Hej!
Jag planerar att installera en tvättmaskin i badrummet och behöver därför ordna ett vattenuttag till den.
Min tanke är att byta den befintliga kranen mot en kran med flexslangar och samtidigt montera en T-koppling mellan det fasta kopparröret och flexslangen.
I dagsläget sitter det en Vatette klämringskoppling (se bild). Mina frågor är:
Tar gärna emot tips på vilka delar som behövs och hur man bäst gör detta på ett säkert och korrekt sätt.
Tack på förhand!
Jag planerar att installera en tvättmaskin i badrummet och behöver därför ordna ett vattenuttag till den.
Min tanke är att byta den befintliga kranen mot en kran med flexslangar och samtidigt montera en T-koppling mellan det fasta kopparröret och flexslangen.
I dagsläget sitter det en Vatette klämringskoppling (se bild). Mina frågor är:
- Går det att köpa en T-koppling som passar direkt på den befintliga klämringskopplingen, så att jag slipper lossa kopplingen på undersidan?
- Kan man därefter ansluta flexslangen till T-kopplingen, eller krävs det någon annan typ av lösning?
- Alternativt: går det att demontera den befintliga klämringskopplingen och montera en ny klämrings-T-koppling, men återanvända klämringen som redan sitter på kopparröret för att slippa kapa röret?
Tar gärna emot tips på vilka delar som behövs och hur man bäst gör detta på ett säkert och korrekt sätt.
Tack på förhand!
Om du använder en T-koppling eller annat som är i samma storlek och märke så kan du återanvända klämringen och muttern! Man kan exempelvis byta ut mittendelen i kopplingen du har där mot ett vatette T och koppla på något nytt, så länge rören går att skjuta lite upp/ner så det får plats.
Sen finns det förstås även Vatette minikulventiler typ "Ballofix" som har samma klämringskoppling. Dessa finns i olika varianter, raka, vinklade, T. Så kolla Vatettes hemsida så kan du säkert hitta något som funkar för dig!
Sen finns det förstås även Vatette minikulventiler typ "Ballofix" som har samma klämringskoppling. Dessa finns i olika varianter, raka, vinklade, T. Så kolla Vatettes hemsida så kan du säkert hitta något som funkar för dig!
Okej. men med denna variant (https://www.vatette.se/produkter/ku...005/kulventil-t-ror-forkromad-12-forminskning) så antar jag att ventilen inte bara stänger av den delen som går ut åt sidan? utan att den stänger båda utgångar?Tomtom79 skrev:
Om du använder en T-koppling eller annat som är i samma storlek och märke så kan du återanvända klämringen och muttern! Man kan exempelvis byta ut mittendelen i kopplingen du har där mot ett vatette T och koppla på något nytt, så länge rören går att skjuta lite upp/ner så det får plats.
Och hur är det att koppla på flex slangen på T kopplingen?
Varmt välkommen till forumet på byggahus.se @Jegub 👍Jegub skrev:
För att få till detta så behöver du köpa följande:
- 12mm VA T-rör
- 12mm VA planadapter
- 12mm VA dubbelmutter
- 12x15 VA kulventil med slät ansats
- 15 backventil
- 20x15 bussning med invändig plan yta & planpackning.
Ingen traditionell gängtätning behövs, bara plug and play så att säga.
Planadaptern monteras "uppåt" på T-röret så du inte skär sönder planpackningen på nya blandarens lekande mutter.
Kan tex köpas hos Rinkaby enligt följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden