10 825 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Montera strömställare/strömbrytare i kopplingsdosa?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Elmont har rätt.... Varför har du K-dosa i den höjden?
Sent from my LT15i using Byggahus
Sent from my LT15i using Byggahus
Ok, då får det bli fullösning.. Det är skruvhål i alla yttre hörn på strömställarens bakstycke så jag kan sätta plugg och skruva fast den i väggen.
Kan även använda dosans skruvhål och skruva i montageskruv i dem så att montageskruvet klämmer fast bakstycket på strömställaren. Så det löser sig
Varför det blev så var att jag kom nerifrån golvet och skulle vidare uppåt samtidigt som jag skulle ut till höger. Då passade kopplingsdosa bäst tyckte jag. Visste inte att man inte skulle använda det..
Kan även använda dosans skruvhål och skruva i montageskruv i dem så att montageskruvet klämmer fast bakstycket på strömställaren. Så det löser sig
Varför det blev så var att jag kom nerifrån golvet och skulle vidare uppåt samtidigt som jag skulle ut till höger. Då passade kopplingsdosa bäst tyckte jag. Visste inte att man inte skulle använda det..
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Med den kunskapen du har inom detta område så undrar nog fler en jag om du känner dig komfortabel med hempulad el. Vet man inte skillnaden på så enkla saker som olika dosors användningsområde bör man inte ägna sig åt sådant arbete
Visst finns det adaptrar för att montera apparater i kopplingsdosor. Varför skulle man inte få det? Schneider har det i sitt sortiment.
Nuförtiden är det ingen direkt skillnad mellan en kopplignsdosa och en apparatdosa i många tillverkares sortiment. Apparatdosorna har många studsar och stort kopplingsutrymme bakom dosringen.
Ibland vill man ha en brytare på hög höjd (t.ex. för fast ansluten utrustning) och finns det då en kopplingsdosa så varför skulle man inte sätta den där?
Nuförtiden är det ingen direkt skillnad mellan en kopplignsdosa och en apparatdosa i många tillverkares sortiment. Apparatdosorna har många studsar och stort kopplingsutrymme bakom dosringen.
Ibland vill man ha en brytare på hög höjd (t.ex. för fast ansluten utrustning) och finns det då en kopplingsdosa så varför skulle man inte sätta den där?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är bara ELJO och ELKOs dosor som är samma för apparatdosa och kopplingsdosa och då utgår de båda från samma dosa.
Hur ser en sådan adapter ut?
Som sagt så är ju detta ett icke-problem för elektriker och de är ju bara såna som ska pyssla med el.
Sent from my HTC One X using Byggahus
Hur ser en sådan adapter ut?
Som sagt så är ju detta ett icke-problem för elektriker och de är ju bara såna som ska pyssla med el.
Sent from my HTC One X using Byggahus
Redigerat:
Är dosorna 70 mm är det apparatdosor, som man mycket väl kan använda som kopplingsdosor eller som kombinerad kopplings och apparatdosa om det finns plats bakom apparaten. är dosan 80 mm är det en kopplingsdosa. Det är skillnaden i diameter som avgör om det är kopplingsdosa eller apparatdosa, inte hur man använder den.
Jag har som sagt sett installationer av elektriker där man monterat apparater i befintliga kopplingsdosor med hjälp av adapterplåtar.
Jag tror de använde ELKO:s:
http://www.eldirekt.se/dosorror/elko-fstringsadapter-70-60mm
men det kan ha varit något annat märke.
Jag tror de använde ELKO:s:
http://www.eldirekt.se/dosorror/elko-fstringsadapter-70-60mm
men det kan ha varit något annat märke.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Jag har raderat ett inlägg som var lite tråkigt påhopp på Trådskaparen, ochett följdinlägg.
Det var inte ett påhopp lika mycket som det var en allvarlig upplysning.hempularen skrev:
Att berätta för folk att det de sysslar med kan leda till döden eller att huset brinner ner tycker jag inte man skall ta som en förolämpning
.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden