H Huss888 skrev:
Okej, förstår inte helt. Men är det ok att försöka sätta in dubbla trådar i samma hål: N,/L/Jord?
Wagu? Eller ringa in en spansk elektriker?
Ursäkta för alla dumma frågor. Men även om jag installerade fel, borde inte elmätaren ge utslag ändå? När jag kollar med den om elen går fram?

Ja, försök knö in dubbla ledare i varje hål. Dra i dem så att du vet att de sitter. Om det är ok beror på vad man menar med ok. Jag säger att det är ok om de får plats och sitter bra, plus att du bara belastar med lampor (låg ström, ifall det skulle bli dålig kontakt).

Elektrisk kopplingsplint med anslutna svarta, gröna och blå ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går inte det så får vi hitta på nåt annat.

Om du inte kopplar ihop de två slangarna, då ska du inte få något utslag när du mäter vid den bortre armaturen som bara har en slang från taket.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä du har det inte på din lampa, suck.... Jag har aldrig sett en så fånig plint. Det finns tyvärr inget krav på att armaturer ska stöda vidarekoppling, men "alla" gör det i alla fall. Det ser inte ut som att man ska försöka få in dubbla ledare i din armatur, men du kan försöka, förutsatt att det endast är lampor inkopplade i änden på den andra slangen och ingenting mer strömkrävande. Annars vet jag inte vad jag ska säga....byt armatur eller byt plint i armaturen, [länk] I värsta fall skarva med lösa Wago 221.

Vad mäter du med? Hur mäter du? Det kan inte gå fram någon el om ledarna i dessa två slangar inte är ihopkopplade.
Ja jag mäter med en sådan här, se bilden.

• En induktionsmätare för strömkontroll med knappar för H, M, L känslighet och strömbrytare på en träyta.
    Skapa konto
Nä du har det inte på din lampa, suck.... Jag har aldrig sett en så fånig plint. Det finns tyvärr inget krav på att armaturer ska stöda vidarekoppling, men "alla" gör det i alla fall. Det ser inte ut som att man ska försöka få in dubbla ledare i din armatur, men du kan försöka, förutsatt att det endast är lampor inkopplade i änden på den andra slangen och ingenting mer strömkrävande. Annars vet jag inte vad jag ska säga....byt armatur eller byt plint i armaturen, [länk] I värsta fall skarva med lösa Wago 221.

Vad mäter du med? Hur mäter du? Det kan inte gå fram någon el om ledarna i dessa två slangar inte är ihopkopplade.
Ja jag mäter med en sådan här, se bilden.
Ja, försök knö in dubbla ledare i varje hål. Dra i dem så att du vet att de sitter. Om det är ok beror på vad man menar med ok. Jag säger att det är ok om de får plats och sitter bra, plus att du bara belastar med lampor (låg ström, ifall det skulle bli dålig kontakt).

[bild]

Om du inte kopplar ihop de två slangarna, då ska du inte få något utslag när du mäter vid den bortre armaturen som bara har en slang från taket.

• En mätanordning med blå och svarta knappar, liggandes på en träyta.
    Skapa konto
H Huss888 skrev:
Ja jag mäter med en sådan här, se bild

[bild]

Verkligen stort tack för all din hjälp. Jag gör ett försök imorgon och återkommer med svar.

H Huss888 skrev:
Verkligen stort tack för all din hjälp. Jag gör ett försök imorgon och återkommer med svar.
Jäkligt svårt att knö in dem…den blåa har jag lyckats med. Men gulgröna riktigt trångt….
Men skam den som ger sig.

Varde ljus!

Det funkade!

• Två taklampor monterade, den ena med synliga ledningar i blått, gult och grönt.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Huss888 skrev:
Till sist fick jag in dubbla ledningarna men det satt hårt till. Men skam den som ger sig.

Varde ljus! Tack för hjälpen!

• Två runda taklampor med träkant monterade i ett vitt tak.
    Skapa konto
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.