Nybyggd lägenhet i Spanien med el framdragen genom hål i taket där lampor och spotlights kan installeras.

Jag har aldrig monterat spotlights själv. Hur ska man göra när man skruvar hålet för spotlighten och elen redan hänger där? Själva hål diametern ska vara 7 cm.

Bara att skruva lite lugnt?

Det är alltså två spotlights som ska monteras och elen är framdragen i båda hålen. I det ena hålet är det två el rör med trådar, spelar det någon roll vilken av de som jag använder?
 
  • Elledningar hänger från ett tak genom ett borrat hål. En hand håller en spotlight nära taket för installation i ett nybyggt hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar genom tak i nybyggd lägenhet i Spanien, redo för installation av spotlights. Två elrör med kablar är synliga genom ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar hänger från hål i taket i en nybyggd lägenhet, förberett för installation av spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det normala är ju att man kör med en hålsåg/dosfräs. Men det går ju inte nu när du har ledningarna där.

Spoten du visar är ju avsedd att sitta fast genom att de fjädrande vingarna fälls ut på ovansidan av gipsskivan. Men har du gipstak? Inte ovanligt med putsat betongtak därnere.

Där du har dubbla ledningar så är det troligen en vidarekoppling till nästa lampa. Du måste alltså koppla ihop de två bruna och till lampan osv.

Inte säkert att kopplingskmman på lampan stödjer vidarekoppling ( får inte plats två trådar) då får man koppla ihop utanför med en kort stump till lampan. Ex. med en wago klämma. Även om den gröngula jorden inte skall kopplas till lampan så måste den vidsrekopplas.

Även om vidarekoppling är det mest sannolika hurså måste du verifiera var trådarna går. Man får ALDRIG koppla in en okänd ledning. Ryck lite i en tråd och se var det rör sig i den antagna andra änden. Eller kontrollera genom mätning.
 
Med dessa förutsättningar kan jag bara ge ett råd - montera lamputtag och välj belysning därefter. Det går möjligen att snickra lite så att infällda lamputtag kan monteras, men då blir det utan krok. I nödfall, köp armaturer som är avsedda att monteras och anslutas fast.

För spottar krävs det förarbete.
Först och främst ska du ha downlights avsedda att monteras direkt i isolering utan potta. Dagens regler är så korkade att om en märkning saknas så är den tillåten för detta. Så hur är dina downlights märkta och vad säger installationsanvisningen?

Sedan ska de kunna anslutas. Det kräver att slangarna i taket ligger med ett slack så att de går att skjuta upp i taket. Du kan då använda denna typ av anslutningsdosa, Hide-a-lite Q-box mico. Jag ser en sladd fast ansluten till dina downlights. Den behöver då ersätta den sladd som Q-box har. Det krävs en dosa av något slag för att koppla ihop ledarna i slangen.
Vit elektrisk anslutningsdosa med två hål och en sladd, liknande Hide-a-lite Q-box micro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ta upp hålet för detta kan bli en utmaning. Det ser ut som gips, och det är mjukt att skära i. Downlightsen har en förlåtande ram som kan täcka trasiga kanter. Men dess fjädrar kan ställa till med stor skada.
 
  • Gilla
Huss888
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det normala är ju att man kör med en hålsåg/dosfräs. Men det går ju inte nu när du har ledningarna där.

Spoten du visar är ju avsedd att sitta fast genom att de fjädrande vingarna fälls ut på ovansidan av gipsskivan. Men har du gipstak? Inte ovanligt med putsat betongtak därnere.

Där du har dubbla ledningar så är det troligen en vidarekoppling till nästa lampa. Du måste alltså koppla ihop de två bruna och till lampan osv.

Inte säkert att kopplingskmman på lampan stödjer vidarekoppling ( får inte plats två trådar) då får man koppla ihop utanför med en kort stump till lampan. Ex. med en wago klämma. Även om den gröngula jorden inte skall kopplas till lampan så måste den vidsrekopplas.

Även om vidarekoppling är det mest sannolika hurså måste du verifiera var trådarna går. Man får ALDRIG koppla in en okänd ledning. Ryck lite i en tråd och se var det rör sig i den antagna andra änden. Eller kontrollera genom mätning.
Ja nu blir det krångligt för en Svensson som alltid kunnat installera lampor utan problem. Ja jag tänkte ju först köpa en 70 mm hålborr/dosfräs och borra lite försiktigt i mitt gipstak (ja det är ett gipstak, garanterat) Med mitt försiktiga borrande då menar jag självklart att all el är avstängd. Och sen bortse för att det är två ledningar, men det är säkert helt fel då? Jag tänkte att det var om man ville installera två lampor.
Ja i de två spotlights jag beställt är det endast två trådar, brun och blå och ingen jord. Tänkte då bara koppla in brun och blå och linda eltejp över jorden.
Jag har kontrollerat att det är ström i ledningarna i hallen. Men exakt samma problem hade jag i vårt sovrum, där jag självklart dumt nog INTE kollade om det fanns el i ledningarna innan jag installerade två fasta plafonder. Men efter korrekt installation så funkade inte lamporna i sovrummet och ingen el gick fram i ledningarna. (Annan fråga på detta forum, men det var också två lamputtag. Ett med en ledning och det andra med dubbla ledningar. Alltså i sovrummet. Kan jag ha strulat till det när jag vid det lamputtaget i taket med två ledningar så kopplade jag bara in en ledning….?

Ja är det alltså helt kört att koppla in mina spotlights som själklart är inköpta på Amazon och skickades från Kina….? De två lamputtag i hallen är ju ett av de riktigt nära en kant…
 
  • Närbild på en hand som håller en LED-drivare modell HH-PT3-5W med specifikationer synliga. En spotlightdel med orange klämma syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun och blå elektrisk ledning som hålls i handen, utan skydd, förberedd för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund spotlight med svarta och röda kopplingar samt etikett med text, för installation i tak, fotograferad på närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kabel med varningsskylt på okänt språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undersidan av en spotlight med en etikett som visar ett varningsmärke och kinesisk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar som hänger från ett vitt gipstak, med olika färger: gul, grön, blå och svart. En hand syns i bildens övre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Huss888 skrev:
Ja nu blir det krångligt för en Svensson som alltid kunnat installera lampor utan problem.
Det är svunna tider, även i Sverige numera.

Den som installerat detta har inte haft spottar i tankarna, utan två "vanliga" lampor som har en installationsutrymme för fast anslutning. Kanske är det inte brukligt med spottar i Spanien, men inte heller lamputtag???? Hur tänker Spanjorerna?
H Huss888 skrev:
Ja jag tänkte ju först köpa en 70 mm hålborr/dosfräs och borra lite försiktigt i mitt gipstak (ja det är ett gipstak, garanterat) Med mitt försiktiga borrande då menar jag självklart att all el är avstängd.
Var hade du tänkt borra? Enda rimliga stället är där slangarna kommer ut i taket. Så det kräver att slangarna först kan puttas in i taket så att du inte borrar sönder dem. Men kapa inte slangarna kortare än de är.
H Huss888 skrev:
Ja är det alltså helt kört att koppla in mina spotlights som själklart är inköpta på Amazon och skickades från Kina….? De två lamputtag i hallen är ju ett av de riktigt nära en kant…
En av bilderna visar symbolen för att spottarna inte får övertäckas med isolering. Det krävs normalt en potta. Du måste säkerställa att det finns ett tomrum i taket. Installationsanvisningen ska tala om hur mycket fritt utrymme som ska finnas runt om varje spot. Har du ingen installationsanvisning så lämna tillbaka spottarna och köp en som har en tydlig anvisning.
H Huss888 skrev:
Och sen bortse för att det är två ledningar, men det är säkert helt fel då? Jag tänkte att det var om man ville installera två lampor.
Två slangar innebär att du förväntas göra en vidarematning till nästa spot. Alla spottar i ett tak har två slangar till sig, utom till den sista. Man syr från spot till spot.

Du måste alltså koppla ihop dem, samtidigt som spotten i fråga ska matas. Där kommer den Q-box jag länkade till in. Men om du nu ska byta till riktiga spottar, välj sådana som stöder två slangar, likt Q-boxen. T.ex Hide-a-lite har sådana, men jag ser det komma för andra fabrikat också. Q-boxen kostar nästan lika mycket som en spot...

Jag ser en bild på ett drivdon som troligen är anslutet till spotten i ena änden och är oansluten i den andra änden. Där ska Q-boxen kopplas in. Men jag ser också en bild på en kabelände. Jag får inte ihop det. Var snäll och ta foton som visar helheten.
H Huss888 skrev:
Ja i de två spotlights jag beställt är det endast två trådar, brun och blå och ingen jord. Tänkte då bara koppla in brun och blå och linda eltejp över jorden.
Ja. Riktiga spottar har dock en terminal där man kan skarva eller bara parkera skyddsledaren. Du måste skarva skyddsledaren till nästa slang.
H Huss888 skrev:
Men exakt samma problem hade jag i vårt sovrum, där jag självklart dumt nog INTE kollade om det fanns el i ledningarna innan jag installerade två fasta plafonder. Men efter korrekt installation så funkade inte lamporna i sovrummet och ingen el gick fram i ledningarna. (Annan fråga på detta forum, men det var också två lamputtag. Ett med en ledning och det andra med dubbla ledningar. Alltså i sovrummet. Kan jag ha strulat till det när jag vid det lamputtaget i taket med två ledningar så kopplade jag bara in en ledning….?
Ja, som ovan, du måste skarva ledarna i inkommande rör med ledarna i utgående rör (vilket som är vilket behöver du inte ta reda på). Om det är fler än tre ledare måste du ta reda på vad som är vad, skilja på fas och tändtråd. Lamputtag brukar stöda två ledare för varje pol.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är svunna tider, även i Sverige numera.

Den som installerat detta har inte haft spottar i tankarna, utan två "vanliga" lampor som har en installationsutrymme för fast anslutning. Kanske är det inte brukligt med spottar i Spanien, men inte heller lamputtag???? Hur tänker Spanjorerna?

Var hade du tänkt borra? Enda rimliga stället är där slangarna kommer ut i taket. Så det kräver att slangarna först kan puttas in i taket så att du inte borrar sönder dem. Men kapa inte slangarna kortare än de är.

En av bilderna visar symbolen för att spottarna inte får övertäckas med isolering. Det krävs normalt en potta. Du måste säkerställa att det finns ett tomrum i taket. Installationsanvisningen ska tala om hur mycket fritt utrymme som ska finnas runt om varje spot. Har du ingen installationsanvisning så lämna tillbaka spottarna och köp en som har en tydlig anvisning.

Två slangar innebär att du förväntas göra en vidarematning till nästa spot. Alla spottar i ett tak har två slangar till sig, utom till den sista. Man syr från spot till spot.

Du måste alltså koppla ihop dem, samtidigt som spotten i fråga ska matas. Där kommer den Q-box jag länkade till in. Men om du nu ska byta till riktiga spottar, välj sådana som stöder två slangar, likt Q-boxen. T.ex Hide-a-lite har sådana, men jag ser det komma för andra fabrikat också. Q-boxen kostar nästan lika mycket som en spot...

Jag ser en bild på ett drivdon som troligen är anslutet till spotten i ena änden och är oansluten i den andra änden. Där ska Q-boxen kopplas in. Men jag ser också en bild på en kabelände. Jag får inte ihop det. Var snäll och ta foton som visar helheten.

Ja. Riktiga spottar har dock en terminal där man kan skarva eller bara parkera skyddsledaren. Du måste skarva skyddsledaren till nästa slang.

Ja, som ovan, du måste skarva ledarna i inkommande rör med ledarna i utgående rör (vilket som är vilket behöver du inte ta reda på). Om det är fler än tre ledare måste du ta reda på vad som är vad, skilja på fas och tändtråd. Lamputtag brukar stöda två ledare för varje pol.
Oj jäklar vad mycket bra information för en 08. Men fattar inte alla fack uttryck. Q-box. Drivdon, Hide a lit…
Vidarematning…skarva skyddsledaren till nästa slang…
Börjar bli svår matematik för mig🤪

Jodå, spottar är väldigt vanligt i Spanien.
 
  • Två vita korrugerade rör som går genom taket med blå och gula elektriska kablar synliga undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i flera elektriska kablar som kommer ut ur ett hål i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osäker, suddig bild på ett möjligt byggprojekt eller belysning som nämns i forumdiskussionen om tekniska termer och spottar i Spanien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Huss888 skrev:
Nybyggd lägenhet i Spanien med el framdragen genom hål i taket där lampor och spotlights kan installeras.

Jag har aldrig monterat spotlights själv. Hur ska man göra när man skruvar hålet för spotlighten och elen redan hänger där? Själva hål diametern ska vara 7 cm.

Bara att skruva lite lugnt?

Det är alltså två spotlights som ska monteras och elen är framdragen i båda hålen. I det ena hålet är det två el rör med trådar, spelar det någon roll vilken av de som jag använder?
Kan grundproblemet i vårt sovrum vara att jag inte kopplade ihop de dubbla ledningarna?

Som sagt så var det alltså två hål i taket i sovrummet med ledningar ur hålen. Ur det ena hålet blå/brun/gulgrön trådar och ur det andra hålet dubbla likadana trådar i varsitt elrör. Jag kopplade bara in en av de dubbla ledningarna i en plafond.

Och jag kollade inte innan om elen gick fram till lamporna….

ISF hur ska jag göra? Montera ned lampan där dubbla ledningarna finns? Och sen? Stoppa i dubbla bruna, blåa, gröngula ledningar i kopplingen och ryms de där?
 
Finns det ingen elektriker du kan anlita? Du verkar vara lite osäker på ganska grundläggande saker gällande el...
 
L Laurentiusson skrev:
Finns det ingen elektriker du kan anlita? Du verkar vara lite osäker på ganska grundläggande saker gällande el...
Jo så kanske det är. Har verkligen inte tummen mitt i handen. Men elen är min akilleshäl.

Men om jag ändå gör ett nytt försök imorgon och tar de dubbla ledningarna i ena hålet i sovrummet och sätter då alla ledningar brun,blå,gröngula dubbelt i kopplingen är det då rätt?

Men ändå…när jag installerat de båda plafonderna och de inte fungerarde. Då tog jag min mätsticka för att kontrollera om elen gick fram i taket, men nej det gjorde det inte.
Oavsett om jag inte installerade de dubbla ledningarna så borde rimligtvis vara el som framme???? Med lamporna uppe så ingen el kunde mätas upp…
 
Redigerat:
H Huss888 skrev:
Kan grundproblemet i vårt sovrum vara att jag inte kopplade ihop de dubbla ledningarna?
Ja
H Huss888 skrev:
ISF hur ska jag göra? Montera ned lampan där dubbla ledningarna finns? Och sen? Stoppa i dubbla bruna, blåa, gröngula ledningar i kopplingen och ryms de där?
Din armatur, om den nu inte har någon Spansk prägel bör innehålla en plint som ser ut så här:
Vit kopplingsplint med tre terminaler märkta N, skyddsjord och L. Varje terminal har två hål för anslutning av ledningar.

Det finns två hål per pol, dvs N har två hål, skyddsjord har två hål etc.
Så där stoppar du inte ledarna för båda slangarna i varsitt hål.
Då blir de vidarekopplade samtidigt som lampan blir ansluten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja

Din armatur, om den nu inte har någon Spansk prägel bör innehålla en plint som ser ut så här:
[bild]

Det finns två hål per pol, dvs N har två hål, skyddsjord har två hål etc.
Så där stoppar du inte ledarna för båda slangarna i varsitt hål.
Då blir de vidarekopplade samtidigt som lampan blir ansluten.
Ja ser inte riktigt nu men skickar en bild.
 
  • Elektriska kablar i olika färger anslutna i en kopplingsplint på en elektrisk enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja

Din armatur, om den nu inte har någon Spansk prägel bör innehålla en plint som ser ut så här:
[bild]

Det finns två hål per pol, dvs N har två hål, skyddsjord har två hål etc.
Så där stoppar du inte ledarna för båda slangarna i varsitt hål.
Då blir de vidarekopplade samtidigt som lampan blir ansluten.
Så verkligen två hål per N, L och jord?

Men sen om jag kopplade fel, ska inte elmätaren ge utslag ändå när jag testar om elen går fram?
Alltså så kollade jag om elen gick fram efter installationen men fick inget utslag då.
 
Redigerat:
Nä du har det inte på din lampa, suck.... Jag har aldrig sett en så fånig plint. Det finns tyvärr inget krav på att armaturer ska stöda vidarekoppling, men "alla" gör det i alla fall. Det ser inte ut som att man ska försöka få in dubbla ledare i din armatur, men du kan försöka, förutsatt att det endast är lampor inkopplade i änden på den andra slangen och ingenting mer strömkrävande. Annars vet jag inte vad jag ska säga....byt armatur eller byt plint i armaturen, https://www.tme.eu/se/details/294-4013/klamkontaktdon-ovriga/wago/ I värsta fall skarva med lösa Wago 221.
H Huss888 skrev:
Men sen om jag kopplade fel, ska inte elmätaren ge utslag ändå när jag testar om elen går fram?
Vad mäter du med? Hur mäter du? Det kan inte gå fram någon el om ledarna i dessa två slangar inte är ihopkopplade.
 
H Huss888 skrev:
Så verkligen två hål per N, L och jord?

Men sen om jag kopplade fel, ska inte elmätaren ge utslag ändå när jag testar om elen går fram?
Alltså så kollade jag om elen gick fram efter installationen men fick inget utslag då.
Okej, men förstår jag dig rätt att jag ska försöka sätta in dubbla trådar bruna/blåa/gröngula i vardera hål: N/L/Jord?
 
H Huss888 skrev:
Så verkligen två hål per N, L och jord?

Men sen om jag kopplade fel, ska inte elmätaren ge utslag ändå när jag testar om elen går fram?
Alltså så kollade jag om elen gick fram efter installationen men fick inget utslag då.
Okej, förstår inte helt. Men är det ok att försöka sätta in dubbla trådar i samma hål: N,/L/Jord?
Wagu? Eller ringa in en spansk elektriker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.