Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har tänkt att måla hus + garage. Undrar om jag skall montera på en sockelskiva längst ner mot gtunden?.
Hur hade ni gjort?.
Funderar på om man kan snedkapa befintlig sockel och montera skiva på den?
Husgrund/grundmur/sockel är samma sak. Det är det bärande fundamentet som huset står på.
Vad menar du med sockel i detta fall? (Kan inte se på bilden hur det ser ut i närmare detalj eller vad det är för mtrl.)
Ska jag gissa så är det frigolitskivor som ställts (ev limmats) mot husgrund/grundmur/sockel, men det är bara en gissning.
Vad menar du med sockel i detta fall? (Kan inte se på bilden hur det ser ut i närmare detalj eller vad det är för mtrl.)
Ska jag gissa så är det frigolitskivor som ställts (ev limmats) mot husgrund/grundmur/sockel, men det är bara en gissning.
Ja det är någon typ av frigolit som går ner 30-40cm ner längs grunden. Sen är det ca 10cm mellan fasad och frigoliten. När jag menar sockelskiva, menar jag en sån som bilden nedan visar. Tänkte mest att med "sockelskivan" få husgrunden/sockeln lite snyggare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det är nakna frigolitskivor så bör de lämpligen täckas på ngt sätt. Sockelskivor är ett sätt.
Det är också lämpligt att täcka ovankanten så inte fukt i onödigt stora mängder tar sig ner. Sockelskiva eller plåtbleck bör kunna fungera.
Snedputsa ovankanten bör också kunna fungera.
Det är också lämpligt att täcka ovankanten så inte fukt i onödigt stora mängder tar sig ner. Sockelskiva eller plåtbleck bör kunna fungera.
Snedputsa ovankanten bör också kunna fungera.
Hej och tack för svar. Ja det är nakna frigolitskivor, och det kommer nog ner en hel del regnvatten(speciellt i skarvarna). Men jag har inte sett några fuktskader eller liknande på hus eller garage, har dock ingen källare.
Klicka här för att svara