4 581 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Montera spiskåpa: hjälp
Mitt första inlägg här. 
Jag har planerat att köpa en spiskåpa och undrar hur jag ska koppla den till centralventilationen i bostadshuset. Det blir alltså endast en kåpa utan fläkt (men eventuellt även med kolfilter-funktion). Har funderat på denna kåpa: http://www.gorenje.se/4865?aid=10592
Mitt "problem" är att ventilationen inte är rakt ovanför spisen. Ventilationen är ca 50 cm till höger från mitten på spisen och ca 25 cm från taket..
Fråga: Hur kopplar jag bäst vidare från fläktkåpan till ventilationen?
- Göra hål i skorstenen på kåpan och dra en imkanal-slang hela vägen från munstycket i kåpan, genom hålet och sedan till ventilationen. Inte så snyggt.
- Finns det kåpor med öppningar på sidorna för just detta ändamål?
- Finns det även lösa fyrkantiga "skorstensdelar" för att bygga vidare som jag vill göra och där jag inuti drar imkanal-slagen (eller röret).
Andra synpunkter?
Tack för hjälpen.
/J
Jag har planerat att köpa en spiskåpa och undrar hur jag ska koppla den till centralventilationen i bostadshuset. Det blir alltså endast en kåpa utan fläkt (men eventuellt även med kolfilter-funktion). Har funderat på denna kåpa: http://www.gorenje.se/4865?aid=10592
Mitt "problem" är att ventilationen inte är rakt ovanför spisen. Ventilationen är ca 50 cm till höger från mitten på spisen och ca 25 cm från taket..
Fråga: Hur kopplar jag bäst vidare från fläktkåpan till ventilationen?
- Göra hål i skorstenen på kåpan och dra en imkanal-slang hela vägen från munstycket i kåpan, genom hålet och sedan till ventilationen. Inte så snyggt.
- Finns det kåpor med öppningar på sidorna för just detta ändamål?
- Finns det även lösa fyrkantiga "skorstensdelar" för att bygga vidare som jag vill göra och där jag inuti drar imkanal-slagen (eller röret).
Andra synpunkter?
Tack för hjälpen.
/J
Tack för svaret och idén. Det ser bra ut på bilden.
Det skulle dock inte bli lika snyggt för mig eftersom en övre skåpdörr öppnas vinkelrätt mot kåpan och ventilationen, d.v.s. lådan kan inte täcka hela vägen.
Det bästa vore nog att bygga vidare 50 cm åt sidan med lösa fyrkantiga "skorstensdelar" men jag vet inte var jag kan köpa dessa. Några tips?
/J
Det skulle dock inte bli lika snyggt för mig eftersom en övre skåpdörr öppnas vinkelrätt mot kåpan och ventilationen, d.v.s. lådan kan inte täcka hela vägen.
Det bästa vore nog att bygga vidare 50 cm åt sidan med lösa fyrkantiga "skorstensdelar" men jag vet inte var jag kan köpa dessa. Några tips?
/J
gå till en plåt slagare så fixar han det
Klicka här för att svara
