Ska montera solcellerna på taket själv. Efter att fått några offerter på nyckelfärdigt så inser jag att firmorna tar bra betalt för sina tjänster, installation o montage kostar ungefär lika mycket som materiel.
Problemet som oerfaren lekman är välja rätt växelriktare, solpaneler och övrigt materiel för montaget, vad är bäst och mest prisvärt?
Tips?

• Gilla
MarkusFagerberg och 2 till
  • Laddar…
Får du verkligen göra jobbet själv. Det är eljobb det handlar om!

Nej inget för en total lekman att ge sig på själv.
Jag är en mycket erfaren elektriker och även jag fick lägga mycket tid på att få till min lösning:rofl:. Dessutom krävs det elfirma för att få till för och fördiganmälan.

S
Faktiskt kan du få väldigt svårt att få ut nätägaren för att byta mätaren om du gör det själv. De behöver en färdiganmälan från en auktoriserad elinstallatör och en sådan lär du inte kunna fixa.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
En risk med att pilla med solceller utan kunskap är väl att de inte går att göra spänningslösa bara sådär, då de liksom producerar sin egen el.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Jo när man har spänningar på DC sidan som handlar om 500- 1000Volt och strömmar på 10-20 A så är det inte så underligt att det ställdes krav på elkompetens. Ganska så mycket farligare än t.ex skruva upp ett par småpaneler på husbilen eller båten.

I mitt fall var utmaningen att sätta sig in i olika montagesystem och allmän god uppbyggnad. Det elektriska var ingen utmaning:cool:

Jag har Allmän behörighet upp till 1000V eller som det förkortas, ABL, Så vid senaste checken, för något år sen, så får man göra en elinstallationer på egen fastighet utan att ha firma.