Ska montera solcellerna på taket själv. Efter att fått några offerter på nyckelfärdigt så inser jag att firmorna tar bra betalt för sina tjänster, installation o montage kostar ungefär lika mycket som materiel.
Problemet som oerfaren lekman är välja rätt växelriktare, solpaneler och övrigt materiel för montaget, vad är bäst och mest prisvärt?
Tips?
 
  • Gilla
MarkusFagerberg och 2 till
  • Laddar…
Får du verkligen göra jobbet själv. Det är eljobb det handlar om!
 
Nej inget för en total lekman att ge sig på själv.
Jag är en mycket erfaren elektriker och även jag fick lägga mycket tid på att få till min lösning:rofl:. Dessutom krävs det elfirma för att få till för och fördiganmälan.
 
S
Faktiskt kan du få väldigt svårt att få ut nätägaren för att byta mätaren om du gör det själv. De behöver en färdiganmälan från en auktoriserad elinstallatör och en sådan lär du inte kunna fixa.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
En risk med att pilla med solceller utan kunskap är väl att de inte går att göra spänningslösa bara sådär, då de liksom producerar sin egen el.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Jo när man har spänningar på DC sidan som handlar om 500- 1000Volt och strömmar på 10-20 A så är det inte så underligt att det ställdes krav på elkompetens. Ganska så mycket farligare än t.ex skruva upp ett par småpaneler på husbilen eller båten.

I mitt fall var utmaningen att sätta sig in i olika montagesystem och allmän god uppbyggnad. Det elektriska var ingen utmaning:cool:
 
Jag har Allmän behörighet upp till 1000V eller som det förkortas, ABL, Så vid senaste checken, för något år sen, så får man göra en elinstallationer på egen fastighet utan att ha firma.

Vid ett telefonsamtal till Nätägaren så säger de att de kräver ändå att en firma står på föranmälan, annars läggs anmälan "åt sidan" som han uttryckte det. Det duger alltså inte som privatperson. Det är ju alltså inte enligt "regelboken", men han var säker på att någon av firmorna här på stan skulle bistå med detta utan problem. Alltså egentligen mot gällande regler, men kanske nätägaren har den makten?

När det gäller elmätaren så byttes min gamla mot en ny för bara några veckor sen. Enligt montören som installerade den så kan den mäta på bägge hållen, Den ska alltså funka med solpaneler. Så vad gäller den delen så är väl det mesta färdigt.
 
Kompiz roggan999 skrev:
Jag har Allmän behörighet upp till 1000V eller som det förkortas, ABL, Så vid senaste checken, för något år sen, så får man göra en elinstallationer på egen fastighet utan att ha firma.

Vid ett telefonsamtal till Nätägaren så säger de att de kräver ändå att en firma står på föranmälan, annars läggs anmälan "åt sidan" som han uttryckte det. Det duger alltså inte som privatperson. Det är ju alltså inte enligt "regelboken", men han var säker på att någon av firmorna här på stan skulle bistå med detta utan problem. Alltså egentligen mot gällande regler, men kanske nätägaren har den makten?

När det gäller elmätaren så byttes min gamla mot en ny för bara några veckor sen. Enligt montören som installerade den så kan den mäta på bägge hållen, Den ska alltså funka med solpaneler. Så vad gäller den delen så är väl det mesta färdigt.
Ja men dåså du är ju "en av oss"

Jo jag tror också att någon lokal elfirma går att övertala till att göra anmälan. Vet att vi gjort det till en tidigare anställd nu pensionär. Med rätt bete så tror jag du får napp. . Lycka till framöver.
 
  • Gilla
Kompiz
  • Laddar…
Har kollat lite på detta och gällande växelriktare så verkar Growatt och Huawei ligga bra till prismässigt inkl skydd på DC sidan (vilket man såklart ska ha). SMA, Fronius etc verkar ligga i samma prisklass men utan DC-skydd.

Paneler är jag inte så säker på om det finns någon speciellt sämre eller bättre.

Men om du skall göra saker själv kan det ju vara möjligt att hitta något begagnat. Då kan man hamna på mycket prisvärda alternativ. Lyckades hitta begagnade paneler för under 2000kr per kWp samt nya paneler för under 3000kr kWp.

I ditt fall skulle jag nog rekommendera att gå mot nya paneler för att maximera takets möjliga produktionskapacitet. Möjligen går det att få in 2st 2x1m paneler på höjden på ditt tak. Då skulle du kunna hamna kring 8kWp installerad effekt.
 
  • Gilla
Kompiz
  • Laddar…
Jag har ABL, är privatperson och har flera gånger anmält till olika nätägare om jobb. Bl.a. Härryda energi, Göteborg energi, Ellevio och Vattenfall. Som auktoriserad installatör ska de inte neka dig, oavsett om du har firma.
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Jaja jag vill inte peka ut något speciellt men jag valde Huawei Trina och van der valk montagesystem Jag köpte det via rexel, men allt fanns på nätbutik till ca 18% lägre pris. Det som avgjorde var smidig frakt till firman och en pålitlig leverantör.
 
J Johan456 skrev:
Jag har ABL, är privatperson och har flera gånger anmält till olika nätägare om jobb. Bl.a. Härryda energi, Göteborg energi, Ellevio och Vattenfall. Som auktoriserad installatör ska de inte neka dig, oavsett om du har firma.
Jaså! Tack för det! Bra att veta! Kan vara bra att ta fram om det behövs.
Den jag talade med ville nog göra det enklaste för egen del och inte avvika för mycket från de vanliga rutinerna. Man fyller i det elektroniskt och då krävs firma för det ska fungera. Han menade att det är inga problem att få hjälp av en elfirma. Så jag får väl prova att ringa och höra med någon av de han rekommenderade innan jag gör något mer... Nätägaren heter VEAB som jag pratat med, i Växjö alltså.
 
Tack för svar!!

Fick en offert från Cellsolar för ca ett år sen: Det skulle ge 7,92 kWp. 22 paneler, Suntec mono 360, och Huawei Sun 2000-8KTL växelriktare. Pris 103"kr inklusive allt.

Fick också en offert från någon (glömt namnet) på enbart materialet 20 paneler Trian Solar 330W och samma växelriktare Huawei Sun 2000, inklusive skruvar, skenor (Van der Valk) mm för ca 55"kr inkl frakt hem..

Lite mer än halva priset om man gör jobbet själv! Men jag tvekade ändå, elpriset då var ju inte vad det är nu.

Ska man köpa in materialet säkert utan att bli blåst så det väl tryggast om man köper lokalt i Sverige. Men det blir väl lite dyrare? Några tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.