I
Begärde in offerter på solceller från flera bolag för några månader sedan, kan konstatera att det är högt tryck, endast 2 visade intresse. System1 innehöll 24 paneler och uppskattades ge 12722 kWh/ år och skulle installeras på ett sådant vis att vi fick eltillförsel hela dagen, priset på offerten efter avdrag var 200 000 kr. När man först tittar på förväntad effektgraf över året och jämför med den grafen man får från elnätet så är den raka motsatsen till varandra, d.v.s. mest el genereras när jag behöver den minst och när den är billigast. Räknar man dock in att sälja elen så kommer många månaderna på året betala sig själva (förutom då de dyraste under vintern).

Man kunde absolut sätta en mindre anläggning men med tanke på att vår uppskattade årsförbrukning ligger runt 13 000 så kändes detta som minimum.

Priserna på solceller idag är klart uppblåsa på grund av efterfrågan, det var billigare för några år sen och man uppskattar att redan nästa år kommer de kosta ytterligare 20%.

Det är en investering på 200 000 kr som har en uppskattad livslängd på 25 år, det är av yttersta vikt att de går plus innan man flyttar från huset. Visst ökar de priset på bostaden men inte i närheten av investeringskostnaden, särskilt inte på en marknad där huspriserna faller.

Säljarna uppskattar återbetalningen till ca 4-6 år med dagens elpriser sen får var och en avgöra om man tror att vi kommer ha dessa priser så pass länge. Det är en gamble, lite som att köpa aktier men här måste de gå plus innan man flyttar från huset eller 25 år plus att hela Europa jobbar mot en.

Vi har just nu en ohållbar situation egentligen inte bara i SE3 och SE4 utan i hela Europa, företag och privatpersoner kämpar för att både spara in men framför allt betala sina elräkningar.

Vi i SE3 och SE4 är extra utsatta eftersom som regeringen en gång i tiden bestämde att kärnkraftverket här skulle läggas ner innan kraftledningen kunde hantera kraven som lämnades efter. Detta innebär att man tvingas importera elen till det pris som råder i Europa.

Värdet på solcellerna står och faller med priset på elen, så vilka möjligheter finns det att få ner elpriserna för oss i SE3 och SE4?

- Finland får igång sitt krånglande kärnkraftverk, de importerar annars stora mängder el, framförallt från Sverige.
- Norge kompenserar Europa med gas nu när Nord stream begränsas. Deras lager är inte oändligt men man tror sig kunna hitta mer.
- Frankrike har flera strulande kärnkraftverk, man kan anta att man just nu jobbar på högvarv för att få ordning på dem.
- Kriget tar slut
- Man återupptar någon form av byteshandel med Ryssland för att iallafall tillfälligt få in mer gas
- Kraftledningen ner till SE3 och SE4 kan successivt överföra mer
- Staten inför någon form av kompensering, ex mindre avgifter på el och el-nät i SE3 och SE4 eller pristak. De kan också ge mer avdrag på installation av solceller.
- Företag konkar och lämnar efter sig effekt som gör att vi inte behöver importera fullt så mycket.
- m,m m,m, vi får inte glömma att hela Europa jobbar stenhårt för att få kontroll över elen, det skulle vara mycket otroligt om rådande läge håller i sig i 4-5 år.

Jag anser att solceller är framtiden men just nu ör det på tok för många osäkra parametrar till ett uppblåst pris vilket gör att vi fryst frågan tills vidare. Som sagt, det är lite som med aktier, det gäller att investera i rätt tidpunkt och vi tror inte det är nu(troligen var det för 1-3 år sen).

• Gilla
murak och 6 till
  • Laddar…
Tack för info. Tar med mej vad ni skriver i mitt fortsatta arbetet inför beställning.

A Ants skrev:
Eller så tar dagisbarnen och förstatligar alla elproducenter, slutar sälja vår el till andra länder med mindre än att det finns ett överskott. Snabbt som attan starta den nyligen nedlagda reaktorn och planerar in SMR på 5års plan. (Fortums estimat var at det gicka att bygga på 3år.)
Vi är med i EU (och det är bra, trots alla dumheter från dagisbarnen i Bryssel) så nån el-protektionism är inte möjlig. Och antagligen inte ens önskvärd.

Jag sitter i samma båt, men man skall inte känna sig stressad för att man varit eftertänksam, det har inte varit ett självklart val med solceller tidigare , först nu när energipriserna stuckit iväg så klart alla som köpt solceller tidigare förändrar sin kalkyl radikalt. Men det är ju mest tur för jag tror ingen har kunnat tro att energipriserna skulle bli vad de är idag.
Samma med framtiden, man vet att de kommer vara höga denna vinter, resten vet vi inget om. Alla länder kommer att jobba för att förändra situationen så det kommer vara många krafter som jobbar i riktningen att göra energin billigare igen, det kommer samarbeten och lösningar som man inte tänkt på idag. Med de statliga stöden vet man inte hur stora "förlusterna" för den enskilde blir.

Personligen har anledningen att jag tvekat tidigare varit att man producerar och säljer på sommarhalvåret när elen historisk varit billig och sen skall köpa när den är dyr.
Ponera att läget nu med dyr el på sommaren är tillfällig, att nästa sommar köper vi el för under 1kr men på vintern kvarstår de höga priserna. Då är det inte så roligt att köpt en anläggning idag till dyra pengar.
"Ingen vet" är väl det man skall ta fasta på, klart det är stressande när man är medlem i solcellsforum och man läser än den ena och än den andra som kammar in hundralappar varje dag.

Det vi ser nu är att priserna på stål är på väg ner igen, det pratas om en stundande lågkonjunktur och räntorna är på väg upp. Det i sig talar för att efterfrågan på sikt kommer att gå ner. Även om priserna inte går ner så om de endast stannar av så är det en sänkning i sig.

Solceller just nu påminner om en aktieraket, ju mer den stiger ju mer stressad är den som inte köpt in sig, och alla vet ju hur det går med dem som är sist in.

Jag tror inte man skall känna att man står vid vägs ände för man inte har solceller på taket.
Ta det lugnt och försök ta faktabaserat beslut framför ett känslomässigt beslut.

Själv avvaktar jag och drar ner på förbrukningen denna vinter sen får vi se.

• Gilla
Hansk71 och 7 till
  • Laddar…
Om jag hade en miljon kr över till att köpa elbil + installera solceller vore det ju bra...

Fan ta alla miljöpartister! Och han kan ta Magdalena Andersson oå samma gång.

• Gilla
SwiftD och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Man laddar inte elbilen med solelen. Man säljer solelen dyrt dagtid och köper billig el nattetid för att ladda bilen: :ok:
Om man har timprisavtal ja. Annars är det bättre att använda så mycket som möjligt av sin egen el eftersom man slipper överföringsavgift på den.

L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?

Jag fick en offert av SolenAB (Solenergi) på 17200kr/ kwp så ditt pris ligger nog rimligt till. Men inte om man tänker två år tillbaka, då fick jag en offert av Solivo på 13800kr.

Kötiden just nu ca 9mån innan montering. Så ja, en bra fråga, ställa sig i kö eller avvakta och elda med ved och dra ner på allt? Eller ta lån och betala hög ränta och högt pris på sina solceller?? Mycket man inte vet längre. Är jorden rund eller platt? Hur kan 2dl creme fraiche gått upp med 4kr på 6mån? Är det bara jag som anser att Miljöpartiet är dumma i huvudet eller är de som har svaret eftersom folk fortfarande röstar på dem? Jag fattar väldigt lite just nu måste jag erkänna.

• Gilla
Pelle- och 3 till
  • Laddar…
När jag läser tråden känns det som de jag pratat med har gett mig ganska bra priser, ungefär 9kkr/kW för ren solcellsanläggning, ca 13kkr/kW med batterilagring på 7,7kWh.

Anläggningen är på 16,7 kW (paneleffekt) och kommer att maxa vår säkring om vi skulle sälja allt utöver husets basalförbrukning.
Det som är intressant är att de jag pratat med har nämnt den kommande effekttaxan och därför rekommenderar batterier för att minska topparna och därmed undvika ökade kostnader för detta.
En synergieffekt av detta är att växelriktaren blir billigare då den ingår som en del av lagringssystemet och då får 50% avdrag (då offerten skrevs).

Nu installerade vi inte solceller då vi har en stor renovering planerad så jag hoppas vi klarar vintern utan att bli bankrutt (elzon 3) och att priserna sjunker eller bidragen ökar till nästa år.

• Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
X xhosa skrev:
jag funderar på hur de skall klara sig när det börjar ramla hagel som pingpongbollar på den i 200km/timmen.
För att inte tala om min Volvo... (Apropå Båstad. Och Örebro för rätt länge sedan). Det är ett fenomen som kommer att upprepa sig oftare pga klimatförändringarna...
Har du en spåkula eller? Killgissningarna och besserwissrarna här inne är nog det värsta jag sett :crysmile:

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Hej!
Först beror det ju på var i Sverige man bor. Bor man i Norrland så är det ju ingen mening att skaffa solceller. Det verkar som om du bor rätt nära oss. Dvs SE4. Och där är ju elen som dyrast och incitamenten också som störst.

Vi har i princip optimala förhållanden. Två tak med nästan 40 graders vinkel och en avvikelse med 20 grader från syd bara. Därtill ingen skugga från träd etc.

Vi anlitade Svea Solar och anläggningen ger en totaleffekt på 19kw. De installerade detta för exakt ett år sedan och vi har producerat 20700kWh sedan dess. Vilket faktiskt är 300kWh mer än vår förbrukning under samma period.

Består av 53st (svarta och snygga) paneler från Longi Mono och en växelriktare från Good We (som du kan koppla till batteri till senare om du vill). I augusti 2021 fick vi betala 186000kr för detta inklusive en 22kw laddbox från Easee. Efter grönt avdrag.

I beräkningen skulle vår anläggning betala sig på ca 8 år men min uppskattning är att det kommer ta max 4-5 år om elpriserna håller i sig på denna nivån.

Vi har större produktion än förbrukning sedan i mars redan, då denna våren var väldigt solig. Med andra ord har elfakturorna varit på 0kr sedan dess och vi har just nu en fet pott för såld el som de kommer dra ifrån i vinter när vi har en större förbrukning än produktion.

Detta har varit en otroligt bra investering för oss. Tro inte på dem som säger saker som "elen är normalt sett MYCKET billigare på sommaren än på vintern" och liknande trams. Kolla själv på historiken för spotpriser så ser du att så inte alls är fallet.

Lycka till!

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
L Lillgus skrev:
Efter att ha kollat en del, precis som du har gjort, har jag beslutat att ha is i magen och avvakta typ till våren. Marknaden är just nu tokhet vilket brukar innebära höga priser och sämre kvalitet på utfört arbete. Alla jämförelser med er som investerade innan ruschen satte igång är meningslösa, parametrarna är helt annorlunda ny för oss som inte har skaffat paneler.

Dessutom har vi ett val inom några veckor. Det kommer garanterat att innebära stora förändringar för dom ekonomska förutsättningarna för solpaneler. Så min slutsats är att det är klart säkrare och klokare att vänta 6 månader och se hur läget är om 6 månader. Vintern är ändå körd eftersom väntetiden nu är så lång att man inte får någon nytta av panelerna under senhösten/vintern/tidig vår.

Bättre att ta ett klokt avvägt beslut nu, än att vara efterklok senare :thinking:

• Gilla
jsiei97 och 3 till
  • Laddar…
I
K Kekistan skrev:
Hej!
I beräkningen skulle vår anläggning betala sig på ca 8 år men min uppskattning är att det kommer ta max 4-5 år om elpriserna håller i sig på denna nivån.
Så vad du säger är att även om hela europa jobbar på att få grepp om elen så kommer de inte lyckas de närmsta 4-5 åren? Isåfall har vi en väldigt mörk framtid på flera nivåer i sammhället, mängder med företag kommer försvinna.

K Kekistan skrev:
Hej!
Tro inte på dem som säger saker som "elen är normalt sett MYCKET billigare på sommaren än på vintern" och liknande trams. Kolla själv på historiken för spotpriser så ser du att så inte alls är fallet.
Säljer man inte el så syftar man högst troligt till att elräkningen är klart lägre på sommaren eftersom man inte behöver värma upp huset.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tro inte på de som säger att "Bor man i Norrland så är det ju ingen mening att skaffa solceller."

En solcellsanläggning med 53 st paneler à 360 Wp, tak mot söder och taklutning 35 grader, dvs total installerad paneleffekt 19,0 kWp, ger i Umeå 19600 kWh/år.
I Malmö ger samma anläggning istället något mer nämligen 21300 kWh/år. Det trodde kanske några personer inte. Jag gjorde just dessa beräkningar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Tro inte på de som säger att "Bor man i Norrland så är det ju ingen mening att skaffa solceller."

En solcellsanläggning med 53 st paneler à 360 Wp, tak mot söder och taklutning 35 grader, dvs total installerad paneleffekt 19,0 kWp, ger i Umeå 19600 kWh/år.
I Malmö ger samma anläggning istället något mer nämligen 21300 kWh/år. Det trodde kanske några personer inte. Jag gjorde just dessa beräkningar.
Jag har aldrig påstått att man inte kan producera el i Norrland. Men eftersom elpriset i princip är gratis så tar det ju evigheter att tjäna in sin investering. Tänk lite tack.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
I
A Arnodt skrev:

Solceller är framtiden men vad man syftar till är troligen att elpriserna är så pass låga i Norrland att återbetalningstiden på en anläggning är klart längre? Vi hade troligen aldrig haft den hetsen runt solceller och ved i SE3 och SE4 om våra elpriser varit samma som i Norrland?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.