12 326 läst · 11 svar
12k läst
11 svar
Montera socklar i lättbetong med spikpistol?
Blir det snyggt att montera socklar i lättbetong med spik? Har monterat bort 40 år gamla lister innan jag tapetserade och nu är det dags att montera nya. Började med att limma men det blir inte bra. Lätt att det blir en glipa om väggen inte är 100% rak. Så funderade på spikpistol, men risken är väl att det inte blir snyggt. Det som kvarstår är väl då i såna fall lister som monteras med clips?
Medlem
· västra götaland
· 16 inlägg
Jag står inför samma dilemma, mina gamla eksocklar från -61 satt spikade med sk klippspik.
Undrar om det finns någon skruv eller liknande som "biter" direkt i lättbetong utan plugg eller borrning?
Kanske klippspik för spikpistol är rätt medicin om det finns?
Vilket lim använde du?
//H
Undrar om det finns någon skruv eller liknande som "biter" direkt i lättbetong utan plugg eller borrning?
Kanske klippspik för spikpistol är rätt medicin om det finns?
Vilket lim använde du?
//H
Jag brukar köra med spikplugg och borra ett hål genom listen och in i väggen samtidigt och sedan bara slå in med hammare. Finns vitmålade så det blir ganska diskret. Annars får man spackla. Min erfarenhet är att spiken funkar till en början men släpper sedan med åren, men man kanske kan kombinera spikning med limning på baksidan.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"

Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Tejpar listen men lämnar ngn millimeter mot vägg - Drar på latex i glappet och målar helt sonika om väggarna och ned på listen/tejpen - Sen drar man tejpen!
Latex bör övermålas i vart fall med tanke på vilken dammsamlare det är - Speciellt på golvlister.
Latex bör övermålas i vart fall med tanke på vilken dammsamlare det är - Speciellt på golvlister.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden