Hej!
Igår monterade jag min 55" tv på väggen med ett vanligt fäste (ej tilt eller vridbart). Jag trodde på förhand att det var en gipsvägg då jag tycker ljudet liknar det när man knackar. Jag förborrade och försökte hitta regel men det som kom ut var mörkgrått pulver. Försökte även känna med en huvudet på en längre spik hur tjock väggen var innan det blev ihåligt men kom inte ut på "andra sidan" så att säga. Min tanke var annars att sätta i regel + expander men expander blev ju pga. detta inte ett alternativ då.

Jag monterade väggfästet som är ganska brett med de långa rejäla skruvarna som var med i paketet med 2 skruv på varje sida + 1 i mitten. Innan och efter jag hängt upp TVn så har jag känt noggrant, dragit upp/ner/ut och det känns stabilt. Jag tyckte även att skruvarna satte sig riktigt stabilt när jag skruvade i, de tappade inte fäste så att säga som det kan göra i gips eller andra väggar som ger från sig pulver.

Så mina funderingar är:
Vad är det för typ av vägg?
Bör jag fundera på att göra om/göra rätt med plugg eller liknande? Eller kan jag låta det vara och tro att det håller? Jag har som sagt dubbelkollat flera ggr efter, känt m. m och det känns fortfarande stabilt.

Tack på förhand!

Vad är det för typ av skruv du använt?

ja du bör använda plugg eller lättbetongskruv om det är en leca-vägg du skruvat i.

man kan fuska lite ibland och använda långa träskruv, men inte när man skruvar upp en tv….

MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för typ av skruv du använt?

ja du bör använda plugg eller lättbetongskruv om det är en leca-vägg du skruvat i.

man kan fuska lite ibland och använda långa träskruv, men inte när man skruvar upp en tv….
Okej, det är alltså troligtvis en leca-vägg? Kan ju ev. ha träffat en träregel då jag satte två av skruvarna i en skarv som syns på väggen. Tänker att det bör sitta en regel innanför då..?

Jag använde de som var med i förpackningen, ganska grova, längre skruv som enl. beskrivningen kan skruvas i träregel eller betongpluggen som också ingick. Det känns som sagt väldigt stabilt både nu när TVn sitter och även när jag skruvade, skruvarna satte sig fast och rörde sig inte liksom..

Tack för alla tips!

Om det inte är träregel bör du som sagt ha plugg, det kan kännas stabilt utan men risken är att det blir sämre och sämre med tiden.

L Lasse77777 skrev:
Okej, det är alltså troligtvis en leca-vägg? Kan ju ev. ha träffat en träregel då jag satte två av skruvarna i en skarv som syns på väggen. Tänker att det bör sitta en regel innanför då..?
Det är lite svårt att säga utifrån din information.

Gips blir ett vitt pulver.
Leca eller lättbetong blir ju typiskt ett grått pulver.

Har du leca är det osannolikt att det är blandat med trä. Hittar du trä borde det vara gips eller råspont, men du säger att väggen verkar vara massiv (inte en skiva) så då lutar det ju åt leca/lättbetong.

En grov träskruv kan dra rätt bra i leca, men över tid med vibrationer så sitter det inte lika bra.....

MathiasS MathiasS skrev:
Det är lite svårt att säga utifrån din information.

Gips blir ett vitt pulver.
Leca eller lättbetong blir ju typiskt ett grått pulver.

Har du leca är det osannolikt att det är blandat med trä. Hittar du trä borde det vara gips eller råspont, men du säger att väggen verkar vara massiv (inte en skiva) så då lutar det ju åt leca/lättbetong.

En grov träskruv kan dra rätt bra i leca, men över tid med vibrationer så sitter det inte lika bra.....
Det låter ju som du säger att det är Leca eller lättbetong i så fall. Vad för plugg passar bra för det? Funkar vanlig universal som jag antar att de skickat med i förpackningen? Som skulle användas i betongvägg?

L Lasse77777 skrev:
Det låter ju som du säger att det är Leca eller lättbetong i så fall. Vad för plugg passar bra för det? Funkar vanlig universal som jag antar att de skickat med i förpackningen? Som skulle användas i betongvägg?
På byggvaruhusen hittar du säkert små förpackningar med plugg av rätt sort. Du vill använda en plugg för porösa material, inte för hård betong - och förstås i rätt storlek för skruven du har.

Funkar universalpluggen, ja antagligen utmärkt, men är det en plugg för hårda material (betong) kan den ibland vara lite stökig vid själva monteringen i mjukvägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.