18 470 läst ·
35 svar
18k läst
35 svar
Montera plastfönster 1 - 2 - 3
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Nej PVC fönster gulnar inte 
Tror det är en myt att det skulle gulnar.. vi har haft PVC i 9 år fortfarande som nya
Håller med vitgula fönster är det värsta som finns förutom rost!!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror att det var Lennart Lind som inspirerade mig att starta denna tråd, tacka honom
Nej jag köpte blecken senare, separat från en plåtslagare i Halmstad.
De kostade inte många kronor, men jag har av någon anledning inget kvitto
De har en profil som avviker lite från de Lindab- och Plannjablecken som bygghandlarna säljer.
Ritning på bleckets profil fick jag från leverantören.
Fönstren är 1080 x 580 mm, vad som på svenska kallas 11x 6.
Mellan de vertikala fodren är det 1030 mm, så fodren överlappar fönsterkarmen med 25 mm på varje sida.
Och blecken är 1030 mm + 2 x 15 mm uppvik på sidorna = 1060 mm.
Blir det en glipa mot fodren så får det bli en dutt akryl- utefog.
Mellan bleck och PVC-fönstret har jag lagt en sträng silikongummi innan jag skruvade fast blecken.
Nej jag köpte blecken senare, separat från en plåtslagare i Halmstad.
De kostade inte många kronor, men jag har av någon anledning inget kvitto
De har en profil som avviker lite från de Lindab- och Plannjablecken som bygghandlarna säljer.
Ritning på bleckets profil fick jag från leverantören.
Fönstren är 1080 x 580 mm, vad som på svenska kallas 11x 6.
Mellan de vertikala fodren är det 1030 mm, så fodren överlappar fönsterkarmen med 25 mm på varje sida.
Och blecken är 1030 mm + 2 x 15 mm uppvik på sidorna = 1060 mm.
Blir det en glipa mot fodren så får det bli en dutt akryl- utefog.
Mellan bleck och PVC-fönstret har jag lagt en sträng silikongummi innan jag skruvade fast blecken.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Skillnaden där är ju att med ett målat träfönster beror gulningen till stor del på vilken färg som änvänts, och så går det att måla om.thomas33 skrev:
Men om PVC-fönster inte gulnar så...
Hur är det med ev. giftig rökutveckling vid t.ex. Brand? För ekablage går man ju ifrån PVC-isolering till förmån för halogenfria ämnen, av bl.a. den anledningen.
Som ni märker är jag lite skeptiskt till plast. Dock har detta inte så mycket med funktionen att göra, den verkar vara god. Man upptäcker mer och mer utfasningsämnen, cancerogena ämnen och ämnen som ger olika emissioner m.m i olika plastprodukter. Dessutom tillverkas mycket plast av "ändliga produkter" t.ex. olja.
Det känns som om det är någonstans man ska vara försiktig med vilka material man använder så är det i hemmet där man tillbringar mycket av sin tid.
Det är mina tankar. Någon får gärna visa att dessa är helt obefogade och att plastfönster är bra även ur dessa aspekter.
Redigerat:
Jag klipper o klistrar! https://www.alfafonster.se/information/miljö-brand-25582952
Brandsäkerhet PVC-fönster
PVC-molekylen innehåller klor, vilket gör att materialet är mycket brand- och flamsäkert.
Lunds tekniska högskola har bedömt branduppförande hos träfönster och PVC -fönster.
Testet visade att PVC-fönster inte har sämre branduppträdande och att de inte ger upphov till större brandrisk än träfönster. Faktum är att på träfönstren var öppningsfunktionen helt förstörd, medan den på PVC-fönstren fungerade felfritt, vilket möjliggör utrymning. Testet visade även att PVC-fönstren självslocknade efter 10 minuter, medan träfönstren behövde släckas med vatten efter ca 30 minuter. (Report LUTVDG/TVBB-3037)
PVC-molekylen innehåller klor, vilket gör att materialet är mycket brand- och flamsäkert.
Lunds tekniska högskola har bedömt branduppförande hos träfönster och PVC -fönster.
Testet visade att PVC-fönster inte har sämre branduppträdande och att de inte ger upphov till större brandrisk än träfönster. Faktum är att på träfönstren var öppningsfunktionen helt förstörd, medan den på PVC-fönstren fungerade felfritt, vilket möjliggör utrymning. Testet visade även att PVC-fönstren självslocknade efter 10 minuter, medan träfönstren behövde släckas med vatten efter ca 30 minuter. (Report LUTVDG/TVBB-3037)
Platsen i sig är nog inte farlig om man inte äter på att!! En annan sak i matlagning där ska man undvika vissa plaster.. tror ju inte en tv eller hushållsapparater ska vara farliga för dom har en ram av plast.. ser bara fördelar i PVC mot trä!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja det säger ju bara att de är bra sett till brandspridning. Det visste jag innan då även pvc-kablar brinner riktigt dåligt.thomas33 skrev:Jag klipper o klistrar! [länk]
Anledningen till att man går ifrån pvc för kablar är att det vid brand bildar saltsyra i gasform. Hur nyttigt det är för människor och annat material (elektronik pajar, metall korrugerar kraftigt m.m) är nog inte svårt att föreställa sig. Det var ju ett fall för några år sedan då 17 människor dog vid en brand på en flygplats i Dusseldorf av just "pvc-rök". Men det är ju möjligt att man löst det med den plast som är i fönster. Kanske är det till och med halogenfritt? Känns annats dumt att man på ena sidan bygger bort potentiellt hälsofarligt material när det gäller kablage och sedan för in det i fönster tycker jag.
Och jag är också medveten om att det bildas en del mindre nyttiga saker när t.ex. målat trä brinner... dock inte saltsyra i gasform.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
För att spinna vidare görs ju pvc av naturgas eller olja. Ändliga resurser som vi redan förbrukar massor av. Påverkar ju inte funktionen men väl värt att tänka på.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om vi glömmer det där med miljö, begränsad tillgång till olja, polyvinylkloridens eventuella giftighet osv en stund:
Inga fler synpunkter på själva monteringstekniken? Det var ju det som var trådens huvudämne.
Inga fler synpunkter på själva monteringstekniken? Det var ju det som var trådens huvudämne.
Kow ja ha en fråga man kan väl sätta upp foder både på sidorna och den översta så skumma man inifrån också. Annars kan regn komma in uppifrån tänker jag!?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg