Hej,

En förening jag är med i går i tankar om att rusta upp en källarlokal på omkring 80 kvm. Målet är att göra något åt de vitmålade betongväggarna och få till en varmare känsla i rummet. Förhoppningen är att kunna hålla nere kostnaderna genom att medlemmarna (läs: jag) gör en stor del av arbetet själva. Föreningen är ensam ägare till fastigheten.

En tanke som lyfts är att klä väggarna med pärlsponspanel i MDF (tex https://www.bauhaus.se/panel-moelven-regina-parlspont-vit-6x620x2435mm). Jag är inte särskilt erfaren av att snickra under jord, men förstår att betongväggarna som vetter ut mot marken samt även bottenplattan behöver kunna andas. Att sätta MDF direkt mot väggen känns därför som en dålig idé - är det korrekt uppfattat? Golvet är ett ventilerat platongolv, med frånluftskanaler monterade under golvet och en glipa mot väggarna hela vägen runt för cirkulationens skull.

Om betongväggarna kräver en luftspalt till MDF-panelen har jag ett par frågor om hur man bäst går tillväga:
1. Räcker det med att regla med stålreglar mot betongen samt montera OSB+panel (eventuellt gips) ovanpå, eller krävs något ytterligare?
2. Räcker passiv ventilation, eller bör man montera in en fläkt någonstans?
3. Funkar det att lat och limma stålreglarna mot betongen, eller måste man prompt fästa varje regel med plugg och skruv?
4. Behöver även betongväggar mellan rum i källare andas, eller endast väggar som vetter ut mot gatan?
5. Ni som renoverat källare tidigare, låter detta som ett rimligt projekt för en händig amatör, eller riskerar jag ta mig vatten över huvudet?

Tack på förhand!

H Hemmameckarn skrev:
Hej,

En förening jag är med i går i tankar om att rusta upp en källarlokal på omkring 80 kvm. Målet är att göra något åt de vitmålade betongväggarna och få till en varmare känsla i rummet. Förhoppningen är att kunna hålla nere kostnaderna genom att medlemmarna (läs: jag) gör en stor del av arbetet själva. Föreningen är ensam ägare till fastigheten.

En tanke som lyfts är att klä väggarna med pärlsponspanel i MDF (tex [länk]). Jag är inte särskilt erfaren av att snickra under jord, men förstår att betongväggarna som vetter ut mot marken samt även bottenplattan behöver kunna andas. Att sätta MDF direkt mot väggen känns därför som en dålig idé - är det korrekt uppfattat? Golvet är ett ventilerat platongolv, med frånluftskanaler monterade under golvet och en glipa mot väggarna hela vägen runt för cirkulationens skull.

Om betongväggarna kräver en luftspalt till MDF-panelen har jag ett par frågor om hur man bäst går tillväga:
1. Räcker det med att regla med stålreglar mot betongen samt montera OSB+panel (eventuellt gips) ovanpå, eller krävs något ytterligare?
2. Räcker passiv ventilation, eller bör man montera in en fläkt någonstans?
3. Funkar det att lat och limma stålreglarna mot betongen, eller måste man prompt fästa varje regel med plugg och skruv?
4. Behöver även betongväggar mellan rum i källare andas, eller endast väggar som vetter ut mot gatan?
5. Ni som renoverat källare tidigare, låter detta som ett rimligt projekt för en händig amatör, eller riskerar jag ta mig vatten över huvudet?

Tack på förhand!
1. Ja
2. Passiv räcker.
3. Lim, samt 1-2 skruvar går.
4. Ja, även innerväggar.
5. Det fixar du om du är nornalhändig.

• Gilla
Hemmameckarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.