Hej, jag håller på att byta blandare, och har dragit om lite rör under diskbänken. Har försökt läsa mig till rätt inköp på diverse trådar här och har blivit osäker om jag har gjort helt fel, så jag redogör hela min process nedan.

Förra blandaren hade 15mm kopparrör (prisol) direkt in. Jag ville sätta dit kulventiler, så jag köpte mig 2 st minikulventiler. Jag "skulle bara" bocka till rören lite för hand men råkade platta till röret något. Då blev jag skraj och tänkte att jag bör byta rör till pex "när jag ändå är igång". Pex inköps (dy15, innergods 2,5mm) och ansluts mot vatette t-koppling under bänken med följande koppling, där är det inget läckage, funkar utmärkt.

Pex går sedan upp till nya vatette minikulventiler, se bild nedan:
Två installerade minikulventiler med anslutna PEX-rör under en diskbänk, och en hand som håller i en etikett från kopplingssetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där använde jag likadana vatette-plast kopplingar och monterade enligt anvisningar (2 varv efter handdragning, detta gick dock SJUKT trögt?!!)

Märkte ju även att det kom 10mm slätända från blandaren, och köpte då en förminskning och monterade direkt mot kulventilerna.

Vred på vattnet och spolade lite i blandaren. Nu efter ca 2h så har det droppat några droppar från kulventilen. Testade att efterdra lite, men tyckte att det fortfarande fuktade.

Nu blir jag osäker om jag misstolkat monteringsanvisningarna angående vatette-plast. Skulle jag istället ha använt typ pex-stödhylsa och vanlig klämring?

Tacksam för åsikter.

Krilleman
S Sulfur6041 skrev:
Nu blir jag osäker om jag misstolkat monteringsanvisningarna angående vatette-plast. Skulle jag istället ha använt typ pex-stödhylsa och vanlig klämring?
Kopplingsset till PEX är det bästa du kan använda i ditt läge enligt mig.
Så rent produktmässigt är det helt korrekt.

Men var läcker det mer exakt?

• Gilla
Sulfur6041
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

Hej, tack för svar! Då har jag tolkat produkterna rätt i alla fall.

Jag är inte där just nu, ska dit till helgen (vattnet är avstängt). Då ska jag använda toapapper och se exakt vilken koppling som fuktar. Jag återkommer då!

Krilleman Krilleman skrev:

Hej igen, nu har jag varit tillbaka och kollat.

Pex-rör anslutna till kulventil, en pappersbit är virad runt rören för att kontrollera läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det läckte mellan pex och kulventil.
Jag drog åt ytterligare 1/5 varv och sen dess har det varit tätt (2h senare nu, fortfarande inte en droppe på papperet).

Hoppas det fortsätter vara tätt. Första gången jag jobbar med pex och inte koppar. Känns ju spontant svårt att lita på grejerna 😆, men det var säkert handhavandefel.

Tack för bekräftelsen på att jag hade valt rätt produkter, @Krilleman . Dina andra trådar/svar har hjälpt mig mycket i andra ärenden. Du är en klippa 👍

• Gilla
UrbOls och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.