Hej!
Ska montera spegelskåp (100*100 cm) samt kommod (120 cm bred) med tvättställ (IKEA) i kakelväggen i badrummet. Har gips (13mm) och k-plyfa (12 mm) bakom kaklet så tänkte mig vanlig träskruv. Inga välplanerade och placerade kortlingar att fästa i, men har ju plyfan.

Funderar dock på minsta tjocklek på skruven? Längd tänkte jag nog 60 mm, eller? Ingen plugg med tanke på plyfan va? Kommoden har stödben i framkant. Funderar även på om man ska köra nån sorts gummibricka mellan kommodens vinkeljärn som du sätter skruven igenom (ni vet, Ikeas vanliga vinkeljärn för väggfästen) och kaklet, för att inte riskera spricka? Behövs det?
Metall eller betongborr i kaklet? Hört att metall kan vara lättare pga halkrisk..? Storlek på borret? Större än skruven pga den inte ska "hänga" i kaklet eller köra samma storlek?

Lite halvnojjig, aldrig monterat saker i kakel förut :rolleyes:

Monterade en sån kommod/handfat fast 100 bred förra helgen. Där någon bestämde att den ska stå just där så fanns det inga reglar bakom. Har bara gips bakom kakel så körde med dubbelgips Molly m5 hålet 10mm. Fäste två skruvar på kommoden sen står den på benen dock flyttade jag in benen lite för att gömma dom mer. Sitter benhårt. Körde med någon billig 6mm kakelborr sen var det som smör att gå upp till 10mm med en betongborr. Slog till lite på maskin så det knäppte i glasyren så borren inte skulle vandra. Med plyfa bakom så skulle jag utan tvekan ta vanlig träskruv.

• Gilla
Samppa
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Monterade en sån kommod/handfat fast 100 bred förra helgen. Där någon bestämde att den ska stå just där så fanns det inga reglar bakom. Har bara gips bakom kakel så körde med dubbelgips Molly m5 hålet 10mm. Fäste två skruvar på kommoden sen står den på benen dock flyttade jag in benen lite för att gömma dom mer. Sitter benhårt. Körde med någon billig 6mm kakelborr sen var det som smör att gå upp till 10mm med en betongborr. Slog till lite på maskin så det knäppte i glasyren så borren inte skulle vandra. Med plyfa bakom så skulle jag utan tvekan ta vanlig träskruv.
Bra tips, tack! Bara att borra, täta och skruva då verkar det som :)

Japp. Funkar bra. Vikten hamnar på benen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.