Bör man anlita en rörmokare för att montera ned en badrumskommod eller kan man göra detta själv?

T
Det är lite svårt att veta med så lite information. Finns det avstängningsventiler (Ballofixer) för vattnet? Kan du stänga av vattnet någon annanstans om det inte finns?
Hur "händig" är du?
Ska ni ersätta kommoden med annan kommod eller nytt handfat med konsoler?

Finns det ballofixer och du är lite händig så ska det väl gå bra att stänga av vattnet och sen skruva bort anslutningarna till kranen och sen skruva ner kommoden och ta bort handfatet.

T Testarn skrev:
Det är lite svårt att veta med så lite information. Finns det avstängningsventiler (Ballofixer) för vattnet? Kan du stänga av vattnet någon annanstans om det inte finns?
Hur "händig" är du?
Ska ni ersätta kommoden med annan kommod eller nytt handfat med konsoler?

Finns det ballofixer och du är lite händig så ska det väl gå bra att stänga av vattnet och sen skruva bort anslutningarna till kranen och sen skruva ner kommoden och ta bort handfatet.
Man stänger av vattnet i ett annat rum och tanken är att jag ska anlita någon att sätta dit den nya kommoden. Jag skulle dock vilja ta bort den befintliga först för att kunna måla om (det är en toalett utan dusch) men det känns lite drygt att först ta dit en römokare för att plocka den den befintliga och sedan be hen komma igen nån vecka senare, misstänker det blir onödigt dyrt :) Är bara lite osäker hur svårt det är att montera ned den befintliga, så jag inte startar nåt jag inte kan avsluta.

T
Kan du stänga av vattnet så tror jag inte att det är något problem för övrigt.

Kommoden är nog bara skruvad i väggen och handfatet kan vara limmat i kommoden samt fogat mot väggen. När du kopplat bort vattnet och tagit bort slangarna från kranen så kolla om det finns någon skruv upp i handfatet (troligen inte). Finns det inte det så kan en brytbladskniv användas för att skära loss limmet om det är limmat och även ta fogen mot väggen.
Montera bort vattenlås och avloppsrör.
Lyft bort handfatet och sen skruva ner kommoden.
Eftersom du tar bort vattenlåset så kan det vara bra att sätta en plastpåse över avloppsröret för att stoppa dålig lukt.

Tror inte att det ska vara krångligare än så.

Hej Nina. Och välkommen hit.

En sån här fråga utan bilder är väldigt svår att svara på.

Så mitt svar blir att ja det kan du, men som tidigare skrivit så behövs det mycket mer information.

Med bilder så kan vi iaf hjälpa dig att veta vilken nivå på kunskaper som krävs. Sen är det upp till dig att avgöra om du anser att du själv kan nå upp till den nivån för att lösa det.

Återkom med bilder först.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Hej Nina. Och välkommen hit.

En sån här fråga utan bilder är väldigt svår att svara på.

Så mitt svar blir att ja det kan du, men som tidigare skrivit så behövs det mycket mer information.

Med bilder så kan vi iaf hjälpa dig att veta vilken nivå på kunskaper som krävs. Sen är det upp till dig att avgöra om du anser att du själv kan nå upp till den nivån för att lösa det.

Återkom med bilder först.
Hej!

Tack för ditt svar :) Såhär ser det ut. Avstängningen av vatten verkar vara i ett annat rum.

• Rör och slangar under diskbänk med träregel och kaklat vägg. Vattenavstängning verkar saknas i detta utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och vattenanslutningar under diskbänk, med synliga slangar och kopplingar. Vattenavstängningen verkar saknas.
    Skapa konto
  • Handfat med svart kakelvägg bakom och en behållare med tvål. Vattenflöde i handfatet, skrapa synlig på kanten.
    Skapa konto
  • Under ett diskhon med synliga rör och en hylla, med plastpåse kring vattenlås.
    Skapa konto
  • Tvättställ i badrum med vitt underskåp, skruvmejsel och flaska vid kranen; vattenavstängning saknas i rummet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.