34 962 läst ·
5 svar
35k läst
5 svar
Montera kakellist
Jag har gjort en hylla i badrummet som skall kaklas. Då får man ett utåtgående hörn. Till detta har jag köpt en kakellist i aluminium.
1. Frågan är hur den skall monteras? Limmar man den innan eller trycker man bara in den i fixet medans man kaklar? Vilket iofs förutsätter att man gör allt i ett svep.
2. Lämnar man någon glipa mot listen? Hur stor?
3. Har man vanlig fogmassa mot listen?
4. Plattan som kommer underifrån måste kapas. Bör man vända den kapade sidan mot eller ska man göra tvärtom där? Platttorna har i princip ingen glasyr på kanterna, utan bara på själva avrundningen
1. Frågan är hur den skall monteras? Limmar man den innan eller trycker man bara in den i fixet medans man kaklar? Vilket iofs förutsätter att man gör allt i ett svep.
2. Lämnar man någon glipa mot listen? Hur stor?
3. Har man vanlig fogmassa mot listen?
4. Plattan som kommer underifrån måste kapas. Bör man vända den kapade sidan mot eller ska man göra tvärtom där? Platttorna har i princip ingen glasyr på kanterna, utan bara på själva avrundningen
Jag brukar beroende vad det är för plattor slipa av den skurna sidan och vända på plattan så man har den fina sidan mot listen för det ser snyggast ut tycker jag.tank77 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Misstänker du menar glasyr...jojje_e skrev:
Jag förstår inte varför man inte döljer den skurna kanten med hjälp av kakellisten vilket är meningen med dess utformning...
http://www.quicktech.se/kakellister_kantlist_a53.php
Klicka här för att svara