Hej,

Jag håller på i källaren på vårt enplanshus med att växla av ett par bärande väggar, ovanpå delar av det bjälklag jag ska växla av ligger bla vårt kök. Detta kök har ett problem med värmesystemet, enligt utsago från tidigare husägare har den elektriska golvvärmen i köket gått sönder pga en vattenskada. När vattenskadan reparerades mha försäkringsbolaget valde man att bara sätta in ett enkel radiator i köket, denna radiator räcker dock inte till när det blir minusgrader ute och temperaturer i köket sjunker. I planerna för de kommande 2-3 åren finns med att riva ut hela köket, montera golvvärme och ny köksinredning mm. Nu har vi inte kommit dit ännu (andra husprojekt har högre prioritet), men när jag nu har monterat ned en del av innertaket och bjälklagsisoleringen i källaren börjar jag fundera på möjligheten att montera dit golvvärmen underifrån istället. Det skulle i alla fall ge oss det värmesystem vi vill redan nu.

Det ligger 22mm golvspån på bjälklaget (det kan jag se från märkningen på golvspånskivan underifrån). Vad som ligger ovanpå detta vet jag inte, men jag antar elslingorna från den gamla trasiga elgolvvärmen och sedan är det ett vanligt tunt laminatgolv.

Frågan gäller alltså, vad tror ni om möjligheten att få dit slingorna underifrån? Förslag på montering i så fall? Bjälklaget är 70x190 med en 45x45 ovanpå (i längsled, för att höja upp golvet av någon anlednin) med cc 600mm. Denna del av huset byggd på 40-talet (tror vi) därav udda dimensioner.

Bifogar en bild från Uponor på en montering med 20mm rör i fördelare som känns möjlig, glesen och fördelarpanelen skulle jag i så fall kunna montera underifrån. Jag vet att 20mm pex-rör inte är speciellt samarbetsvilliga, men det är inget krav att allt ska vara enkelt:)

Vad tror ni? Glöm det eller värt ett försök?

• 20-mm---Glespanel-mellan-bj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.