5 705 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Lägga golvvärme under ifrån?
Sida 1 av 2
Hej på Er,
Nån som vet om det är möjligt att lägga golvvärme från undersidan?
Jag har precis köpt hus med ett luft system och tänkte byta till vattenburen värme.
Golven är ok så jag tycker att det är synd att bryta upp dem.
Tanken var att ta sig ner i grypgrunden och lyfta ner isoleringen från undersidan
och sedan lägga in värmerör.
Nån som gjort något liknande och vet hur mycket jobb det är?
Är det möjligt eller bara att glömma?
/Yngve
Nån som vet om det är möjligt att lägga golvvärme från undersidan?
Jag har precis köpt hus med ett luft system och tänkte byta till vattenburen värme.
Golven är ok så jag tycker att det är synd att bryta upp dem.
Tanken var att ta sig ner i grypgrunden och lyfta ner isoleringen från undersidan
och sedan lägga in värmerör.
Nån som gjort något liknande och vet hur mycket jobb det är?
Är det möjligt eller bara att glömma?
/Yngve
Hur pass "möjligt" det är beror på hur mycket tid du kan tänka dig att lägga.
Det är inte bara problem att komma åt, du måste även pressa upp värmerören och plåten, fästa allt så det passar samt fylla på isolering och allt annat.
Det går betydligt snabbare att lossa golvet. Om det inte är limmat så är det bara att märka upp det ordentligt så går det även att återmontera. Eventuellt får du några bitar som du inte lyckas rädda och måste komplettera med nytt golv.
Tänk även på att ventilationen troligen är beroende av värmesystemets funktion, men det är en annan fråga.
Det är inte bara problem att komma åt, du måste även pressa upp värmerören och plåten, fästa allt så det passar samt fylla på isolering och allt annat.
Det går betydligt snabbare att lossa golvet. Om det inte är limmat så är det bara att märka upp det ordentligt så går det även att återmontera. Eventuellt får du några bitar som du inte lyckas rädda och måste komplettera med nytt golv.
Tänk även på att ventilationen troligen är beroende av värmesystemets funktion, men det är en annan fråga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det går säkert men är ett mindre kul underupp jobb.
Plåten går att skruva i bef golv.
Man bör vara flera som hjälps åt, en håller och en skruvar.
Lycka till, jag avundas bara slutresultate med varma golv.
Protte
Plåten går att skruva i bef golv.
Man bör vara flera som hjälps åt, en håller och en skruvar.
Lycka till, jag avundas bara slutresultate med varma golv.
Protte
Det mest besvärliga måste vara att få dit slangen, ska du trä den genom bjälkarna eller gå under??? Skulle tro att du ångrar dig innan du fixat första facket.
Nej, kör med kedjesågen mellan varje golvbjälke så går det fort att få ut det gamla golvet.
Nej, kör med kedjesågen mellan varje golvbjälke så går det fort att få ut det gamla golvet.
Jag har lagt in vattenburen golvvärme från Wirsbo (uponor). Bestående av 480 m 20 mm slang, fördelad på 6 ventiler. Det är ett otrevligt jobb att hantera gammal gullfiber över huvudet, men resultatet har blivit kanonbra.
Känns lite väl hårt att plocka fram kedjesågen och gå lös på golvet.
Tid är nog inget större problem, tänkte ta det till sommaren då värmen förhoppningsvis ändå inte behövs.
Plats finns det också kan nästa stå raklång där nere.
Jag hade tänkt att lägga slingor med sån där dubbel mantlad slang i facken och bara låta den ligga mer eller mindre löst på isoleringen och tråckla in den genom bjälkarna.
Måste man ha plåtar också?
Plåtar gör väl varken till eller från då det ligger mer eller mindre löst i den förmodade luftspalten mellan undergolvet och isoleringen.
Blir inte hela facket uppvärmt då slangen inte ligger tätt mot golvet?
I luckan ner så har jag en 4-5cm luftspalt mellan golvet och isoleringen och jag antar att det ser likadant ut under hela huset.
Får nog ta mig ner och låssa på en bit för att se hur det ser ut.
Om det är tätt mellan golv och isolering så kanske man måste ha plåtar för att få jämn värme.
Hur har ni andra gjort?
Tid är nog inget större problem, tänkte ta det till sommaren då värmen förhoppningsvis ändå inte behövs.
Plats finns det också kan nästa stå raklång där nere.
Jag hade tänkt att lägga slingor med sån där dubbel mantlad slang i facken och bara låta den ligga mer eller mindre löst på isoleringen och tråckla in den genom bjälkarna.
Måste man ha plåtar också?
Plåtar gör väl varken till eller från då det ligger mer eller mindre löst i den förmodade luftspalten mellan undergolvet och isoleringen.
Blir inte hela facket uppvärmt då slangen inte ligger tätt mot golvet?
I luckan ner så har jag en 4-5cm luftspalt mellan golvet och isoleringen och jag antar att det ser likadant ut under hela huset.
Får nog ta mig ner och låssa på en bit för att se hur det ser ut.
Om det är tätt mellan golv och isolering så kanske man måste ha plåtar för att få jämn värme.
Hur har ni andra gjort?
Plåten är till för att öka den värmeavgivande ytan och fördela värmen jämnt. Utan plåt blir du tvungen att ha mycket högre framledningstemp och det blir ojämnt varmt. Med en skyddsslang utanpå blir det ännu sämre.
Det är ju tekniskt möjligt att skruva upp plåten direkt mot golvet om du verkligen ska göra operationen utan att riva golvet.
Sen är det väldigt viktigt att facken är täta och helt fria från drag annars får du direkt fördubblad energiförbrukning med golvvärme.
Det är ju tekniskt möjligt att skruva upp plåten direkt mot golvet om du verkligen ska göra operationen utan att riva golvet.
Sen är det väldigt viktigt att facken är täta och helt fria från drag annars får du direkt fördubblad energiförbrukning med golvvärme.
Plåtarna är gjorda i 1 mm aluminium och var lätta att häfta upp mot golvspånskivorna, med vanlig häftpistol. Slangarna la jag med c/c 300 mm, dvs en slinga mellan 2 bjälkar. Rakt under hela huset, utan hänsyn till rumsindelning. Jag gjorde jack i golvbjälkarna, för att komma förbi med slangen och avslutade med att fästa bandjärn under jacken. Elementvärmen (vattenradiatorer) är kvar på ovanvåningen.
Gullfiberisoleringen trycktes upp igen och fästes tillfälligt med snören. Därefter tillbaks med trossbottenluckorna ( 10 mm träfiberplatta)och slutligen spikades
50 mm frigolit underst.
Gullfiberisoleringen trycktes upp igen och fästes tillfälligt med snören. Därefter tillbaks med trossbottenluckorna ( 10 mm träfiberplatta)och slutligen spikades
50 mm frigolit underst.
Tack grävarn och ni andra.
Jag gör som du gjorde.
Läste på lite till och plåtar skall man, det verkar alla eniga om oavsett tillverkare.
Har man nu ändå rivit ner isoleringen är det lika bra att trycka dit plåtarna också.
Mycke slang blir det 480m med c/c 300mm.
Nåja det blir till sommaren, ingen solbränna tillsommaren alltså...
Jag gör som du gjorde.
Läste på lite till och plåtar skall man, det verkar alla eniga om oavsett tillverkare.
Har man nu ändå rivit ner isoleringen är det lika bra att trycka dit plåtarna också.
Mycke slang blir det 480m med c/c 300mm.
Nåja det blir till sommaren, ingen solbränna tillsommaren alltså...
Jag köpte plåtar genom en annons i tidningen ATL. Man ser annonsen ibland, men jag kan inte hitta den nu. Det var halva priset mot vad ahlsell kunde klara. Enda skillnaden var att plåtarnas långd är 1m mot originalets 1,2 m.
grävaren: Hur fixerade du slangarna så dom hamnade på rätt plats när du tryckte upp plåtarna mot golvet? C-C 300 blir för mig 2 rör per golvfack eftersom jag har c-c 600 på golvbjälkarna...
Jacken gjordes på undersidan av bjälkarna, enklast så. Därför fick jag böja upp slangarna, för att kunna börja sätta plåtar. Det innebör att de yttersta 25 - 30 cm inte har någon bra golvvärme, men det är inget man tänker på. Slangarna går fram och åter i samma fack i hela husets bredd. Därför finns det bara jack på ena sidan av huset. Slangarna är bara fixerade med plåtarna. Jag började från en kant och fäste upp plåtarna och slangarna. Det gick ganska enkelt, varje slinga är ca 25m2 (60-70m slang).
Jag trodde det skulle vara enklare att göra jacken på översidan på balkarna - upp mot golvet - kan man inte bara borra ett hål? Gör man jacket på undersidan får man väl som du skrev böja upp slangen och dessutom får du väl (iof säkert knappt mätbart) sämre isolering på slangen just över balken eller satte du nåt extra just där?
Så du har typ 4 fack - 1 slinga och oberoende på rumsindelning ovanför? Om alla slingor är lika borde det väl bli lätt att reglera? Samma flöde på alla slingor....eller?
Hade du hela plåtar (2 spår) eller satte du delade? Jag inbillar mig att det är enklare med delade, jag har hittat dessa: http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=2422&pcid=356
Så du har typ 4 fack - 1 slinga och oberoende på rumsindelning ovanför? Om alla slingor är lika borde det väl bli lätt att reglera? Samma flöde på alla slingor....eller?
Hade du hela plåtar (2 spår) eller satte du delade? Jag inbillar mig att det är enklare med delade, jag har hittat dessa: http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=2422&pcid=356