Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Behöver man inte kolla om sotarn är höger eller vänsterhänt innan man skruvar isf?
För mig skulle det kännas väldigt vingligt att gå upp på takstegen om stegen stog till höger.
Jag satte rakt under och sotaren sa inget om det heller.

/Höghus
Man måste såklart sätta 2, en på varje sida. Detsamma gäller takstegar beroende på vilket håll det blåser åt just den dagen det ska sotas.

Rakt under är helt okej om man har en stege som är lagom längd att bara ha 1 pinne ovanför glidskyddet, kan man t ex åstadkomma det med en utskjutbar är det helt lungt. Kom ihåg detta om brandskyddsbesiknings snubben gnäller (om du behöver göra sånt), min erfarenhet är att dom är mer pålästa och mer gnälliga medans sotarna mest bara vill hålla riskerna så låga som rimligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.