Jag ska skruva fast en hylla i en gipsvägg och har köpt gipsankare med tillhörande skruv. Blir lite fundersam hur jag ska skruva upp den. Har provat en skruv och den går väldigt trögt in i ankaret. Är lite fundersam om den börjar slira i gipset.
Är det någon som har använt denna? Biltemas att.nr är 81-536.

• Gipsankare och tillhörande skruv från Biltema, liggande på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jag är inte hundra på om det är Biltemas jag provat innan men visst brukar de vara tröga att få i. Är du säker på att gipsankare håller ändå för hyllan?

Den är ca 1200 mm lång och kommer att ha tre stöd med två fästpunkter i varje. Kommer att ha några korgar med vantar etc, alltså rätt lätta grejer. Strular det kanske jag kan förstärka hålet lite.

Jag hade nog satsat på mollyplugg, eller annan expanderplugg i stället. En hylla vill man inte ha i huvudet.

Hade nog hellre kört på Molly.
Blir rätt ofta mer belastning på en hylla än man tror.
Vet inte hur stöden ser ut men oftast är det bara en av två fästpunkter som får nästan all belastning.

Har testat dessa en gång. Sämsta som uppfunnits. När de börjar slira eller glappa lite så du tänker, då efterdrar jag lite. Då får du en krater. Undvik!

J
O olotor skrev:
Den är ca 1200 mm lång och kommer att ha tre stöd med två fästpunkter i varje. Kommer att ha några korgar med vantar etc, alltså rätt lätta grejer. Strular det kanske jag kan förstärka hålet lite.
Det verkar vara väldigt tät gänga på de skruvar som skickas med, så du är säker på att det är originalet du har? Det har hänt att jag hittat ett löst ankare och försökt med en vanlig skruv som till plugg, och då var det omöjligt efter halva skruven. Men prova med en annan i påsen, det kan ju vara en som fått en smäll bara.

Ta blå duomax med 75mm skruv- lättarbetad , släpper inte och är enkel att ta bort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.