Jag har sökt och hittat trådar om avsedda skruv-lösningar för att montera fönster i vanlig leca.

Men i aktuellt fall är det Finja Exakt med cellplastkärna och fönstren behöver sitta relativt centrerade i väggen med resultatet att infästningen träffar rakt i cell-plasten.

Jag ser framför mig att jag kan skära ut lite granna och pressa/limma in en regel-bit för att sätta med vanlig karmhylsa/skruv, och kanske är detta enklaste sättet.

Men sen funderar man ju på skum oxå. Har använt förut på PVC-fönster men nu är det aluklätt trä och kvalitetskraven är lite högre än på förra projektet.

Det rör sig om en inredd uppvärmd nybyggd suterräng/källar-våning. Fönstren sitter bara ett par decimeter ovanför utanförliggande marknivå.

3st fasta och 2 öppningsbara 10x7

Hur hade ni gjort?

EDIT: Som synes på bilderna är det massiv leca mellan visa av fönstren där jag har pelar-laster att ta hand om.

• Byggarbetsplats med ställningar vid ett hus med Finja Exakt block i suterräng/källarvåning, förberett för fönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D David_Berglund skrev:
Jag har sökt och hittat trådar om avsedda skruv-lösningar för att montera fönster i vanlig leca.

Men i aktuellt fall är det Finja Exakt med cellplastkärna och fönstren behöver sitta relativt centrerade i väggen med resultatet att infästningen träffar rakt i cell-plasten.

Jag ser framför mig att jag kan skära ut lite granna och pressa/limma in en regel-bit för att sätta med vanlig karmhylsa/skruv, och kanske är detta enklaste sättet.

Men sen funderar man ju på skum oxå. Har använt förut på PVC-fönster men nu är det aluklätt trä och kvalitetskraven är lite högre än på förra projektet.

Det rör sig om en inredd uppvärmd nybyggd suterräng/källar-våning. Fönstren sitter bara ett par decimeter ovanför utanförliggande marknivå.

Hur hade ni gjort?

EDIT: Som synes på bilderna är det massiv leca mellan visa av fönstren där jag har pelar-laster att ta hand om.
Den första frågan som uppstår är förstås varför dom måste sitta centrerade ? :)
MEn om så är fallet, kan du inte klä in fönsteröppningen med trä/reglar av lämplig dimension (som du pluggar+skruvar i lecan), och sen skruva i dessa ?

Jag har f.ö. aldrig skummat mina fönster utan drevar med isolering (har dock itne byggt med leca+fönster utan trä)

Redigerat:
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Du skulle ha murat med ändbitar ifrån början för att kunna fästa fönstrerna..
Trä är ingen bra idé då det kommer att mögla och ruttna..
Vi har skummat fast fönster med bra resultat men det kräver lite kunskap..

• Leca Isoblock 2.0 hörn visar specifikationer för mått, vikt, hållfasthet och mängd per pall.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den första frågan som uppstår är förstås varför dom måste sitta centrerade ? :)
MEn om så är fallet, kan du inte klä in fönsteröppningen med trä/reglar av lämplig dimension (som du pluggar+skruvar i lecan), och sen skruva i dessa ?

Jag har f.ö. aldrig skummat mina fönster utan drevar med isolering
Jag upplever att om jag sätter ut dem tillräckligt långt ut för att inte få problemet så blir det väldigt grunda nischer jämfört med hur det ser ut på resten av huset. Där livar det med asfaboard, och har 28mm gles och 27mm panel och därefter foder. Så totalt är nischerna 77mm och blecket kanske 15mm utstick.

Skall jag sätta skruven utanför cellplasten får jag nästan fönstren kant i kant med ytter-väggen före putsning, och får därmed knappt någon nisch alls.

Utöver detta finns köldbrygga-aspekten om de sitter utanför cellplasten.

Men jag kanske borde tänka om här?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
På tal om putsning, ska inte lecan slammas även bakom isodärnskivan?

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
P
Centano Centano skrev:
På tal om putsning, ska inte lecan slammas även bakom isodärnskivan?
Helt rätt!

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Helt rätt!
Är detta så pass viktigt att jag borde gräva loss motfyllnadsmaterialet och lösa det?

Jag har resonerat så att väggen skall andas fritt in i dränerings-cellplasten.

Muren till höger är skalblock på under marknivå, så det är egentligen bara den vänstra stora hela väggen som är leca hela vägen ner.

• Byggarbetsplats med murade block, stege och verktyg. Dräneringsmaterial syns runt väggarna. Skalblock till höger, lecavägg till vänster.
    Skapa konto
P
D David_Berglund skrev:
Är detta så pass viktigt att jag borde gräva loss motfyllnadsmaterialet och lösa det?

Muren till höger är skalblock på under marknivå, så det är egentligen bara den vänstra stora som är leca hela vägen ner.
Ja det ska grundas som minst för att hålla fukten ute..
Har du koll på att isoblock inte tål speciellt mycket återfyllning?

Redigerat av moderator:
Den lösningen vi gjort håller.
Rejäl skrev:
Ja det ska grundas som minst för att hålla fukten ute..
Har du koll på att skalblock inte tål speciellt mycket återfyllning?

Men tack för råden, det kommer en murare och hjälper mig att putsa i kommande vecka, så läge att rensa rent tills dess då. Väggen är troligtvis ren och fin bakom drän-skivorna, så är nog inga bekymmer mer än att jag får gräva runt lite dagvattenrör.

P
D David_Berglund skrev:

Men tack för råden, det kommer en murare och hjälper mig att putsa i kommande vecka, så läge att rensa rent tills dess då. Väggen är troligtvis ren och fin bakom drän-skivorna, så är nog inga bekymmer mer än att jag får gräva runt lite dagvattenrör.
Har ni projekterat utförandet själva eller är det någon som har hjälpt er?
För det känns inte genomtänkt..

Vi har haft hjälp av sakkunniga från både Finja och andra betong/grund-tekniskt kunniga, men projekteringen är egen.

P
Ja för det är en udda lösning med ISO-Leca och skalblock som är helt oisolerade..

Det finns många udda lösningar i vårt hus, men det finns ingen som är ogenomtänkt. 😅 Däremot är det inte alltid säkert att man tänkt rätt, men jag gör sällan något utan att ha läst på först.

Skalblocken är utvändigt isolerade med 200mm cellplast. Jag har gjort så förut på tidigare projekt, med otroligt bra drifts-ekonomi och snustorr källare som följd.

Här blir det en viss köldbrygg-effekt i övergången mellan de två olika systemen som jag valt att acceptera då den gör väldigt liten påverkan på totalen. Jag har sett likadana övergångar mellan massiva leca under mark och isoleca över mark på flera andra projekt, och då menar jag att detta är bättre.

För att kunna köra isoleca under mark krävs att den invändiga väggens puts är armerad och lastbärande enl. Finjas föreskrifter vilket för mig kändes som ett avsevärt mera känsligt system.

Vår vägg med skalblocken är dessutom formad som ett liggande valv, och lär flytta på hela huset innan det rör sig strukturellt inom själva muren. Den höga väggen har förstärkningar som inte syns i bild.

Jag är otroligt trygg när det gäller hållfastheten, men kanske har gjort en felbedömning när det gäller ångmotståndet i leca-väggen innanför dränerings-skivorna. Som tur är går detta fortfarande att åtgärda, men jag skall ta det en vända till med de experter jag rådslagit med förut.

Men beträffande fönstren som tråden handlar om så drar jag slutsatsen att jag antingen flyttar ut dem lite, eller skummar fast dem hellre än att blanda in trä.

Någon plats för en hel ram finns inte, det är lite för trångt på sidorna, och dessa små fönster har ändå bara infästning på sidorna. Och så argumentet med trä igen.

D David_Berglund skrev:

Hur hade ni gjort?

Du får fästa en plåt i lecan som du kan skruva fast fönstret i.
Eller så kör du med Adjufix fästbleck.

Metallplatta med flera hål för montering, används för att fästa fönster i lecasten eller med hjälp av Adjufix fästbleck.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.