Gjorde ev lite bort mig i planeringen av en renovering, och måste nu fästa dörrkarm i en KKR på ena sidan..

Andra sidan går med en 140 karmskruv i lecan, men vad gör jag på andra sidan? Alla tips välkomna!

Bifogar bilder på hur det ser ut nu och innan putsning mm.

• IMG_4805.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4808.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum. Ta strängarna i omgångar så att inte expansionen får karmen att bågna.

Farstatjej90
Hur tjockt är materialet? Bara borra och gänga förmodligen...

S
Förborra och skruva fast karmen med lämplig skruv. Sätt kilar mellan stål och karm om det behöver justeras

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur tjockt är materialet? Bara borra och gänga förmodligen...
Är 80x80x5. Räcker 5 mm för ändamålet?

Purre Purre skrev:
[länk]
Tack! Jag har ca 20-30 mm av puts mm före pelaren. Så den skruven ser fantastisk ut men är nog lite för kort. Har provat googla men borde finnas längre än 38mm? 🤔

Skulle i en perfekt värld undvika hylsor då andra sidan redan är i lod och fäst med karmskruv = måste ta loss allt för att kunna skruva i hylsorna 🙃

T Thomas_Blekinge skrev:
Fogskum. Ta strängarna i omgångar så att inte expansionen får karmen att bågna.
Har funderat på det, men har en provisorisk fogskumsinfäst dörr på annat ställe och den har börjat släppa efter några månader.

Borrade ett pyttelitet pilothål och jag hade visst helt felbedömt pelarens läge i väggen = klarar mig med 140 karmskruv 😱
Tack alla för idéer och svar!

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Farstatjej90
P Pimzik skrev:
Är 80x80x5. Räcker 5 mm för ändamålet?
För att hålla en dörrkarm på plats? Jag hade valt M6 och skruvat typ tre såna. Det hade varit ordentligt överdimensionerat tror jag....

Tillägg: Jaha nu fattar jag, det är 5 mm tjockt. Det räcker absolut.

Purre
P Pimzik skrev:
Tack! Jag har ca 20-30 mm av puts mm före pelaren. Så den skruven ser fantastisk ut men är nog lite för kort. Har provat googla men borde finnas längre än 38mm? 🤔

Skulle i en perfekt värld undvika hylsor då andra sidan redan är i lod och fäst med karmskruv = måste ta loss allt för att kunna skruva i hylsorna 🙃
Tyvärr hittar inte jag heller något som är längre än 38mm.
Men en vanlig insexskruv och sen borra och gänga känns som det kommer fungera lika bra. Dom går att få väldigt långa också. Det är väl då kanske om gängtappen är för kort för att kunna gänga med karmen på plats.

Purre Purre skrev:
[länk]
Denna är väl mer för att skruva i tunnplåt, typ stålregel. Men här handlar det väl om massivt stål T=5 mm så det krävs andra grejer.

Purre
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.