Hej,

Jag missade lite i planeringen så att elkablarna som är infrästa i skåpet med största sannolikhet går där skruvarna ska sitta som ska hålla fast den svarta ramen för brytaren.

Jag provade att limma fast ramen men eftersom dess kontaktyta är ganska liten mot skåpet sitter den inte kvar när jag skruvar fast själva innerdelen (röda) som kablarna sitter fast i då det e ganska ont om plats.

Har ni något bra tips på hur jag kan få ramen att sitta kvar?

/N

brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår inte riktigt. Har du en baldakinskiva där du har fräst in spottar och kablar och som du sedan limmat fast eller? Ska du skruva i den och det då går kablar just där?

//Patrik

ber om ursäkt om jag var otydlig;

Det är ett överskåp på bilden och jag har skruvat fast täcksida (vita) som jag har fräst in spottar och elkablar i. Egentligen ska man ju skruva fast den svarta ramen på bilden men jag vågar inte chansa på det utifall jag skulle råka dra i skruven i någon av kablarna. Jag provade då istället att limma fast ramen men den släpper när jag ska skruva fast den röda/metallfärgade plattan i den fastlimmade svarta ramen.

/N

Skruva fast ramen på en platta som du målar svart på kanterna, limma fast plattan.

Går det inte att fästa en liten möbelvinkel i ramen på innsidan för det ligger väl inte kablar över hela ytan

A
Elko Plus förhöjningsram. Du har 6st skruvhål i ramen, ett i varje hörn och två lite mer mitt på. Det räcker om två av dessa sex används. Det kan omöjligt gå kablar vid samtliga fästpunkter. Om du blir osäker så får du väl skruva ner täcksidan och kolla var kablarna är

Det går säkerligen på någon av hålen men det e draget dels 220V in, men runt brytaren går även spottarna och matning till trafon och även matning till uttag så det mynnar ut i någon form av rysk roulette om jag ska chansa och dra skruvar :)

Hade ett litet utrymme bakom ramen mot väggen så har provat att limma dit en liten träbit för att se om det fäster bättre mot den.

Tack för era tips.

/N

Borra ett hål i sidan på ramen och dra en skruv in i teglet?

Finns det inte ramar med en bottenplatta som du kan limma fast?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.