Behöver montera bort ett element (inför renovering) skulle helst slippa att tömma hela systemet.
Det är ett två-rörsystem jag är dock osäker på om det finns någon ventil för att strypa returvattnet.
Bifogar 2st bilder,
Placeringen av det som skulle kunna vara en ventil för att strypa avflödet tycker jag är väldigt konstigt placerad isåfall då den är vänd inåt elementet. Vad säger forumet?
Det är ett två-rörsystem jag är dock osäker på om det finns någon ventil för att strypa returvattnet.
Bifogar 2st bilder,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Placeringen av det som skulle kunna vara en ventil för att strypa avflödet tycker jag är väldigt konstigt placerad isåfall då den är vänd inåt elementet. Vad säger forumet?
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Är det inte ettrörssystem när det är rödmarkerat?
http://www.rinkabyror.se/artikel/forbigangsnippel-rake/?select=true
För att behålla cirkulationen i systemet skall det monteras ett bypass koppel, om det är ett rörssystem. Pannan, cirk.pump får stängas av och göras trycklöst, är bra om man har badlakan till hands och ev våtdammsugare om det går åt pipan.
Mvh
För att behålla cirkulationen i systemet skall det monteras ett bypass koppel, om det är ett rörssystem. Pannan, cirk.pump får stängas av och göras trycklöst, är bra om man har badlakan till hands och ev våtdammsugare om det går åt pipan.
Mvh
spekerök skrev:
Ja vid närmare eftertanke är det ettrörsystem det är frågan om, ett "bypass koppel" behöver då sättas dit, tolkar jag det rätt att trycklöst=hela systemet behöver tömmas på vatten? innan demontering av aktuellt element.
Du kan göra systemet trycklöst genom att öppna säkerhetsventilen för värmessystemet, bypass kopplet bibehåller cirkulationen till de andra radiatorerna så det fortsätter vara varmt och skönt i andra rum.
mvh
mvh
Klicka här för att svara