Jag ska montera ett badrumsskåp från Ikea i sonens ”nya” lägenhet.

Badrumsskåpet heter Faxälven och är 60 x 95 cm och väger knappt 20 kg. Skåpet monteras i överkant med en metallskena som är 55 x 5 cm och som skruvas i väggen med 5 skruvar enligt Ikeas instruktioner.

Illustration av Ikea's badrumsskåp Faxälven med spegeldörrar, sett från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr går elen från det gamla skåpets belysning i väggen från mitten av skåpet snett upp mot vänstra hörnet. Vilket innebär att jag endast kan montera metallskenan med skruvar på den högra halvan.

Frågan är om det räcker för att klara belastningen? Skenan är ju styv och skulle sitta med 4 st 55 mm skruvar i Fischer DuoPower plugg 8 x 40 mm. Jag tror att väggen bakom är tegel – ljust rödbrunt damm från borrhålen. I sådana fall skulle jag komplettera med att limma skenan med några droppar Casco Superfix+ montagelim också.

Räcker det? Tycker det borde hålla men känns fel att bara skruva i halva metallskenan!

Diagram över montering av Ikeas badrumsskåp Faxälven, visar platt metallskena markerad i rött, positionerad för väggmontering med markerade skruvhål.
Skapa konto
Förpackning med 8 Fischer DuoPower 8x40 mm plastplugg och skruvar för väggmontering, max belastning 71 kg.
Skapa konto

Eventuellt kan jag borra och montera en skruv på metallskenans nedre vänstra hörn men det känns lite riskabelt eftersom jag får utslag med multidetektorn där i vissa lägen, men bara ibland och då inte fullt utslag. Vill helst inte borra med så tvetydig mätning. Det är en Bosch D-Tect 120 som känns hyfsat noggrann men trots allt kakel och okänd vägg bakom. Den är helt grön på högra halvan och helt röd med fullt utslag där jag tror att kabeln går i väggen men halvt utslag i vänstra hörnet när jag håller den vertikalt och inget utslag när jag håller den horisontellt. Dessutom kan ju felmarginalen vara tillräckligt stor när vi pratar några cm från fullt utslag från kabeln.

Skulle väldigt gärna dra en skruv i nedre vänstra hörnet men vågar jag? Eller räcker det med fyra skruv på högra halvan och lite montagelim?

Tar du två eller tre skruv med bra plugg i högra sidan kommer det ju hålla så länge ingen hänger i skåpet o antagligen då med. Försök i alla fall få en skruv lite vänster om mitten. Kabeln kan ju inte gärna gå horisontellt där så det måste ju finnas plats, annars får du höja/sänka det något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.