Jag ska hjälpa pappa in med panna och tankar och har tillgång till 5st 500L som kommer stå uppradade intill varandra där den ena är en med inbyggd vv-burk. Denna tänkte vi koppla i serie med en el-beredare så varmvattnet ut från acc-tanken går in på kallvattensidan på el-beredaren.

Men det jag funderar på är att hur stänga bort några tankar? (typ på sommaren)

Kommer nog att mata från pannan och att det går ner i toppen på tankarna och detta innebär ju att man vill koppla ihop alla på liknade sätt nertill men då koppla returledningen nästan längst "bort" vid tank 4-5.

Vad som ställer till lite här är en lucka för ta sig ner i "smörjgraven" (tankarna står i garaget) så utrymmet framtill vill vi inte bygga ut en massa så jag kan inte sätta en ventil på varje tanks utlopp.

Eftersom jag funderar på ta returen så pass "långt bort" (har gjort nått liknade här hemma) för att få ungefär lika lång sträcka på rören så var sätter man ventilerna för stänga tankarna? Behöver kanske inte stänga alla utan koppla bort 2 och 2 och kanske ytterligare en om pannan inte kommer orka med riktigt.

Kan man sätta de ventilerna överst i toppen på tankarna? - mellan tank 2-3 och tank 3-4 samt tank 4-5 eller bör man ha de på returen?

..eller kanske man ska stänga "utloppet" nånstans då jag har för avsikt ta ut vattnet 25cm från toppen och koppla ihop alla på samma vis där.

Spelar ingen större roll var de sitter. Stänger du antingen till- eller utlopp, får du inte någon cirkulation genom tanken.

Ett möjligt alternativ är att sätta en krök direkt på tankens returrör, sätta ventilen vertikalt och sedan koppla ihop dem ovanför ventilen. Så länge du pumpar går det bra, men det försämrar självcirkulationen, kan man förmoda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.