Hej!

Vi la om vårt tak i april. Vi betalade lite extra för Monier Protector 2.0 - pannor som ska vara extrabehandlade och kunna motstå mossa längre.

Nu efter 5 månader börjar de uppstå färgskiftningar på vissa pannor. Det syns mest på kvällen. Det verkar vara en batch som (börjar bli) mörkare än annan? Är det något att bry sig om? Som det är just nu är det knappt märkbart på dagarna, men det är lite oroväckande att det har tilltagit med tiden. (det vore tråkigt med chackrutigt tak om några år) Jag klättrade på taket och tog en titt på "mörka" pannor... de är lika glansiga men själva "betongytan" är lite slätare än för de andra? Tillverkningsfel?

Har någon haft samma problem? Bör man reklamera eller avvakta?

• Nyrenoverat tak med Monier Protector 2.0 pannor som visar färgskiftningar, tagen i kvällsljus.
Jag har samma problem fast med Benders candor . Kan se på ena sidan av taket att det skiftar i färg mellan vissa pannor som stör mig. Vet inte heller om detta är normalt, mitt va så redan från nylagt. Tänkte själv avvakta över vintern och kolla till våren hur det ser ut.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Mina är fortfarande olikfärgade men vi ska installera solpaneler ovanpå i år så det känns onödigt att krångla med pannor just nu.

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Liknande problem här med Monier dock Aerlox som väl är nära släkt med Protector. En kvadrat mitt på som saknar glossiga ytan som övriga pannor har.. Man försöker friskriva sig att man ska blanda men det här handlar om kvalitetskontroll. Pannorna är betydligt mycket dyrare än högvolymspannorna de flesta väljer. Vore intressant att dra det via konsumentverket. Om man ska förvänta sig flammigt tak kanske man bör skriva det i säljinformationen.. Inte alls nöjd. Har mailat supporten som ett första steg.

• Svart tak med Monier Aerlox betongpannor, där en kvadrat syns utan den glansiga ytan som resten av pannorna har. Vit parasoll i förgrunden. Träd och klarblå himmel syns i bakgrunden.
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.