13 559 läst ·
65 svar
14k läst
65 svar
Momsregistrering hur?
Det var märkligt. Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som inte fått momsregistrera sig om man äger en jordbruksfastighet. Är fastigheten taxerad som jordbruksfastighet?D Dennis K skrev:
Jag tror inte det... men det är bara en killgissning. Ev innehåller lantbruk både jordbruk (möjligheter för djurhållning och växtodling) och skog, en jordbruk eller skogsfastighet kanske bara innehåller endera tänker jag.D Dennis K skrev:
Har fortfarande huvudbry över vilken/vilka SNI koder jag ska ange i ansökan på verksamt.se.. vill ju helst bara skriva lantbruk någonstans.
Och sedan fylla i datum för första försäljningshändelse m.m blir ju svårt om jag inte springer till OKQ8 och ber dom köpa en säck ved - NU! Med corona-mask... blir som ett omvänt rån.
Och sedan fylla i datum för första försäljningshändelse m.m blir ju svårt om jag inte springer till OKQ8 och ber dom köpa en säck ved - NU! Med corona-mask... blir som ett omvänt rån.
Använd relevant kod/koder från grupp A: http://www.sni2007.scb.se/snihierarki2007.asp?sniniva=A&snikod=AH Häggens skrev:
T.ex. 02.101 för skogsförvaltning. Lustigt nog accepterade inte skatteverket några andra koder för oss. De tycker sig tydligen veta bättre än oss vilken verksamhet som bedrivs.
Om du inte vet, så dra till med något rimligt. Det är "beräknat" datum, dvs. ungefär när du tror första försäljningen kommer att ske.
Tack! Haha lustigt att dom vet bättre. Är det dumt att ange för många koder dvs våra ideer om vad vi vill göra? Kanske smartare och ser mer seriöst ut om jag bara anger 1-2 st?C cpalm skrev:Använd relevant kod/koder från grupp A: [länk]
T.ex. 02.101 för skogsförvaltning. Lustigt nog accepterade inte skatteverket några andra koder för oss. De tycker sig tydligen veta bättre än oss vilken verksamhet som bedrivs.
Om du inte vet, så dra till med något rimligt. Det är "beräknat" datum, dvs. ungefär när du tror första försäljningen kommer att ske.
Tror det står skogsförvaltning på oss också. Men har ju även lite får osv... Men när vi köpte gården hade vi ju inga djur. SNI koder är väl också mest till för statistik och för andra företag ska kunna inhämta info om ditt företag osv..
Redigerat:
Ja, det var för övrigt riktig pajasvarning hos skatteverket när jag registrerade lantbruket. Skickade in blanketten på papper, och efter typ fyra veckor får jag ett brev från en handläggare att jag glömt skicka in sidan 1. Sen ytterligare någon vecka senare kommer ett brev från en annan handläggare på en helt annan ort att jag glömt skicka in sidan 2. Så någon har tagit isär sidorna och skickat dem till olika handläggare...H Häggens skrev:
Har inte lyckats bli riktigt klok på hur skattverket tänker kring SNI-koderna, men jag tänker att man fyller i det ärligt så gott man kan utan någon "taktisk" baktanke.
Det låter bra det. Det om SNI-koderna alltså, inte hur handläggandet gick tillC cpalm skrev:Ja, det var för övrigt riktig pajasvarning hos skatteverket när jag registrerade lantbruket. Skickade in blanketten på papper, och efter typ fyra veckor får jag ett brev från en handläggare att jag glömt skicka in sidan 1. Sen ytterligare någon vecka senare kommer ett brev från en annan handläggare på en helt annan ort att jag glömt skicka in sidan 2. Så någon har tagit isär sidorna och skickat dem till olika handläggare...
Har inte lyckats bli riktigt klok på hur skattverket tänker kring SNI-koderna, men jag tänker att man fyller i det ärligt så gott man kan utan någon "taktisk" baktanke.
Dom ville att jag skulle ange procent av omsättning för varje SNI kod också. Men det kanske inte betyder att det används till viktiga saker för det..Ö öringen skrev:
När jag momsreggade vårat skogsbruk ringde en handläggare upp och ifrågasatte mina avsikter. Enligt honom var det bara för att fuska.
Efter att ha frågat om han tyckte det var bättre att jag körde allt svart så blev jag med moms
/Andreas
Efter att ha frågat om han tyckte det var bättre att jag körde allt svart så blev jag med moms
/Andreas
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det blir knepigt om de bara är utgifter och inga inkomster, beroende också på hur länge det dröjer innan det blir inkomster. Att bara ha utgifter i 2-3 år och helt utan inkomster kommer skattemyndigheterna att granska. Prata med auktoriserad revisor så du får de rätta och bästa råden vilket upplägg du skall gå efter, vad som är bäst ekonomiskt.H Häggens skrev:Vi köpte en näringsfastighet förra året (december) och i mars i år flyttade vi hit. Förstod efter att ha läst lite att vi behöver momsregistrera oss för att kunna göra avdrag. Har köpt lite bränsle till röj och annat smått i år, inget allvarligt. Men om något år kommer vi nog ha lite får eller häst tex och från vår horisont så vill vi göra succesiva inköp och förbättringar tex stängsel, reparera/bygga om lada, måla ekonomibyggnader etc.
Fastigheten är bara 4 ha, varav ca 1 ha skog, så det är ingen jättestor gård.
Jag ringde skatteverket och det lät jättesvårt att jag skulle kunna momsregistrera mig i detta läge för inkomst/försäljning var typ ett krav lät det som eller åtminstone en väl utformad verksamhetsplan... är det verkligen så här? Har ni något tips på hur jag ska skriva på verksamt.se? Jag vill ju kunna börja göra avdrag redan nu för smågrejer under åren innan djuren är på plats. Inte ens då ser jag några stora inkomster, lite ullförsäljning/mini-zoo kanske..
God Jul på er alla!
Redigerat: