13 559 läst ·
65 svar
14k läst
65 svar
Momsregistrering hur?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Jag är också rätt säker på att momsen kommer automatiskt men F-skatten måste registreras. Borde egentligen veta det här, men...
Hur som helst måste man ha en näringsverksamhet kopplad till fastigheten för att den på riktigt ska ge rätt att lyfta moms på. Skogsbruk är ju långsiktigt, så det här är delvis svårbevisat, men en liten gård utan skog där man bara håller egna hästar på marken – ingen moms. De flesta andra fall går nog.
Hur som helst måste man ha en näringsverksamhet kopplad till fastigheten för att den på riktigt ska ge rätt att lyfta moms på. Skogsbruk är ju långsiktigt, så det här är delvis svårbevisat, men en liten gård utan skog där man bara håller egna hästar på marken – ingen moms. De flesta andra fall går nog.
Vi gjorde ingen momsregistrering när vi blev med lantbruksfastighet o enskild firma. Men jobbigt i början med deklaration o krav på bokföring. Ett enklare bokföringsprogram kan vara ett tips, lätt att deklarera, o programmet skapar en fil man skickar till Skatteverket och sedan får man momsredovisa en gång per år. En redovisningsfirma kan också vara ett bra stöd.
Inga vinstkrav på jordbruk, som övrig näringsverksamhet så bara att redovisa plus o minus samt moms för det som har med näringsverksamheten att göra. Fanns iaf tidigare en möjlighet att göra större avdrag de fem första åren också, vilket var positivt för skatten på lön också
Inga vinstkrav på jordbruk, som övrig näringsverksamhet så bara att redovisa plus o minus samt moms för det som har med näringsverksamheten att göra. Fanns iaf tidigare en möjlighet att göra större avdrag de fem första åren också, vilket var positivt för skatten på lön också
Hur kan den komma automatiskt om den är frivillig?Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, en näringsfastighet är en näringsverksamhet. Man behöver inte bevisa eller koppla något. Den kopplingen har skatteverket redan gjort åt dig i och med att fastigheten är taxerad som den är.
Jag och fjällan köpte en jordbruksfastighet förra året. Vi försökte momsregistrera oss i höstas men ansökan blev avslagen då vi inte kunde visa på några inkomster ännu. Så att momsregistreringen skulle göras automagiskt verkar knasigt?
Grundprincipen är väl att man inte kan dra av mer moms än man betalar in? Dvs säljer man inga momspliktiga varor eller tjänster så kan man inte dra av någon moms? Sen finns det väl nåt uppskov för nystartade företag, men förr eller senare måste man komma ikapp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Ligger något i det! Glömde bort att den är frivillig upp till en viss omsättning.C cpalm skrev:
Min poäng, om än otydlig, var att det är väldigt låga trösklar för att få redovisa moms för en jordbruksfastighet. Men en så liten fastighet som TS som därtill knappt har någon skog kan jag förstå om Skatteverket är skeptiska till. Det luktar ju vilja att få lyfta ingående moms på sin hobby lång väg.
Sen om TS har en annan ambition, ja det är ju inte lätt för Skatteverket att veta, så då blir det nog att argumentera för sin verksamhets seriositet som vilket annan enskilda firma som helst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Nja, just små jordbruk drivs nog ofta med förlust, och då kan man dra av mer moms än man betalar in, även över tid.useless skrev:
Visst är grundprincipen för företagande i någon mån att det ska ge ett överskott, men det är inget krav, så man kan lagligen dra av mer än man betalar in.
Det är det här jag är rädd för, det känns dom att det kommer bli svårt. Blir det någon avgift om man "misslyckas" med ansökan?D Dennis K skrev:
Dom tidigare ägarna har haft får för länge sedan och ännu tidigare fanns det även kor här - infrastrukturen för mjölkning är ännu kvar i ladan men gammal och rostig. Kor kommer vi aldrig skaffa men får/annat djur i den häraden är vi nyfikna på.
Vore fint att kunna dra av moms för tex bränsle till röj m.m då vi har ett fornminne (handgrävd kanal) som går mitt genom tomten där videt frodas och behöver hållas efter omsorgsfullt för att inte växa igen.
Det luktar att vi kanske får se allt som hobby men det känns lite
Men delen med underhåll av ekonomibyggnader vill man ju som göra avdrag för om än inte får m.m kommer funka som verksamhet i skatteverkets ögon.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om ni inte blir momsregistrerade så behöver ni inte heller redovisa moms på det ni eventuellt säljer.
Andemeningen är nog att ni ska gå med vinst för att få dra av ingående moms.
Men spara alla kvitton som KAN ha med lantbruket, jag fick dra av in de maskiner jag hade innan firman i firman så det blev inte så mycket skatt i början.
Sedan verkar det lite si och så med momsregistreringen, jag driver en elektronikfirma verkandes på lantbruksenhet och har helt hand om firman och lantbrukets ekonomi men likväl i februari får frun blankett att redovisa moms (blir alltid noll)
Protte
Andemeningen är nog att ni ska gå med vinst för att få dra av ingående moms.
Men spara alla kvitton som KAN ha med lantbruket, jag fick dra av in de maskiner jag hade innan firman i firman så det blev inte så mycket skatt i början.
Sedan verkar det lite si och så med momsregistreringen, jag driver en elektronikfirma verkandes på lantbruksenhet och har helt hand om firman och lantbrukets ekonomi men likväl i februari får frun blankett att redovisa moms (blir alltid noll)
Protte
Nej, någon avgift har vi inte fått betala än iallafall. Handläggaren på skatteverket ringde upp mig för att fråga lite mer om vad vi har tänkt. Bland annat kunde det räcka med att man kan visa upp beställningar från potentiella kunder (på potatis, ved, snickerivirke i vårt fall), för att kunna ha som underlag för momsregistrering, man behövde alltså inte ha fordringar svart på vitt. Så vässar man pennan och hör sig för så går det kanske att ordna ändå.H Häggens skrev:Det är det här jag är rädd för, det känns dom att det kommer bli svårt. Blir det någon avgift om man "misslyckas" med ansökan?
Dom tidigare ägarna har haft får för länge sedan och ännu tidigare fanns det även kor här - infrastrukturen för mjölkning är ännu kvar i ladan men gammal och rostig. Kor kommer vi aldrig skaffa men får/annat djur i den häraden är vi nyfikna på.
Vore fint att kunna dra av moms för tex bränsle till röj m.m då vi har ett fornminne (handgrävd kanal) som går mitt genom tomten där videt frodas och behöver hållas efter omsorgsfullt för att inte växa igen.
Det luktar att vi kanske får se allt som hobby men det känns lite
Men delen med underhåll av ekonomibyggnader vill man ju som göra avdrag för om än inte får m.m kommer funka som verksamhet i skatteverkets ögon.![]()
Jag skulle nog säga att kraven för all form av näringsverksamhet faktiskt är "självständighet, varaktighet och vinstsyfte". Att sedan många verksamheter inte går med vinst är en annan sak men syftet ska vara att generera ett överskott annars handlar det inte om näringsverksamhet.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Ja, generellt håller jag med dig, men då man med automatik blir näringsidkare i skattelagstiftningens ögon när man skaffar en lantbruksfastighet så gäller det ju inte där. Vi är många som har andra än näringsmässiga skäl till våra fastighetsinnehav, men lik förbannat är vi näringsidkare enligt staten.
För den som vill fördjupa sig så följer detta av inkomstskattelagen 13 kap. 1 § 3 st:Nötegårdsgubben skrev:
"Innehav av näringsfastigheter och näringsbostadsrätter samt avverkningsrätt till skog räknas alltid som näringsverksamhet. Privatbostadsfastigheter, privatbostadsrätter och andra privatbostäder kan inte ingå i en näringsverksamhet."
Momsregistreingen görs inte automatiskt. Det har jag själv erfarenhet av då vi missade detta när vi köpte våran gård. Men det var bara att skicka in en blankett så var det fixat...
F-skatt måste man också ansöka om, men det är ju bara aktuellt om du skall utföra tjänster åt andra...
F-skatt måste man också ansöka om, men det är ju bara aktuellt om du skall utföra tjänster åt andra...
