5 770 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Momshantering byggvaror
Sida 1 av 3
Hej
Delar upp frågan lite för att jag skall förstå…
1 Om ett byggföretag köper en produkt ex en transformator eller en lampa från ett annat svenskt företag skall den då betala moms på fakturan för transformatorn o lampan?
2 Byggföretaget installerar sen transformator o lampa hos privatpersonen. Då betalar kunden moms på arbetet men hur funkar det för materialet? Skall företag lägga på moms för lampan o transformatorn?
3 Kan företaget ta vilket pris som helst för materialet. Säg att de väljer att bjuda på lampan o transformatorn eller att de säljer den till kraftigt reducerat pris. För att vara schysst mot slutkund. Då blir ju ev moms väldigt låg. Spelar det någon roll? Alltså det handlar inte om att byggaren tar mer betalt för tjänsten utan väljet att rabattera materialet kraftigt för att ex få jobbet i sin helhet
Delar upp frågan lite för att jag skall förstå…
1 Om ett byggföretag köper en produkt ex en transformator eller en lampa från ett annat svenskt företag skall den då betala moms på fakturan för transformatorn o lampan?
2 Byggföretaget installerar sen transformator o lampa hos privatpersonen. Då betalar kunden moms på arbetet men hur funkar det för materialet? Skall företag lägga på moms för lampan o transformatorn?
3 Kan företaget ta vilket pris som helst för materialet. Säg att de väljer att bjuda på lampan o transformatorn eller att de säljer den till kraftigt reducerat pris. För att vara schysst mot slutkund. Då blir ju ev moms väldigt låg. Spelar det någon roll? Alltså det handlar inte om att byggaren tar mer betalt för tjänsten utan väljet att rabattera materialet kraftigt för att ex få jobbet i sin helhet
1. Ja, de betalar moms på den (och får sedan tillbaka detta från Skatteverket)
2. De lägger på 25% moms på det de tar betalt från kunden och betalar in denna summa till Skatteverket.
3. Det är fri prissättning i landet så de kan ta betalt 0 kronor. Men om de gör det kan kunden inte använda ROT-avdrag och det finns risk att de inte kan dra av momsen de redan betalt heller. Och om de minskat pris för material men ökar det på arbete för att kompensera betalar man ändå samma moms.
2. De lägger på 25% moms på det de tar betalt från kunden och betalar in denna summa till Skatteverket.
3. Det är fri prissättning i landet så de kan ta betalt 0 kronor. Men om de gör det kan kunden inte använda ROT-avdrag och det finns risk att de inte kan dra av momsen de redan betalt heller. Och om de minskat pris för material men ökar det på arbete för att kompensera betalar man ändå samma moms.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
1: Ja.
2: Momsen är ett fast påslag på alla varor och tjänster som är momsbelagda. I princip allt är momsbelagt, med några få undantag exempelvis sjukvård och försäkringar. Oavsett om byggaren debiterar 1 000 kr eller 100 000 kr för jobbet ska det läggas på moms, 25% vad gäller byggtjänster. Samma med materialet, 25% moms läggs på. Fast det behöver du som privatkund inte fundera på, för alla priser till privatpersoner förutsätts inkludera moms.
3: Ja.
Litet pedagogiskt tillägg: moms är en skatt som betalas av privatpersoner till företag och sedan förmedlas av företagen till Skatteverket. Dock betalar jag som företagare inte in all moms jag får in från kunderna, jag räknar bort den moms jag själv fått betala till mina leverantörer när jag köpt något av dem.
2: Momsen är ett fast påslag på alla varor och tjänster som är momsbelagda. I princip allt är momsbelagt, med några få undantag exempelvis sjukvård och försäkringar. Oavsett om byggaren debiterar 1 000 kr eller 100 000 kr för jobbet ska det läggas på moms, 25% vad gäller byggtjänster. Samma med materialet, 25% moms läggs på. Fast det behöver du som privatkund inte fundera på, för alla priser till privatpersoner förutsätts inkludera moms.
3: Ja.
Litet pedagogiskt tillägg: moms är en skatt som betalas av privatpersoner till företag och sedan förmedlas av företagen till Skatteverket. Dock betalar jag som företagare inte in all moms jag får in från kunderna, jag räknar bort den moms jag själv fått betala till mina leverantörer när jag köpt något av dem.
Redigerat:
Jag tror citat som "företag betalar inte moms" har lurat en del. Det är ju en förenkling av det mera korrekta uttrycket att "företag kan dra av sin ingående moms från sin utgående moms". Så alla fakturor mellan företag som gäller momspliktiga varor och tjänster har moms på fakturan och pengarna skickas, men eftersom alla företagare vet att de drar av den i slutändan så kan välja att tänka bort det.
Byggföretag har omvänd betalningsskyldighet för moms. Det betyder att momsen inte redovisas på fakturor mellan byggföretag. Så har man gjort för att förhindra fusk med momsredovisning.
Byggverksamhet | Skatteverket https://share.google/9bdQAbRzmy6H904M6
Byggverksamhet | Skatteverket https://share.google/9bdQAbRzmy6H904M6
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Moms står ju för "Mer omsättningsskatt". Den beskattar alltså förädlingsvärdet i varje led. Du köper råmaterial för 1000 kr + moms, Du tillverkar något som du säljer för 2000 kr + moms, och får då dra av momsen du betalade för råvarorna från redovisningen av momsen till skatteverket.
Sedan kommer det in en massa komplikationer när du importerar eller exporterar inom EU, exportören debiterar ingen moms, men importören får dra av en fiktiv moms Men det är många år sedan jag höll på med det, tror reglerna har ändrats lite
.
Sedan kommer det in en massa komplikationer när du importerar eller exporterar inom EU, exportören debiterar ingen moms, men importören får dra av en fiktiv moms Men det är många år sedan jag höll på med det, tror reglerna har ändrats lite
.
Fast man kan ju bjuda på material det är i sig inte olagligt!C cpalm skrev:
Man behöver inte speca det materialet alls i så fall och då blir det omöjligt att motbevisa..
Hej
Det här handlar inte om att trixa med ROT. Utan jag vill förstå momshanteringen.
Det här handlar inte om att trixa med ROT. Utan jag vill förstå momshanteringen.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Men det är inte att bjuda på materialet som är olagligt, utan att begära ROT avdrag för inkluderat material. Gör man det medvetet så får man vara tacksam om det bara avslås, det är troligen åtalbart.
1 Så fakturan från leverantören av trafo/armatur (som är svensk) skall innehålla moms till installatör.
2 Om installatör sen väljer att sälja vidare med förlust så blir ju även momsen mindre för slutkund och då kan ju inte installatören kvitta bort all moms? Så att sälja med för lågt pris jämfört medminköpspris är förlust även på momsdelen då?
3 Kan han använda momsen på arbetskostnaden att kvitta mot momsen på inköp?
2 Om installatör sen väljer att sälja vidare med förlust så blir ju även momsen mindre för slutkund och då kan ju inte installatören kvitta bort all moms? Så att sälja med för lågt pris jämfört medminköpspris är förlust även på momsdelen då?
3 Kan han använda momsen på arbetskostnaden att kvitta mot momsen på inköp?
Man kan sälja för under inköpspris och kvitta mot annan försäljning. Det säljs t.ex. i matvarubutiker ibland för under inköpspris på kort datum, etc... Men i det långa loppet är det dumt att sälja saker för under inköpspris.A Andreas Kneg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Som sagt företaget gör en monmsredovisning varje månad. där tar de upp samtliga fakturor som de skickat ut, och summerar all moms de debiterat. Sedan tar de upp alla fakturor de har fått från sina leverantörer och drar av all moms. Detta gäller så inte bara material som vidaresäljs, det kan gälla moms på en ny dator till kontoret, en ny maskin till snickaren osv.A Andreas Kneg skrev:
Det som kan ställa till lite strul för företaget är att det är bokföringsdatumet som gäller. (och fakturor skall bokföras samma dag se skrivs, eller anländer från en leverantör). Det gör att firman måste ta upp även moms man ännu inte fått betalt för, och kan tvingas betala in till skatteverket innan kunden betalar sin faktura.
Vissa månader har företag betalat mer moms än man debiterat, då blir momsredovisningen negativ, och skatteverket betalar då ut moms istället.
Redigerat: