M
Precis, en skruv i ett förband är som en fjäder. Den sträcks när den dras åt. Rörelser i förbandet tas upp av skruven. Har man dragit åt för hårt kommer skruven deformeras antingen av åtdragnigen eller senare av rörelser i förbandet. Det är viktigt att tänka på när man skruvar på hjulen på bilen, tex.

Om man oljar en torr skruv kan klämkraften bli dubbla vid samma moment.

Hur är det med montera fransk skruv i mjukt trä som tall etc
- jag har dragit av ett antal (typ ett dussin) diam 10 (17 skalle)
när jag bara "bankat in dem" i tallstubbar och skruvat i dem -
de har alltså gått sönder av friktionen från iskruvningen innan
de var iskruvade - kanske detta är ett läge för olja (om inte
bultar var det :) ) ? Var hittar man annars rekommendationer
om förborrning etc ... ?

Jag tror det går bra att förborra med samma mått som du har på den tjocka delen gängorna sitter på.
Mät med ett skjutmått så går det nog bra. :D

Y
Besökte würt idag och en stahlwille skulle gåpå över 4000kr.

Näst bäst bland foruminläggens åsikter tycks vara Hazet.. Var hittar man dessa måntro?

*börjar överväga biltema*

Hos Conrad kan man köpa Hazetwww.conrad.se/MOMENTNYCKEL-20-200-NM-12,5-MM.htm?websale8=conrad-swe&pi=826592&ci=SHOP_AREA_17292_0312024

Här själv denna.

Y
sukram78 skrev:
Hos Conrad kan man köpa Hazetwww.conrad.se/MOMENTNYCKEL-20-200-NM-12,5-MM.htm?websale8=conrad-swe&pi=826592&ci=SHOP_AREA_17292_0312024
Här själv denna.
Tack. Ryggar lite för 4% toleransen. Deras 6122-1ct kanske vore något. 40-200Nm +-2%.. pris 2899kr.. En veckas leverans så då kan jag likagärna kika lite efter lägre pris i england dessutom. :)

http://www.conrad.se/Momentnyckel-H...4686&ci=SHOP_AREA_17292_0312024&otp1=tablink1

Fast nu såg jag på andra sidor att dom listar den som 4% också. :(

Redigerat:
Y
Det är inte någon som vet en butik som säljer Gedore torcofix k 5-50Nm till rimligt pris?

esska tar nästan 3800kr
otdtools tar 1600kr - men har semesterstängt några veckor till.

Sen hittar jag bara skumma sidor som ger intryck av dåligt översatta utlandssidor.

--

Jag är öppen för andra förslag på 3% momentare som går upp till minst 50nm. (litar inte på min nya stornyckel som sviktade lite i 40nm området)

I
Några % fel behöver ju inte betyda så mycket. Ska du dra en topp på en motor med 100 Nm är det viktigt att den dras lika på alla bultarna, om det skulle avvika lite gör ju inget bara den är konsekvent. Sen finns det ju finlir där man behöver veta exakt hur mycket man drar, på 10Nm blir ju några % en hel del.
Så vad menas när man skriver att momentnyckeln kan avvika 4%?
2 för mycket ena gången och för lite nästa gång? eller vad.

I
ion skrev:
Några % fel behöver ju inte betyda så mycket. Ska du dra en topp på en motor med 100 Nm är det viktigt att den dras lika på alla bultarna, om det skulle avvika lite gör ju inget bara den är konsekvent. Sen finns det ju finlir där man behöver veta exakt hur mycket man drar, på 10Nm blir ju några % en hel del.
Så vad menas när man skriver att momentnyckeln kan avvika 4%?
2 för mycket ena gången och för lite nästa gång? eller vad.
4% av 100 är ju självklart mer än 4% på 10. Jag menar att det betyder mer om det är finlir.:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.