Alfredo Alfredo skrev:
En bild på hur den ser ut då skulle nog underlätta förståelsen för vad som är fel.
Felet är att hela expandern har roterat och förstört gipshålet istället för att expanderdelen skulle vara stilla och expandera när man drar åt skruven. Skulle säga ett "vanligt" fel när man monterar sina första gipsexpandrar.

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Rekommenderar också att använda vanlig skruvmejsel i stället för skruvdragare tills den är helt fast.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Rekommenderar också att använda vanlig skruvmejsel i stället för skruvdragare tills den är helt fast.
Precis då "känner" man lättare om expandern börjar få en tendens att rotera innan den gör det. Med en skruvdragare "snurrar" det bara till så är gipsskivan förstörd och man har fått ett "överstort" hål.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Gör det du skulle gjort från början, köp en tång. Då hade du sluppit alla besvär.

A Anemon86 skrev:
Skulle denna funka?
Jag köpte Julas variant som ser exakt likadan ut. Den var helt värdelös då "gaffeln" som ska haka i och dra skruvskallen böjde sig redan efter ett par pluggar så den började slinta när man tog i.

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Istället för att köpa tång hade jag köpt
https://amzn.eu/d/098uio9U

Borra 10mm hål, peta in pluggen, och dra ut.
Sedan fungerar vanlig träskruvar, krokar etc.

Inget specialverktyg, fungerar till enkel och dubbelgips

K Kanelbullen123 skrev:
Istället för att köpa tång hade jag köpt
[länk]

Borra 10mm hål, peta in pluggen, och dra ut.
Sedan fungerar vanlig träskruvar, krokar etc.

Inget specialverktyg, fungerar till enkel och dubbelgips
hålhålhålhålrumspynt för fastsättning i gipsfiber-, trä- och stålplattor...

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag har aldrig haft problem då jag dragit manuellt!

A Anemon86 skrev:
Den är exakt som bilden jag har lagt upp i min fråga
Fast den bilden är väl från Biltema? Jag menar en bild på hur din Molly ser ut efter du dragit åt skruven? så att man kanske kan förstå varför den inte expanderar.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har aldrig haft problem då jag dragit manuellt!
Jag har märkt att gängorna på skruven är stukade längs ut (för att den inte ska gå att skruva bort). På en del pluggar man köper är skruven utskruvad så den sitter fast, så man får börja med att skruva in den något varv tills den snurrar lätt innan man stoppar in den i hålet och börjar dra åt.

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.