Hej!

Jag har en lägenhet från 1911 med vackra rejäla furugolv. Dessvärre har jag just drabbats av en vattenskada som gör att golven i tre rum måste tas bort och fukten torkas.

Den byggfirma som ska göra jobbet har förklarat för mig att golven kommer att gå sönder eftersom de måste brytas bort.

Jag undrar dock om det inte borde gå att ta bort golven (som inte skadats av vattenläckan), torka ur fukten, och därefter lägga tillbaka dem.

Plankorna är 5 meter långa och mellan 9-12 cm breda. Det ligger en "ram" (eller hur jag nu ska uttrycka det) runt rummen (dvs. direkt mot väggen) och sen ligger bräderna bredvid varandra inom den ramen. Det verkar inte finnas några spikar, frånsett ett par småspikar på mitten på brädorna (2,5 meter in) . Det är dock mycket klena spikar, nästan tunna som nålar.

Jag vill förstås ogärna byta golven, de är speciella och vackra. Dessutom ska ju golven i de andra två rummen och köket ligga kvar, och det är samma golv där.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller annars vet om det finns någon skonsam teknik för att få loss trägolven?

Jag uppskattar verkligen alla synpunkter och kommentarer.

Hälsningar

Mattias

Har försökt med ett spontat golv från 1909. Det blev splitter och kaffeved av rubbet. Spikarna satt som berget och brädorna var spröda av ålder.

Möjligen skulle det kunna funkat om man kapat spikarna med tigersåg först, men så viktigt var det inte för min del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.