Hej,
Vi har ett golv som blivit svart av bitumen från en gammal linoliummatta.
Finns det någon möjlighet att slippa bort det utan att slipa in det i resten av golvet?
Det verkar ha hänt på andra ställen i huset (inte vi som gjort)
Min idé är att om man byter slippapper ofta och börjar med de missfärgade delarna borde det gå. Men jag kanske är för optimistisk?
Trägolv med svarta fläckar av bitumen bredvid kvarvarande linoleummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs jag är inte intresserad av spekulationer om ev asbestinnehåll. Endast om det är rimligt att tro att det ska gå att slipa bort.
Jag har slipat golv förut men inte med sånt här svart klet på. :thinking:
 
Kan du inte ta det värsta med en målarskrapa först så kanske det blir lättare sen med slippapper?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kan du inte ta det värsta med en målarskrapa först så kanske det blir lättare sen med slippapper?
Jag har testat med sickel. Det går iof, men väääldigt långsamt och eftersom det är svart runt i princip hela rummet gav jag upp den tanken. Målarskrapa tar kanske lite bättre än en sickel. Jag ska testa. Tack!
 
Lättast är väl att prova på en liten yta med en vanlig exenterslip. Borde ju sitta ytligt men man vet ju aldrig.
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
leby leby skrev:
Lättast är väl att prova på en liten yta med en vanlig exenterslip. Borde ju sitta ytligt men man vet ju aldrig.
Jo... Men efter som jag inte har någon slipmaskin över huvud taget har jag inte gjort det. Men... Det kanske är idé att köpa en och testa. Duger då en billig? Eller är det så att när man väl äger en exenterslip förstår man inte hur man kunde leva utan en?
 
Jiji Jiji skrev:
Jo... Men efter som jag inte har någon slipmaskin över huvud taget har jag inte gjort det. Men... Det kanske är idé att köpa en och testa. Duger då en billig? Eller är det så att när man väl äger en exenterslip förstår man inte hur man kunde leva utan en?
Typ, köp en mellan nivå, har du hus kommer du att slita ut den på några år så det är värt att "investera" i en.

Tror denna är prisvärd
https://www.bauhaus.se/excenterslip-bosch-professional-gex-125-1-ae
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Nu är kanske inte det här riktigt svar på din fråga om att slipa, men när vi haft nån typ av lim eller annat klet kvar på trägolv så har vi använt en trappfräs (även kallad lackfräs) med gott resultat.
 
Jag har två hus och har haft några hus förut men ingen excenterslip. Jag har visst missat något... :rofl:

Synd att vi bestämde att det inte skulle bli några julklappar till vuxna i år... ;)
 
  • Älska
abex
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Nu är kanske inte det här riktigt svar på din fråga om att slipa, men när vi haft nån typ av lim eller annat klet kvar på trägolv så har vi använt en trappfräs (även kallad lackfräs) med gott resultat.
Ok, men en sådan var ju ännu dyrare :crysmile:.
Har precis bytt tak... :rofl:

Men, tror du att en sådan funkar även på bitumen? Lack och färg är ju oftast hårt och det här är segt.
 
Du kan alltid testa om du hittar någonting på Hygglo i närheten av dig för en billig peng, det är som Blocket fast man hyr prylar istället för att köper. Jag använde den sidan till alla större maskiner jag behövde under en renovering jag gjorde i somras :)


https://www.hygglo.se/category/9012-lackfras
 
UrsäktaRöran MHellmin skrev:
Du kan alltid testa om du hittar någonting på Hygglo i närheten av dig för en billig peng, det är som Blocket fast man hyr prylar istället för att köper. Jag använde den sidan till alla större maskiner jag behövde under en renovering jag gjorde i somras :)

[länk]
Bra tips, tack! Ser dock inte ut så men jag ska fortsätta titta, har ju lite annat att pyssla med innan jag måste åtgärda golvet.
 
  • Gilla
UrsäktaRöran
  • Laddar…
Jag vet tyvärr inte om det fungerar på just bitumen. Vi har hyrt fräsen hos vår lokala bygghandel för några hundralappar
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag vet tyvärr inte om det fungerar på just bitumen. Vi har hyrt fräsen hos vår lokala bygghandel för några hundralappar
Åh, men vad bra att det finns att hyra. Den som hyr ut kanske har någon idé om vad som kan funka. Vill ju inte förstöra verktyg, om det kletar igen själva verktyget, tänker jag.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…

Bästa svaret

Har precis gjort samma. 125 mm excenterslip med 40 korn funkar men tar evigheter. Sen hittade jag en elhyvel bland farsans gamla gömmor och det gick på ett litet kick.

Tillägg: Mitt hus är från -59 och troligtvis är även mattan och bituminet från den tiden. Det känns inte alls kletigt utan väldigt hårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
abex och 2 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Har precis gjort samma. 125 mm excenterslip med 40 korn funkar men tar evigheter. Sen hittade jag en elhyvel bland farsans gamla gömmor och det gick på ett litet kick.

Tillägg: Mitt hus är från -59 och troligtvis är även mattan och bituminet från den tiden. Det känns inte alls kletigt utan väldigt hårt.
Tack, då vet jag att det är möjligt.
Där mattan ff ligger kvar färgar bitumenet av sig. Där mattan varit borta ett år är det hårt.
Vi får ta bort mattan ett tag innan vi ger oss på det helt enkelt.
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.