Hej!

Vi flyttade in i nybyggt hus 2019. Nu 2026 har displayen på hittills 9 stycken av våra totalt 13 rumstermostater lagt ner. Det går inte att läsa av dem alls. Har varit i kontakt med teknisk support på Uponor men blir alltid nonchalant och otrevligt bemött. Någon som har erfarenhet av att byta ut displayen? Det verkar finnas sådana på nätet? Någon som annars vet om kvaliteten på termostaterna har förbättrats idag? Vill inte lägga 12 000 kr och riskera att samma sak händer igen om några år.

• 17806440566266430795390337267476.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Ursäkta, men de drivs väl med ett litet batteri? Har du bytt dessa nån gång.....

Tack för svar! Ursäkta - jag borde ha skrivit att batterierna är bytta. Termostaterna fungerar men displayerna är oläsbara. Displayerna har tidigare aldrig blivit suddiga när batterierna varit slut. Istället har de "frusit" och siffrorna har inte ändrats förrän battetierna bytts. Detta verkar istället vara ett omfattande kvalitetsproblem på displayerna hos T-169. Läste att vissa fått nya termostater på goodwill efter att garantitiden gått ut. Eftersom jag nekats nya undrar jag om någon har erfarenhet av att byta displayer. AliExpress och fruugo.se m.fl. säljer displayer vilket tyder på att jag inte är ensam om problemet. Frågan är om det ör en framkomlig väg?

Ingen av oss kan väl förutse framtiden men tyvärr finns väl lera trådar här om Uponors produkter som tex denna om displayer, nätaggregat i kontrollenheter och desperata efterlysningar efter T-55/T-54 från föregående generationen av kontrollsystem.

Skulle nog föreslå att du om du är komfortabel med lite elektronikpyssel att du testar att köpa någon display och ser om du kan skaka liv i dessa.

C
Skit när såna prylar konsekvent fallerar i förtid och tillverkaren rycker på axlarna.
Ser ut som en ePaper/eInk-display. Du får nog plocka isär en och se om du kan hitta någon beteckning på den befintliga displayen. Inte otroligt att du kan hitta en passande ersättare, men det funkar inte heller med vad som helst, så klart.

Uppdatering. Har testköpt två nya displayer via Aliexpress för ca 100 kr/st. Den första bytt på ca 10 min. Mycket nöjd med resultatet. Mindre nöjd med Uponors brist på kundservice. Trots känt problem visade de noll vilja att hjälpa till på något sätt. Det var bara att beställa 13 stycken nya rumstermostater. Noll empati. Att det säljs lösa displayer på nätet tyder på att det finns ett behov. Varför kan inte Uponor tillhandahålla displayer för eftermarknaden eller i alla fall hänvisa till de som säljer? Bilden visar samma termostat men efter displaybytet.

• 20260618_142208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rel2 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.