Hej!
Då den 30 år gamla spisen i sommarstugan snart ger upp så kommer vi köpa en ny. Vill bara dubbelkolla att induktion kommer fungera, som jag förstått det så borde det vara OK?
Perilexkontakt bakom spis idag:
Tre säkringar går till spisen och enligt kopplingsschema så är de enligt nedan:
Då borde det väl vara OK så länge nya spisen levereras med perilex och är specad till 3x16A.
Huvudsäkringar är 20A.
Tack!
Då den 30 år gamla spisen i sommarstugan snart ger upp så kommer vi köpa en ny. Vill bara dubbelkolla att induktion kommer fungera, som jag förstått det så borde det vara OK?
Perilexkontakt bakom spis idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre säkringar går till spisen och enligt kopplingsschema så är de enligt nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då borde det väl vara OK så länge nya spisen levereras med perilex och är specad till 3x16A.
Huvudsäkringar är 20A.
Tack!
Ja, det ser ut att vara som det ska.
Följdfråga då jag inte blir klok på vilka som är kompatibla. Har hittat en spis där det på specifikationen står att den kommer med sladd, utan kontakt och specad såhär:
Installation
Tack!
Installation
- Spänning, V: 230
- Max anslutningseffekt, W: 9000
- Säkring, A: 25
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det låter som de menar 25A enfas. Många enfas spisar kan kopplas om för aatt anvöända två eller trefas. Men inte alla!N Norktork skrev:Följdfråga då jag inte blir klok på vilka som är kompatibla. Har hittat en spis där det på specifikationen står att den kommer med sladd, utan kontakt och specad såhär:
Installation
Då mina säkringar inte är 25A, kommer den att fungera om man sätter en spiskontakt på den?
- Spänning, V: 230
- Max anslutningseffekt, W: 9000
- Säkring, A: 25
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det har diskuterats en del i forumet om spisar som inte är trefas på riktigt. På dessa är hela hällen kopplad till bara en fas. I inkopplingsanvisningen du visar antyder att det rör sig om en sådan spis. Detta eftersom den är specad bara 9 kW men ändå skall ha 20A.
Den kommer säkert att fungera för dig. Men om du hittar en spis som bara kräver 16A enligt skylten kanske den belastar faserna lite jämnare och är mindre kinkig med att ha flera plattor på högsta effekt.
Den kommer säkert att fungera för dig. Men om du hittar en spis som bara kräver 16A enligt skylten kanske den belastar faserna lite jämnare och är mindre kinkig med att ha flera plattor på högsta effekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Den spisen som du visar inkopplingsanvisningen för bör du undvika då de anger 20 A för trefas. En riktig spis ska ha en märkeffekt på 10-11 kW över 3x16 A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Stod det någonstans att den kommer med sladd och perilexstickpropp? Jag hittar inte det. Det är en 230 V-spis och dessa brukar inte levereras med stickpropp. Du kan leta efter 400 V-spisar, där ökar chansen men det framgår inte av Electrolux hemsida.
I produktionsinformationen står det energiförbrukning 0,95 kWh och 0,82 kWh vad är det för förbrukning? Är det det som förbrukas heter det väl kW och har man den förbrukningen i en timme blir det 0,95/0,82 kWh och får den gå på max i två timmar blir det den dubbla kWh dvs 1,9/1,64 kWh.


