Hej!

Då den 30 år gamla spisen i sommarstugan snart ger upp så kommer vi köpa en ny. Vill bara dubbelkolla att induktion kommer fungera, som jag förstått det så borde det vara OK?

Perilexkontakt bakom spis idag:
En närbild på en brun perilexkontakt med flera inkopplade kablar, mot trä- och väggunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brun Perilex-kontakt med blå och gul ledning monterad på vägg i sommarstuga, använd för spis och diskussion om induktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit Perilexkontakt på väggen med en svart elkabel som ligger på ett trägolv i en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre säkringar går till spisen och enligt kopplingsschema så är de enligt nedan:
Elinstallation schema med tre fasledningar märkta F11, F12, MCS, 16A och ledningar för jordfelsbrytare samt kokplatta i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kopplingsschema med säkringar och ledningar för spisinstallation, visar anslutning med Perilex-kontakt och säkringar på 16A och 13A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då borde det väl vara OK så länge nya spisen levereras med perilex och är specad till 3x16A.

Huvudsäkringar är 20A.

Tack!
 
Ja, det ser ut att vara som det ska.
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det ser ut att vara som det ska.
Tack!
 
Följdfråga då jag inte blir klok på vilka som är kompatibla. Har hittat en spis där det på specifikationen står att den kommer med sladd, utan kontakt och specad såhär:

Installation
  • Spänning, V: 230
  • Max anslutningseffekt, W: 9000
  • Säkring, A: 25
Då mina säkringar inte är 25A, kommer den att fungera om man sätter en spiskontakt på den?

Tack!
 
Ett annat alternativ:

Anslutningsschema för olika strömförsörjningsalternativ, inklusive 3-fas, 2-fas och 1-fas för olika regioner, med märkning för PE, L1, L2, L3, N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Norktork skrev:
Följdfråga då jag inte blir klok på vilka som är kompatibla. Har hittat en spis där det på specifikationen står att den kommer med sladd, utan kontakt och specad såhär:

Installation
  • Spänning, V: 230
  • Max anslutningseffekt, W: 9000
  • Säkring, A: 25
Då mina säkringar inte är 25A, kommer den att fungera om man sätter en spiskontakt på den?

Tack!
Det låter som de menar 25A enfas. Många enfas spisar kan kopplas om för aatt anvöända två eller trefas. Men inte alla!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
N Norktork skrev:
Ett annat alternativ:

[bild]
Första alternativet på bilden bör fungera för dig.
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
Det har diskuterats en del i forumet om spisar som inte är trefas på riktigt. På dessa är hela hällen kopplad till bara en fas. I inkopplingsanvisningen du visar antyder att det rör sig om en sådan spis. Detta eftersom den är specad bara 9 kW men ändå skall ha 20A.

Den kommer säkert att fungera för dig. Men om du hittar en spis som bara kräver 16A enligt skylten kanske den belastar faserna lite jämnare och är mindre kinkig med att ha flera plattor på högsta effekt.
 
  • Gilla
Norktork och 1 till
  • Laddar…
Den spisen som du visar inkopplingsanvisningen för bör du undvika då de anger 20 A för trefas. En riktig spis ska ha en märkeffekt på 10-11 kW över 3x16 A.
 
  • Gilla
Norktork och 3 till
  • Laddar…
D
Du vill köpa en spis som har märkeffekt runt 230V x 3 x 16A = 11kW (eller strax därunder) och där säkringsstorlek anges till 16A. Många Bosch/Siemens är olämpliga.
 
  • Gilla
Norktork
  • Laddar…
Stod det någonstans att den kommer med sladd och perilexstickpropp? Jag hittar inte det. Det är en 230 V-spis och dessa brukar inte levereras med stickpropp. Du kan leta efter 400 V-spisar, där ökar chansen men det framgår inte av Electrolux hemsida.
 
Jag frågade Electrolux kundtjänst och de sa att den kommer med sladd och kontakt. Beställde direkt från dem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De specar det under övrigt.
Produktinformationssida för en köksapparat, detaljer som energiklass A, mått, färg Matt Black och produktnummer visas på Electrolux webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade först på likadan modell men med betäckning NK. Frågade och förklarade vad vi hade och de hänvisade mig till denna då den var specad rätt och levererades med kontakt.
 
I produktionsinformationen står det energiförbrukning 0,95 kWh och 0,82 kWh vad är det för förbrukning? Är det det som förbrukas heter det väl kW och har man den förbrukningen i en timme blir det 0,95/0,82 kWh och får den gå på max i två timmar blir det den dubbla kWh dvs 1,9/1,64 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.