Som tillägg så med infällt så ska vara en låda i väggen med fördelning av KV och VV och den ska då vara som sägs enligt säker vatten och kostar en del, både i materiel och arbete. Skit i den, två rör in i badet och utvändigt där. inget tjafs med säker vatten eller annat, bara raka rör, fördelning sätts med fördel under handfatet.

• Gilla
Jonklar och 1 till
  • Laddar…
Att hitta nån rekommendation för att bygga något man tvekar om kan göra att man slipper ansvar om det går åt helvete, men man slipper inte ifrån följderna.
Frysrisk, kondens och svårt att reparera är risker jag inte skulle ta
Jag har fått bygga om ett hus där ledningarna i bjälklag och yttervägg frös en vinter som var kallare än normen föreskrev., men det var en snygg installation!

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som tillägg så med infällt så ska vara en låda i väggen med fördelning av KV och VV och den ska då vara som sägs enligt säker vatten och kostar en del, både i materiel och arbete. Skit i den, två rör in i badet och utvändigt där. inget tjafs med säker vatten eller annat, bara raka rör, fördelning sätts med fördel under handfatet.
Det går ju i och för sig att ha fördelaren i rummet och gömma den bakom en kommod eller liknande.
Men jag håller med om att det har gått inflation i att bygga in allt i väggarna. Inte bara rör, utan blandare och halva toalettmöbeln ska tydligen sitta inbyggda i väggen numera så det krävs en helrenovering av badrummet när någon liten pryl går sönder och reservdelar saknas.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går ju i och för sig att ha fördelaren i rummet och gömma den bakom en kommod eller liknande.
Men jag håller med om att det har gått inflation i att bygga in allt i väggarna. Inte bara rör, utan blandare och halva toalettmöbeln ska tydligen sitta inbyggda i väggen numera så det krävs en helrenovering av badrummet när någon liten pryl går sönder och reservdelar saknas.
Dras rören utvändigt så slipper man det med säker vatten, som det tjatas om i varenda tråd till leda. Enda då är tätskiktet i rummet som ska vara rätt och är en sak som bara måste finnas.

Ja UK är ett föredöme, avloppsrören utvändigt. Mycket lättare att tina om det fryser på så vis.

• Haha
  • Wow
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
useless useless skrev:
Bockstöden kräver mer än 45 mm. Men om det är mjuk isolering bakom är det bättre att trycka in stödet lite än att ha ett tjockare installationsskikt över hela väggen.
Min rörläggare sätter boxar istället för bockstöden och då klarar man sig med 45mm. ;)

Lulaua Lulaua skrev:
Jo, men finns ju väggdosor också.
Så heter det jag åsyftar kanske egentligen. :)

Globetrot Byggis1976 skrev:
Om man bygger ut…vad kräver det i plats? Tanker att bockfixtur tar plats? Isolering är ju ”mjuk” kan man inte fylla på bakom rör? Eller måste man flytta ångspärren?
Regla upp en installationsvägg med 45 reglar och är isoleringen mjuk/sviktande så kan ju t.o.m en gles räcka om man inte vill stjäla för mycket av badrummet.

J jonaserik skrev:
Det ha blivit en trend att inga rör ska synas, varför då, kan man fråga sig. Är inget fel med att ha dom synliga, samt om en koppling eller annat läcker, lätt att åtgärda. Och framför allt, inga vattenskador heller. Att förlägga dom i väggen, ställer stora krav på den som gör det och alla olika kopplingar är inte heller gratis. Sen ska det tjafsas om säker vatten i olika delar med. Lägg rören utvändigt för mindre problem om kanske några år och inget tal om frysrisk heller.
Du städar inte i ditt hem förstår jag. 😂

J jonaserik skrev:
Vi sätter aldrig lådor i väggen utan kör fördelare synligt i kommoden än om vi lägger rören inne i väggarna.

J jonaserik skrev:
Dras rören utvändigt så slipper man det med säker vatten, som det tjatas om i varenda tråd till leda. Enda då är tätskiktet i rummet som ska vara rätt och är en sak som bara måste finnas.
Vad slipper man menar du ?
Man får ju fuktskydda mot de två inkommande rören ändå där de kommer in.
Jag ser inga problem att fuktskydda mot fler rör då mer än att det så klart är fler kritiska genomföringspunkter om det är detta du syftar på.

useless useless skrev:
Det är väl ganska enkelt om man läser reglerna?

Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning

Ledningar kan förläggas i särskilt frostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under platta på mark.

Så man får väl göra en egen bedömning om det tänkta utrymmet riskerar att frysa eller inte? I ett modernt hus med 30+ cm isolering i väggarna är det ingen frysrisk 7 cm in i isoleringen, men i en gammal oisolerad plankstomme kanske man inte kan ha rör i väggen över huvud taget.
Är detta ur säker vatten, eller vad kommer citaten från?

Sen är det här med installationsvägg,vad är det,45iso innanför byggfolien vilket man inte ska vid tätskickt.Det är som jag brukar säga man måste vara byggfysiker som snickare😄

T Tobbjobb skrev:
Sen är det här med installationsvägg,vad är det,45iso innanför byggfolien vilket man inte ska vid tätskickt.Det är som jag brukar säga man måste vara byggfysiker som snickare😄
Man behöver inte vara fysiker. Det räcker att man kan läsa instruktioner... 😉

Detaljerad illustration av en våtrumsyttervägg i keramik med märkta delar som plastfolie och ångbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man behöver inte vara fysiker. Det räcker att man kan läsa instruktioner... 😉

[bild]
Det var en bra illustration,precis så man jobbar.Varifrån är illustrationen,tänker på vanligt folk som bygger själva

• Gilla
Djoon
  • Laddar…
T Tobbjobb skrev:
Det var en bra illustration,precis så man jobbar.Varifrån är illustrationen,tänker på vanligt folk som bygger själva
Bilden kommer från den eminenta broschyren "Bygg badrummet rätt" som tagits fram av Säker vatten, BKR, GVK och MVK tillsammans:
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2022/08/23095045/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf

Det borde vara krav på att alla som tänkt renovera ett våtutrymmen ska läsa den först (Följt av Säker Vatten och branschreglerna för det tänkta ytskiktet)...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bilden kommer från den eminenta broschyren "Bygg badrummet rätt" som tagits fram av Säker vatten, BKR, GVK och MVK tillsammans:
[länk]

Det borde vara krav på att alla som tänkt renovera ett våtutrymmen ska läsa den först (Följt av Säker Vatten och branschreglerna för det tänkta ytskiktet)...
Det var en bra sammanställning,visserligen 10år gammal men i stora drag aktuell 👍

Enligt Folksam får inga rör dras i yttervägg, oavsett installationsskikt eller inte. Jag minns inte om det är Säkert Vatten eller BKR som säger att det är okej, och vilka som säger att det inte är okej.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
Enligt Folksam får inga rör dras i yttervägg, oavsett installationsskikt eller inte. Jag minns inte om det är Säkert Vatten eller BKR som säger att det är okej, och vilka som säger att det inte är okej.
Fram med bevis kring detta påstående, detta med rör i yttervägg görs dagligen både i nyproduktion och rot byggen..
Så det du påstår har jag svårt att se vara sant..

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.