Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Hej. Bygger ett garage med loft. Loftet kommer att vara uppvärmt och husera ungdomar. Det jag funderar på hur jag skall ventilera luftspalten på taket. Öppet i takfot, men skall jag ha gavelventiler eller mögelstopper??
Mvh John
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh John
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Precis vad jag själv var inne på tills jag pratade med två olika snickare, båda förespråkade mögelstopper-ventiler. De jobbar ju främst med nya, moderna hus. Detta blir ett enklare amatörbygge 
Medlem
· Västra götaland
· 169 inlägg
Det blev mögelstopper.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Har du byggt som TS så måste du ha en ventil i varje fack .H Huggo71 skrev:
Mer osäker på om det räcker på ena sida eller om det måste sitta på bägge sidor .
Förstår däremot ej att man väljer att bygga på detta sätt .
Dvs. att bygga för i nock , varför ?
Har man papptak ok , men har man takpannor blir det serverat för en .
Ja det är så här, I mitt fall har jag ett Boro kallgarage som jag ska isolera.Tomture61 skrev:
Har du byggt som TS så måste du ha en ventil i varje fack .
Mer osäker på om det räcker på ena sida eller om det måste sitta på bägge sidor .
Förstår däremot ej att man väljer att bygga på detta sätt .
Dvs. att bygga för i nock , varför ?
Har man papptak ok , men har man takpannor blir det serverat för en .
Det är inte så högt 2115mm från platta till underkant takstol så jag vill använda hela höjden upp till nock.
Nocken isig är inte ventilerad. Normalt i övrigt råspont, papp, läckt och betongpannor.
Normal takfot osv. Tänkte sala på befintlig takstol som är 120x45 så jag kan få runt 2400mm isolering upp till nock men då det känns lite tricky att fräsa vid nocken för att skapa "riktig" nock ventilation så råkade jag snubbla in på denna tråden och kände att det var lite lika som för mig. Och att tex mögelstopper skulle kunna vara lösningen och isåfall kanske en på varje sida av nock alltså 2 st per sektion.
Samtidigt påstår vissa att för mycket drag gör att det blir för kallt och kan skapa en ogynnsam situation det också.
Haha jädrar va rörigt de blev.
Klicka här för att svara