Jag håller på att bygga ett litet hönshus. Det är 3m x 1,6m x 2,2m (bxlxh) innermått. Kontstruktionen utifrån in består av:
Träfasad
Spikläkt
Spalt
Vindskyddsfolie (https://www.byggmax.se/vindskyddsfolie)
Reglar
50mm EPS
Plywood

Golv och tak är också isolerat med 50mm. Taket är ventilerat.

Det jag tänkt sätta till nu i veckan är gips på golv, väggar och tak och sedan sätta våtrumsmatta och våtrumstapet i hela bygget (tar in riktiga installatörer för matta/tapet)

På väggen nära takhöjd på vardera långsida har jag 150mm ventilationshål upptaget. Hade tänkt sätta in en enkel rörfläkt som ventilerar med ca 15-20m3/h när fukt stiger över 60% alternativt det är hög luftförorening (mäter med en iot-mätare).

Tanken är att inte värma upp huset utom de kallaste dagarna.

Mina två frågor:
  1. Finns det stor mögelrisk för plywooden med fuktvandring inifrån eller utifrån med denna konstruktion?
  2. Är denna ventilationslösning adekvat eller behöver jag ett 3:e ventilationshål

V Viktorbyggahus skrev:
Jag håller på att bygga ett litet hönshus. Det är 3m x 1,6m x 2,2m (bxlxh) innermått. Kontstruktionen utifrån in består av:
Träfasad
Spikläkt
Spalt
Vindskyddsfolie ([länk])
Reglar
50mm EPS
Plywood

Golv och tak är också isolerat med 50mm. Taket är ventilerat.

Det jag tänkt sätta till nu i veckan är gips på golv, väggar och tak och sedan sätta våtrumsmatta och våtrumstapet i hela bygget (tar in riktiga installatörer för matta/tapet)

På väggen nära takhöjd på vardera långsida har jag 150mm ventilationshål upptaget. Hade tänkt sätta in en enkel rörfläkt som ventilerar med ca 15-20m3/h när fukt stiger över 60% alternativt det är hög luftförorening (mäter med en iot-mätare).

Tanken är att inte värma upp huset utom de kallaste dagarna.

Mina två frågor:
  1. Finns det stor mögelrisk för plywooden med fuktvandring inifrån eller utifrån med denna konstruktion?
  2. Är denna ventilationslösning adekvat eller behöver jag ett 3:e ventilationshål
Lite bilder.
(Svarta tillväxten är gammal. De stod ute några veckor under pressenning och vi torkade dem sedan i garage och de är snustorra nu. )

Huset kommer målas.

• Ritning av ett hus med måtten 2,2 m i höjd och 3 m bredd, visar detaljer som dörr, fönster och trappa på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med plywoodväggar, ett fönster och några verktyg. Svarta fläckar syns på en vägg, och material är ordnat på golvet.
    Skapa konto
  • Byggmaterial och verktyg i ett garage, med plywood och gipsskivor vid väggen, samt olika verktyg som målarpensel och såg på golvet.
    Skapa konto
  • Tre runda hål i plywoodpå en vägg med verktyg och förpackningar insatta. Verktyg och byggmaterial syns i bilden.
    Skapa konto
  • Ommålat trähus med ny träpanel i kvällsbelysning, stege och material synliga intill vägg.
    Skapa konto
Jag har byggt hönshus med diffusionsöppna material och har ingen erfarenhet av de materialen du använder. Är allt korrekt monterat med våtrumsmatta invändigt så bör det väl inte vara någon fara. Jag hade isolerat mer, speciellt i taket. Hur många höns ska bo i huset?
Jag tror att du får svårt att hitta en fläkt i rätt ip-klassning. Ip54 gäller för hönshus.
Jag har satt en skorsten på frånluften för att få bättre drag.
Ett annat tips är att sätta en löstagbar tröskel för att hålla strömaterialet på rätt sida om dörren och att sätta hönsluckan en bit upp från golvet av samma anledning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Jag har byggt hönshus med diffusionsöppna material och har ingen erfarenhet av de materialen du använder. Är allt korrekt monterat med våtrumsmatta invändigt så bör det väl inte vara någon fara. Jag hade isolerat mer, speciellt i taket. Hur många höns ska bo i huset?
Jag tror att du får svårt att hitta en fläkt i rätt ip-klassning. Ip54 gäller för hönshus.
Jag har satt en skorsten på frånluften för att få bättre drag.
Ett annat tips är att sätta en löstagbar tröskel för att hålla strömaterialet på rätt sida om dörren och att sätta hönsluckan en bit upp från golvet av samma anledning.
Tack. Löstagbar tröskel har vi tänkt. Eller avdelare. Vi har satt en brunn/spygatt nära ingången för när vi grovstädar. Luckan är tyvärr redan utsågad för lågt. :( taket är också redan satt. Får bli 100w värmelampa eller om det blir för kallt.

Det är 4 höns - detaljplanerat område.

Redigerat:
Ingen som vet? Det år ju mest det byggnadstekniska jag undrar över. Specifikt om plywooden möglar om den kläs in med gips och plastmatta i isolerad och målat hus med den konstruktionen. Uppvärmingen år ju sparsam - hönsen och kanske en keramisk lampa kallaste dagarna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.