Köpt hus från 69, mkt renoverat som är bra. Upptäckte häromdagen att norra fasaden av träpanel har fullt med små mögliga "hål" i färgen. Är detta normalt slitage av fasad eller något mer allvarligt?  Efter tryck av mejsel i panelen verkar det helt ok. Byta panel eller måla om? Andra fasader är ok. Har varken sett detta eller hört om det tidigare så man undrar ju...

/J
 
kan det vara en av dom husen som målades med vattenbaserad plastfärg utan att grundas först? Norrsidan har det litet svårare att torka ut efter regn och sprickor i färgen blir bra grågrund för påväxt. Sprickor stängs/ färgen utvidgas när det är varmt och öppnas/krymper vid kallare (fuktigare) väder och så uppstår problemmet med fukt innestängt i virket. Är det inte grundat ordentligt så förstörs träet under färgen efter ett tag.
Skrapa och grundmåla/måla om kan ge många timmars syselsättning men om virket är friskt så kan man offra några semesterdagar på det, tycker jag.
gaia
 
Alldeles riktigt gaia. Kan bara tillägga angående färger. Problemet kan även uppstå vid andra färgtyper. Detta för att antimögelmedlet blev förbjudet. Dessutom finns det färger som kallas oljefärg, och om man läser på burkens innehåll så är det en syntetisk olja. Alltså ingen äkta oljefärg. För färgfakrikanterna är det billigare att köpa konstgjord olja istället för att utvinna oljan ur oljeväxter typ lin mm.
Ett bra tips på om färgen hör till det bättre eller sämre är att tiita på torktiden. Är torktiden 1-2 timmar = ställ tillbaka burken. Är torktiden 6-10 timmar = går att fundera på. Är torkktiden 16-24 timmar = bra för träet. Ju längre torktid ju längre tid har träet på sig att dra åt sig färgen. Snabb torktid så ligger färgen bara som en hinna utanpå träet. En äkta linoljefärg som har en torktid på ca 24 timmar är alltså bra, men med linoljan kan man få fenomenet att färgen bleknar lite efter ett antal år. Men personligen tycker jag detta är bättre än att byta panel för att färgen varit för tät och träet ruttnat. Sedan finns förstås slamfärg, som typ Falu rödfärg. Den färgen torkar på ca 1 timme, och det är helt i sin ordning. Slamfärgen ger inte en tät yta, utan låter träet torka och andas. Man får dock räkna med att måla om något oftare med slamfärg än med annan färg.
Tartan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.