Hej,

jag har köpt en bostadsrätt på markplan med betonggrund och spånskiva under plastmatta.

När jag tog bort dörrtröskeln i två rum såg jag mögel på ena. Vet inte hur allvarligt det är dock och hur man isåfall åtgärdar det.

Någon som vill ge mig lite vägledning?

Pappa trodde inte det är så kinkigt men han vill nog mest undvika att ta bort plastmattan då den sitter som berget.

Jag har bifogat bild på dem två rum som ligger mitt emot där ena ser möglig ut och den andra helt perfekt skick. Så är i alla fall lokalt mögel.

Kvinnan som bodde här innan rökte och var sängliggandes 8år i det sovrum där det är mögel.

Mvh/Flamuren

• Dörrtröskel mellan två rum, ett med ljus golvmatta och mögel i hörnet, verktyg och dammsugarslang synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möglig dörrtröskel mellan två rum, visar skillnad i skick; ett med mögel, ett i gott skick. Solens ljus skiner över tröskeln.
    Skapa konto
  • Golv med borttagen dörrtröskel, spår av mögel synliga. Plastmatta och träverktyg synliga på golvet i lägenheten.
    Skapa konto
Jag kollade lite runt möglet och det verkar hyfsat lokalt.

Dörrkarmen är torr och fin under färgen. Under plastmattan verkar det krypit in ca 5cm endast. Som att något spillts där och sen legat länge typ.

• Närbild på ett golv med borttagen plastmatta som visar mögelställen vid en dörrkarm, med synlig skada och spår av fukt.
    Skapa konto
Mest troligt att det är ngt som spillts. Dvs det kommer ovanifrån och inte underifrån.
Kommer det underifrån borde spånet vara fuktigt och ev mjukt.

Putsa med sandpapper (manuellt, ej maskin) eller sickla om det fungerar och dammsug samtidigt så det inte dammar upp i luften. Lägg igen tröskeln.

Skulle det vara fukt underifrån så lär det visa sig med tiden då spånet mjuknar.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Mest troligt att det är ngt som spillts. Dvs det kommer ovanifrån och inte underifrån.
Kommer det underifrån borde spånet vara fuktigt och ev mjukt.

Putsa med sandpapper (manuellt, ej maskin) eller sickla om det fungerar och dammsug samtidigt så det inte dammar upp i luften. Lägg igen tröskeln.

Skulle det vara fukt underifrån så lär det visa sig med tiden då spånet mjuknar.
Tack, ska prova skrapa och sandpappra lite där 😊👍

Jag har fått mögel i badrummet vid några tillfällen och jag har tvättet med en blandning av T-röd och klorin. Och det har fungerat bra, eller snarare hyfsat. Det har förvisso kommit tillbaka något år senare. Men det har jag fått leva med.

• Gilla
flamuren
  • Laddar…
Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
Jag har fått mögel i badrummet vid några tillfällen och jag har tvättet med en blandning av T-röd och klorin. Och det har fungerat bra, eller snarare hyfsat. Det har förvisso kommit tillbaka något år senare. Men det har jag fått leva med.
tack för tipset. kan prova städa av med den lösningen efter jag slipat lite och innan jag lägger in nytt golv 🙂👍

Lite skillnad att blaska på badrumsväggar och spånskiva.
Badrummet suger inte åt sig fukten, det gör spånskivor. De är som tvättsvampar. Det går, men då måste man vara beredd att ge spånet lång tid att torka ut. Annars riskerar man mögel igen av fukten. Nu är troligtvis klorin och t-röd inte någon fukt som är direkt livsbejakande, men det är alltid olämpligt att bygga in fukt.
Det var därför jag föreslog torr metod, trots att man då måste vara omsorgsfull att inte andas in dammet med ev mögelsporer. Här är det dock en väldigt liten lokal skada så det bör inte bli någon nämnvärd exponering.

• Gilla
flamuren och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Lite skillnad att blaska på badrumsväggar och spånskiva.
Badrummet suger inte åt sig fukten, det gör spånskivor. De är som tvättsvampar. Det går, men då måste man vara beredd att ge spånet lång tid att torka ut. Annars riskerar man mögel igen av fukten. Nu är troligtvis klorin och t-röd inte någon fukt som är direkt livsbejakande, men det är alltid olämpligt att bygga in fukt.
Det var därför jag föreslog torr metod, trots att man då måste vara omsorgsfull att inte andas in dammet med ev mögelsporer. Här är det dock en väldigt liten lokal skada så det bör inte bli någon nämnvärd exponering.
klok tanke ich tack för hjälpen 🙏🏼
Jag kommer kunna låta det torka väldigt länge då golvet blir det sista i en helrenovering. Det är dessutom snustort i lägenheten så lär gå snabbt. (ca 30% luftfuktighet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.