Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
För att inte förvärra skadan tycker jag du ska be dödsbodelägarna att stänga av huvudvattenkranen i huset fram till tillträdet!J Josef9191 skrev:
Har ni skrivit något specifikt i kontraktet om den misstänkta vattenskadan?
bara dom inte stänger av värmen också. Det finns väl ett par exempel då sålda hus har stäng av vatten och värme över vintern med sprängda vattenrör som resultatSågspånPappspikEternit skrev:
men jag hade också vänt mig till dödsboet och bett om att få begränsa problemen. Sedan om det är st ha av allt vattnet, eller kanske sektioners badrum/kök etc. Får man utreda på plats. Det borde ligga i deras intresse också. I vanliga fall så ska ju inte huset slitas/förändras onormalt my let under perioden mellan kontrakt tillträde. Det borde väl gälla även vid dödsbo. Så ponera att det är en aktuell vattenläcka, då vill ju båda parter minimera skadan tänker jag.
Min gissning är att det är en tätskiktskada. Antagligen runt golvbrunnen. Så länge badrummet inte används förvärras inte skadan om det nu torkat ut. Så fort fukt tillförs återupptas den mikrobakteriella tillväxten.J Josef9191 skrev:
Observera att detta är en mycket grov gissning.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Den skadliga kombon är att ha vattnet på och värmen av, då kan det bli hur svåra vattenskador som helst över vintern, speciellt om det är kommunalt vatten. Är vattnet avstängt är det inget tryck i systemet, och det fryser på sin höjd sönder en eller annan blandare eller dylikt om inte värmen är på.Viktor.J skrev:
bara dom inte stänger av värmen också. Det finns väl ett par exempel då sålda hus har stäng av vatten och värme över vintern med sprängda vattenrör som resultat
men jag hade också vänt mig till dödsboet och bett om att få begränsa problemen. Sedan om det är st ha av allt vattnet, eller kanske sektioners badrum/kök etc. Får man utreda på plats. Det borde ligga i deras intresse också. I vanliga fall så ska ju inte huset slitas/förändras onormalt my let under perioden mellan kontrakt tillträde. Det borde väl gälla även vid dödsbo. Så ponera att det är en aktuell vattenläcka, då vill ju båda parter minimera skadan tänker jag.
Klicka här för att svara