Vi har hittat ett fint hus från -86 och läst besiktnings protokollet. Där står det att vinden haft dålig ventilation och att det uppstått kondens och har mögel angrep samtidigt står det att ventilationen nu är åtgerdad. Frågan är behöver hela taket bytas eller räcker det med att bara sanera innertak?

• Mögelskadat innertak med mikrobiell tillväxt på vinden. Träreglar och isolering syns under takplankorna. Konsekvenser av tidigare dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilder visar mögelangrepp under takisolering och kondensproblem på vinden, relaterade till dålig ventilation som nu är åtgärdad.
    Skapa konto
  • Vänster bild visar ett isolerat vindsutrymme med ett rör och träbjälkar. Höger bild visar en tegelvägg med ett gult verktyg intill några rör.
    Skapa konto
Om skivorna är monterade underifrån är det görbart att byta ut allt.

Det jag är orolig för då jag inte allas har erfarenheten av hus. Detta är vårt första hus som vi funderar på att köpa men har läst flera inlägg på forumet om mögel på vind att det inte skall göras något säger vissa men andra påpekar att det sprids till bodelen. Vet samtidigt inte hur omfattande angreppet är. Men enligt besiktningen är ventilationen bra där nu.

A Anitran skrev:
Det jag är orolig för då jag inte allas har erfarenheten av hus. Detta är vårt första hus som vi funderar på att köpa men har läst flera inlägg på forumet om mögel på vind att det inte skall göras något säger vissa men andra påpekar att det sprids till bodelen. Vet samtidigt inte hur omfattande angreppet är. Men enligt besiktningen är ventilationen bra där nu.
Nej. Mögel sprids väligt sällan till boytan.

• Gilla
Anitran
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.