Ja det verkar bara vara bärläkt. Och då kan det väl vara barr och växtdelar som blåst in och lagt sig mot bärläkten. Och som ackumulerar fukt. Och med tiden tar det sig ned och går in i råsponten.U Utdelning skrev:
Råsponten som fotades såg ju rejält ansatt ut.
Spikarna som användes kanske inte var rostfria och har rostat varvid tillräckliga mängder tagit sig ned. Att det blir just det hörnet kan eventuellt bero på att det är där det blåser in växtdelar.
Läs en gång till Om man ex har isolerat inne på vinden så det blir varmare i huset, kallare på vinden och har dålig ventilation och dessutom ett diffusionstätt tak så kommer fukten inne på vinden att kondensera på det kallare råspont taket och ej ha möjlighet att ex vandra ut via taket.K kentauren skrev:
En anledning till att man skall ta bort den gamla takpappen och lägga diffusions genomsläpplig takduk.eller ventilera som fan
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Fast nu var ju hans fråga i allra högsta grad befogad, han undrar om det finns diffusionsspärr under isoleringen, skulle den fungera som den skulle så kan inte fukten komma innifrån.O oldtimersmc skrev:Läs en gång till Om man ex har isolerat inne på vinden så det blir varmare i huset, kallare på vinden och har dålig ventilation och dessutom ett diffusionstätt tak så kommer fukten inne på vinden att kondensera på det kallare råspont taket och ej ha möjlighet att ex vandra ut via taket.
En anledning till att man skall ta bort den gamla takpappen och lägga diffusions genomsläpplig takduk.eller ventilera som fan
Men nu är huset så gammalt så jag tror ju att om det finns diffusionsspärr så är det säkerligen dåligt utförd.
Jag tror som sagt inte på läckande tak. Skulle det läcka genom spikar så borde skadan vara mer som en/flera ’punktmarkeringar’ - vilket det inte är på bilden.
även jag är inne på att scenariot att varm fuktig luft från bostaden kommer upp och skapar problemen . Alt att det är fuktig luft som kommer in genom tex takfoten.
Som tidigare nämnts: kolla spikarna . Även spikarna som sitter till höger i bilden (sitter på vertikala plankorna ) är rostangripna . Att ett tal ska läcka och skapa detta tror jag låter osannolikt.
hur är ventilationen i er bostad ? Som tidigare frågats: var taket ventilerat i nock innan ni bytte taket?
även jag är inne på att scenariot att varm fuktig luft från bostaden kommer upp och skapar problemen . Alt att det är fuktig luft som kommer in genom tex takfoten.
Som tidigare nämnts: kolla spikarna . Även spikarna som sitter till höger i bilden (sitter på vertikala plankorna ) är rostangripna . Att ett tal ska läcka och skapa detta tror jag låter osannolikt.
hur är ventilationen i er bostad ? Som tidigare frågats: var taket ventilerat i nock innan ni bytte taket?
Redigerat:
Bara spekulationer på den här tråden, totalt omöjligt att ge dig ett svar underbyggt på fakta, eftersom det här måste inspekteras på plats.
Anlita någon kunnig som kan göra en noggrann översyn av taket på plats, så får du förhoppningsvis ett bra mycket bättre svar på frågan än vad du kan få här
Anlita någon kunnig som kan göra en noggrann översyn av taket på plats, så får du förhoppningsvis ett bra mycket bättre svar på frågan än vad du kan få här
"Man skall inte krångla till det med fakta G Marx" Naturligtvis så är en inspektion på plats ovärderlig men det är fan inte så illa att ha lite på benen inför mötet med en sådan expert, goda råd är alltid bra att ha men man behöver inte följa dem...
kondens som fäller ut på kalla spikar och som oftast på norra delen/hörnan av undertak där solen värmer och torkar sämst. Kondensen fuktar virket och ger bra grågrund till mögel.
Kondens skapas när varm och fuktig luft kommer i kontakt med ytan som är kallare än luften själv. Luften kan komma inifrån huset eller utifrån genom överdrivet vindventilation eller både och. Åtgärda först det som är enklast och observera om det blir torrare
. Det svarta missfärgningen försvinner inte men bör sluta bräda ut sej och lukta unket och träytan bör kännas torrare om du är på rätt väg.
gaia
Kondens skapas när varm och fuktig luft kommer i kontakt med ytan som är kallare än luften själv. Luften kan komma inifrån huset eller utifrån genom överdrivet vindventilation eller både och. Åtgärda först det som är enklast och observera om det blir torrare
gaia
Redigerat:
Så du menar alltså att ströläkten ligger mellan bägge papplagren och bara bärläkten är över pappen.Gabriella95 skrev:
Oj, det är felkonstruktion, den nya pappen skulle ha lagts direkt på den gamla, sedan skulle ströläkten fästas genom papplagren ner i svallet/spåntaket (varje takstol ska ha ströläkt över sig) sedan skulle bärläkten spikas fast genom ströläkt-papp-svall(-takstol). På så sätt så kommer det vara tillräckligt med luft mellan bärläkt (& takpanna) & pappen.
https://bolist.se/guide/lagga-tegeltak/
Ta ett snack med takläggarfirman om att det är felbyggt.
Som det är nu så är risken stor att takpappen går sönder när den går upp från svallet till ströläkten.
fanns ett hål i taket som skulle vara som ventilation. Sen läckte det innan vi la om pappen och läktarna. Går även en skorsten igenom vinden samt att det läckte ner till rummet under barnrummetC claym skrev:Jag tror som sagt inte på läckande tak. Skulle det läcka genom spikar så borde skadan vara mer som en/flera ’punktmarkeringar’ - vilket det inte är på bilden.
även jag är inne på att scenariot att varm fuktig luft från bostaden kommer upp och skapar problemen . Alt att det är fuktig luft som kommer in genom tex takfoten.
Som tidigare nämnts: kolla spikarna . Även spikarna som sitter till höger i bilden (sitter på vertikala plankorna ) är rostangripna . Att ett tal ska läcka och skapa detta tror jag låter osannolikt.
hur är ventilationen i er bostad ? Som tidigare frågats: var taket ventilerat i nock innan ni bytte taket?
Men borde inte läkten också blivit förstörd pga vatten och fukt?D daVinci skrev:Ja det verkar bara vara bärläkt. Och då kan det väl vara barr och växtdelar som blåst in och lagt sig mot bärläkten. Och som ackumulerar fukt. Och med tiden tar det sig ned och går in i råsponten.
Råsponten som fotades såg ju rejält ansatt ut.
Spikarna som användes kanske inte var rostfria och har rostat varvid tillräckliga mängder tagit sig ned. Att det blir just det hörnet kan eventuellt bero på att det är där det blåser in växtdelar.
Det sägs att det är sista läkten som orsakat problemet. Att det kommit in vatten på något vis och stannat där...John Smith skrev:
