Hej,
Vi har precis köpt en äldre 1,5-plansvilla från 1960 där vi planerar för en del renoveringar. Vårt största huvudbry idag är hur vi åtgärdar ventilationen på bästa sätt..
Vår besiktningsman rekommenderade att bara sätta in extra tilluft i alla sovrum på övre plan (3st) och i vardagsrummet på undre plan. Vi går i tankarna om det är värt att sätta in något annat typ av system eller mini-FTX, eller om det är onödigt i ett så pass gammalt hus. Är idag självdrag, bergvärme, och gamla tvåglasfönster som tidigare ägare tyvärr har tätat lite för mycket.
Detta har lett till att råsponten på vinden har blivit möglig, något besiktningsmannen sa berodde på för dålig ventilation i huset.
Om vi nu byter tak+råspont vill vi se till att detta inte sker igen utan att ventilationen är tillräckligt bra. Vad skulle ni rekommendera, endast mer tilluft, mini-FTX, FTX eller annan lösning, för och nackdelar?
Information om huset:
-Uppreglade golv på gjuten betongplatta
-Självdrag
-Bergvärme+eldstad
-Tvåglasfönster original (ingen plan ännu på att byta ut)
-Tak betongpannor original
Bilder på vinden, hur illa är det?
Bör man göra någon slags sanering innan takbytet sker om ca 3-4år?
Tack på förhand!
Vi har precis köpt en äldre 1,5-plansvilla från 1960 där vi planerar för en del renoveringar. Vårt största huvudbry idag är hur vi åtgärdar ventilationen på bästa sätt..
Vår besiktningsman rekommenderade att bara sätta in extra tilluft i alla sovrum på övre plan (3st) och i vardagsrummet på undre plan. Vi går i tankarna om det är värt att sätta in något annat typ av system eller mini-FTX, eller om det är onödigt i ett så pass gammalt hus. Är idag självdrag, bergvärme, och gamla tvåglasfönster som tidigare ägare tyvärr har tätat lite för mycket.
Detta har lett till att råsponten på vinden har blivit möglig, något besiktningsmannen sa berodde på för dålig ventilation i huset.
Om vi nu byter tak+råspont vill vi se till att detta inte sker igen utan att ventilationen är tillräckligt bra. Vad skulle ni rekommendera, endast mer tilluft, mini-FTX, FTX eller annan lösning, för och nackdelar?
Information om huset:
-Uppreglade golv på gjuten betongplatta
-Självdrag
-Bergvärme+eldstad
-Tvåglasfönster original (ingen plan ännu på att byta ut)
-Tak betongpannor original
Bilder på vinden, hur illa är det?
Bör man göra någon slags sanering innan takbytet sker om ca 3-4år?
Tack på förhand!
Hur är ventilationen i badrummen? Forcerad mekanisk ventilation där är prio.
Så länge ni åtgärdar inomhusklimatet och därmed även vindsklimatet så slutar möglet växa.
Sen låter väl nya ventiler för att förbättra självdraget som en bra grej. Särskilt i sovrum o vrum där man vistas länge med mycket fukt tillföljd.
Så länge ni åtgärdar inomhusklimatet och därmed även vindsklimatet så slutar möglet växa.
Sen låter väl nya ventiler för att förbättra självdraget som en bra grej. Särskilt i sovrum o vrum där man vistas länge med mycket fukt tillföljd.
Självdrag får man genom att elda i ett hus, i en eldstad eller en panna.
Det är ingen nytta att byta taket förens ni ordnat ventilation, mekanisk frånluft eller FTX.
Pax fläkar i badrum ger ingen ventilation till hela huset, bara lokalt.
Haft flera hus både med och utan ventilation så jag vet av den hårda skolan, i huset utan ventilation (enligt mig) ventiler i alla rum och 2 st paxfläktar, möglade det på vinden, och det hände på bara 5 år.
I huset med panna, och de 3 med riktig ventilation möglade det inte.
Det är ingen nytta att byta taket förens ni ordnat ventilation, mekanisk frånluft eller FTX.
Pax fläkar i badrum ger ingen ventilation till hela huset, bara lokalt.
Haft flera hus både med och utan ventilation så jag vet av den hårda skolan, i huset utan ventilation (enligt mig) ventiler i alla rum och 2 st paxfläktar, möglade det på vinden, och det hände på bara 5 år.
I huset med panna, och de 3 med riktig ventilation möglade det inte.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Enklast o billigast att köra med förstärkt självdrag dvs en takfläkt monterad på utgående frånlkufts kanalerna på taket. Plåtslagare kan fixa till passningen när väl takfläkt är inköpt. Därtill lägga till tilluft genom vägg i de rum där det saknas.
FTX är bortkastat i detta fall med alla dess otätheter, dålig isolering och kanske fönster från byggåret typ 1 glas
FTX är bortkastat i detta fall med alla dess otätheter, dålig isolering och kanske fönster från byggåret typ 1 glas
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det vi ser på bilderna ser inte så farligt ut. Men det gäller ju att få bort fukten så det inte blir mer. Sätt in fläkt i badrum om det inte redan finns, välj en modell som kör lite hela tiden, men som varvar upp vid behov (olika modeller styrs på fukt i badrummet efter dusch och/eller timer kopplad till belysningen).
Och så kan man ev. se över ventilationen av vinden. Just det kan vara lite klurigt. Har man för bra ventilation kan det dra in mycket luft som är varm och fuktig, men taket kan beroende på väder vara kallare, och så blir det kondens. Det skall vara lagom ventilation på vinden. Nu ser det ut som ev. ventilation vid takfoten är igensatt av isolering?
Är det inte värre än man ser på bilderna, så tror jag inte det finns anledning att byta råspont.
Problemet kan vara för dålig frånluft. Blir det övertryck i bostaden, mot vinden, så trycks varm fuktig luft upp genom innertaket.
Mer tilluft kan behövas, men är det gamla fönster från 1960 så brukar de vara lagom otäta så det blir tilluft iallafall.
Och så kan man ev. se över ventilationen av vinden. Just det kan vara lite klurigt. Har man för bra ventilation kan det dra in mycket luft som är varm och fuktig, men taket kan beroende på väder vara kallare, och så blir det kondens. Det skall vara lagom ventilation på vinden. Nu ser det ut som ev. ventilation vid takfoten är igensatt av isolering?
Är det inte värre än man ser på bilderna, så tror jag inte det finns anledning att byta råspont.
Problemet kan vara för dålig frånluft. Blir det övertryck i bostaden, mot vinden, så trycks varm fuktig luft upp genom innertaket.
Mer tilluft kan behövas, men är det gamla fönster från 1960 så brukar de vara lagom otäta så det blir tilluft iallafall.
Håller med - det kunde ha varit mycket värre. Om du går med knivspets och petar på misstänkta delar och det verka friskt trä precis under den färgpåverkade ytan så är det inget att oroa sig över.
Precis som inlägget innan skriver och för att förhindra framtida fuktpåslag är att säkra undertryckventilation i bodelen med tex. konstant ventilation som typisk pax-fläkt i badrumme(n) som alltid snurrar (men modellen med variabel hastighet) - men också se till att stänga till onödiga luftinsläpp typ från källarvåning om ni har källarvåning, otäta ytterdörrar, fönster etc. då det är längst ned i huset som sugkraften av luft blir störst vintertid och därmed viktigaste platserna att täta upp för att minska inläckande volymen luft, så att det finns en smula undertryck kvar även på den översta våningen där all varmluft samlas.
Att vintertid kolla och se att om åtgärderna är tillräckliga genom att det vill dra en aning in luft in i bostaden i överkanten av fönstret när du öppnar för en glipa även på husets högst belägna fönster i bostadsdelen - och om det finns vindslucka - att det blåser in luft från vinden in i bodelen när ni öppnar den en smula för en liten glipa. - gör det inte detta så blir det att försöka täta mer i nederdelen av huset då det kommer in mer luft än vad PAX-fläktarna har i kapacitet att blåsa ut och det blir inte tillräcklig undertryck.
Har man undertryck i bostaden så kommer det inte upp varm, mer vatteninnehållande luft genom olika läckor från bodelen som när det kyls sedan avsätter som fukt och imma sig på de kallaste ytorna i taket vintertid.
Precis som inlägget innan skriver och för att förhindra framtida fuktpåslag är att säkra undertryckventilation i bodelen med tex. konstant ventilation som typisk pax-fläkt i badrumme(n) som alltid snurrar (men modellen med variabel hastighet) - men också se till att stänga till onödiga luftinsläpp typ från källarvåning om ni har källarvåning, otäta ytterdörrar, fönster etc. då det är längst ned i huset som sugkraften av luft blir störst vintertid och därmed viktigaste platserna att täta upp för att minska inläckande volymen luft, så att det finns en smula undertryck kvar även på den översta våningen där all varmluft samlas.
Att vintertid kolla och se att om åtgärderna är tillräckliga genom att det vill dra en aning in luft in i bostaden i överkanten av fönstret när du öppnar för en glipa även på husets högst belägna fönster i bostadsdelen - och om det finns vindslucka - att det blåser in luft från vinden in i bodelen när ni öppnar den en smula för en liten glipa. - gör det inte detta så blir det att försöka täta mer i nederdelen av huset då det kommer in mer luft än vad PAX-fläktarna har i kapacitet att blåsa ut och det blir inte tillräcklig undertryck.
Har man undertryck i bostaden så kommer det inte upp varm, mer vatteninnehållande luft genom olika läckor från bodelen som när det kyls sedan avsätter som fukt och imma sig på de kallaste ytorna i taket vintertid.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej igen,
Tack för era kloka tankar, det tog lång tid innan jag svarar då vi väntat på tillgång till huset. Nu bor vi här och har undersökt mer. Har även haft två ventilationsfirmor här och pratat med fler som rekommenderar helt olika.
Vi har i badrummet på övre plan en fläkt som ej fungerar idag. På undre plan går det en gammal eternitkanal till gissningsvis murstocken. I tvättstugan är det också en gammal fläkt som håller på att ge upp, gissar på att den också går till en murstock.
Förslag vi fått hittills:
-FTX skulle bli bäst enligt ett företag
-Endast sätta in nya intellivent fläktar i badrum och tvättstuga och några tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
-Mekanisk frånluft dragen till murstocken från badrum/tvättstuga med fläkt på taket, plus tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
Vad tror ni om dessa förslag?
Här kommer några bilder från de lilla ”ventilationen” som finns idag;
Tack för era kloka tankar, det tog lång tid innan jag svarar då vi väntat på tillgång till huset. Nu bor vi här och har undersökt mer. Har även haft två ventilationsfirmor här och pratat med fler som rekommenderar helt olika.
Vi har i badrummet på övre plan en fläkt som ej fungerar idag. På undre plan går det en gammal eternitkanal till gissningsvis murstocken. I tvättstugan är det också en gammal fläkt som håller på att ge upp, gissar på att den också går till en murstock.
Förslag vi fått hittills:
-FTX skulle bli bäst enligt ett företag
-Endast sätta in nya intellivent fläktar i badrum och tvättstuga och några tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
-Mekanisk frånluft dragen till murstocken från badrum/tvättstuga med fläkt på taket, plus tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
Vad tror ni om dessa förslag?
Här kommer några bilder från de lilla ”ventilationen” som finns idag;
Min röst går till:
-Mekanisk frånluft dragen till murstocken från badrum/tvättstuga med fläkt på taket, plus tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
Normalt sett hade jag rekommenderat FTX, men huset känns lite för gammalt och otätt för det.
Ska ni göra om och byta alla fönster, Byta panel utvändigt (vindduk) och sätta nya skivor på väggarna (ångbroms) samt nya fönster och ångbroms upp på vinden, då hade FTX varit gjuten.
-Mekanisk frånluft dragen till murstocken från badrum/tvättstuga med fläkt på taket, plus tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
Normalt sett hade jag rekommenderat FTX, men huset känns lite för gammalt och otätt för det.
Ska ni göra om och byta alla fönster, Byta panel utvändigt (vindduk) och sätta nya skivor på väggarna (ångbroms) samt nya fönster och ångbroms upp på vinden, då hade FTX varit gjuten.
Inga tilluftsventiler förrän man har säkrat att det fins undertryck nog även högst upp på högsta våningen under vinter och det är ganska så kallt ute. Äldre hus har alltid en massa läckor som behöver tätas och minskas i flöde nedifrån och upp - allt från att det pyser kring fönster och otäta dörrar mot garage/källare, upp vid genomföringar av vattenrör och avlopp vid toaletter, under diskbänkar, efter golven och dess anslutning mot väggarna osv.J Jan_G skrev:Min röst går till:
-Mekanisk frånluft dragen till murstocken från badrum/tvättstuga med fläkt på taket, plus tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum
Normalt sett hade jag rekommenderat FTX, men huset känns lite för gammalt och otätt för det.
Ska ni göra om och byta alla fönster, Byta panel utvändigt (vindduk) och sätta nya skivor på väggarna (ångbroms) samt nya fönster och ångbroms upp på vinden, då hade FTX varit gjuten.
Att man körde med fönsterremsor i äldre hus i samband med uppsättningen av innanfönster var höst var också av orsaken att täta från luftläckor i fönster för att få bättre undertryck i bostadssdelen under vintern med hjälp av det uppvärmda (av ved och senare med oljepanna) skorstensstocken som utsugsmotor av luft för ventilation.
Vi fick till oss att det kan vara klokt att invänta takbyte för att sedan sätta in mekanisk frånluft. Takbytet blir tidigarelagt efter dagens inspektion på vinden. Det var såklart värre än vad vi trodde och råsponten är i princip helt svart längre in. Det ser bäst ut just ovanför vindsluckan och runt ventilationskanalen från badrummet. Oklart om tidigare ägare har varit och skrubbat lite kanske..
Allt var dock torrt och kniven var stum mot träet så verkar inte vara rötskadat.. Det blir iallafall helbyte av all råspont, känns bra att få det friskt och fräscht.
En annan fundering, varför har man lagt ut mjölsäckar uppe på all spån? Längre in var det fullt av tomma mjölpåsar🤔
Allt var dock torrt och kniven var stum mot träet så verkar inte vara rötskadat.. Det blir iallafall helbyte av all råspont, känns bra att få det friskt och fräscht.
En annan fundering, varför har man lagt ut mjölsäckar uppe på all spån? Längre in var det fullt av tomma mjölpåsar🤔
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden














