54 367 läst ·
27 svar
54k läst
27 svar
Mögel på vinden, baggis eller döden själv?
Hur menar du nu? Det är väl ändå inte jag som uttryckt mig svartvitt i frågan och avkrävt något.Odjuret skrev:
Och hur dör mögelsporerna utan sanering(de gör de med tiden såklart)?
Och ja de flyger omkring och sätter sig i isolering eller var de nu hamnar....de försvinner inte i ett trollslag om du trodde det.
Visst önskar vi att det fanns forskning på sjukdomar och mögeltillväxt under en 50-årsperiod för de som sanerat respektive inte, men ämnet får nog bli grått till vidare.
Over and out.
Du har uttryckt dig föredömligt luddigt. Du har dessutom försökt dig på att nervärdera någons inlägg genom att prata om forskningsresultat, men utan att kunna plocka fram några egna när du blev synad.sblixten skrev:Hur menar du nu? Det är väl ändå inte jag som uttryckt mig svartvitt i frågan och avkrävt något.
Och hur dör mögelsporerna utan sanering(de gör de med tiden såklart)?
Och ja de flyger omkring och sätter sig i isolering eller var de nu hamnar....de försvinner inte i ett trollslag om du trodde det.
Visst önskar vi att det fanns forskning på sjukdomar och mögeltillväxt under en 50-årsperiod för de som sanerat respektive inte, men ämnet får nog bli grått till vidare.
Over and out.
Vidare hävdar du att de döda mögelsporerna på något sätt ska kunna komma till liv igen, men helt utan källa.
Edit: Ääh. När jag läser tråden en tredje gång så är ni ju egentligen överens. Enda skillnaden är att du vill torka rent efter att besprutningen. Hursom, att ropa efter forskningsresultat när man inte själv har något att presentera är en klassisk gammal bluff / härskarteknik jag ogillar mer än mögel.
Redigerat:
PatrikJo skrev:Du har uttryckt dig föredömligt luddigt. Du har dessutom försökt dig på att nervärdera någons inlägg genom att prata om forskningsresultat, men utan att kunna plocka fram några egna när du blev synad.
Vidare hävdar du att de döda mögelsporerna på något sätt ska kunna komma till liv igen, men helt utan källa.[/QUOTE
Har jag verkligen hävdat att döda mögelsporer kan komma till liv igen!? I så fall har jag verkligen skrivet i sömnen.
Måhända jag varit luddig och kanske också varit nervärderande.
Ber om ursäkt för detta.
Dock står jag kvar vid min ståndpunkt: Mögel bör saneras, speciellt om arbetsinsatsen är ringa.
Nja. När jag läste inlägg #11 tyckte jag absolut att du gjorde det. Ett par läsningar senare inser jag att ni inte riktigt pratar om samma sak.
För att komma tillbaks till tråden:
Jag röstar för att spraya på något otrevligt, att skrubba bort resterna är valfritt. Därefter skulle jag suttit ner i båten och sett hur miljön på vinden faktiskt ser ut. Kanske räcker ventilation, kanske behövs större insatser. Huset kommer inte rasa för att det är lite vitt på råspånten.
Jag röstar för att spraya på något otrevligt, att skrubba bort resterna är valfritt. Därefter skulle jag suttit ner i båten och sett hur miljön på vinden faktiskt ser ut. Kanske räcker ventilation, kanske behövs större insatser. Huset kommer inte rasa för att det är lite vitt på råspånten.
Det där kan jag hålla med omPatrikJo skrev:Nja. När jag läste inlägg #11 tyckte jag absolut att du gjorde det. Ett par läsningar senare inser jag att ni inte riktigt pratar om samma sak.
Hej, gammal tråd det här, men testar... var det Jape MÖGEL-FRI (https://www.bauhaus.se/mogel-fri-jape-5l-uv-lampa#go-to-description) du använde? Gjorde du jobbet själv (låter som du fick bra resultat)?MathiasS skrev:
Jag har själv haft "hela vinden" full med vitt ludd som en följd av tilläggsisolering och i samband med det grävde jag i detta rätt mycket.
Alla jag pratade med var samstämmiga i frågan - skadesanerare, tekniker på Jape, försäkringsbolagets representanter mfl. Det lät ungefär som tidigare i tråden, döda och låt det torka ut.
Det var också precis vad jag gjorde och ett par månder senare var det rent på råsponten.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Vad är det för typ av ventilation? På vinden eller frånluft i bostaden?MathiasS skrev:
Har själv en kallvind med gavelventiler och i takfoten men det verkar inte tillräckligt? Plus att ha för mycket är dåligt om utomhusluften är fuktig? (Enligt Trygghetsvakten).
Hört vissa säga att en avfuktare i princip är enda lösningen som funkar?
Skulle vilja ha många forskningsrapporter på vindar 😉
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Trygghetsvakten Vind heter produkten. Använder inte elslinga.H Hampa2k skrev:Vad är det för typ av ventilation? På vinden eller frånluft i bostaden?
Har själv en kallvind med gavelventiler och i takfoten men det verkar inte tillräckligt? Plus att ha för mycket är dåligt om utomhusluften är fuktig? (Enligt Trygghetsvakten).
Hört vissa säga att en avfuktare i princip är enda lösningen som funkar?
Skulle vilja ha många forskningsrapporter på vindar 😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden