Odjuret skrev:
Tja med andra ord inga forskningsrapporter där heller... så kan man inte själv visa något så kanske man inte ska kräva något?
Men döda mögelsporer flyger alltså runt i luften? Väntar dessa på att återuppstå då eller?
Hur menar du nu? Det är väl ändå inte jag som uttryckt mig svartvitt i frågan och avkrävt något.
Och hur dör mögelsporerna utan sanering(de gör de med tiden såklart)?
Och ja de flyger omkring och sätter sig i isolering eller var de nu hamnar....de försvinner inte i ett trollslag om du trodde det.
Visst önskar vi att det fanns forskning på sjukdomar och mögeltillväxt under en 50-årsperiod för de som sanerat respektive inte, men ämnet får nog bli grått till vidare.
Over and out.

sblixten skrev:
Hur menar du nu? Det är väl ändå inte jag som uttryckt mig svartvitt i frågan och avkrävt något.
Och hur dör mögelsporerna utan sanering(de gör de med tiden såklart)?
Och ja de flyger omkring och sätter sig i isolering eller var de nu hamnar....de försvinner inte i ett trollslag om du trodde det.
Visst önskar vi att det fanns forskning på sjukdomar och mögeltillväxt under en 50-årsperiod för de som sanerat respektive inte, men ämnet får nog bli grått till vidare.
Over and out.
Du har uttryckt dig föredömligt luddigt. Du har dessutom försökt dig på att nervärdera någons inlägg genom att prata om forskningsresultat, men utan att kunna plocka fram några egna när du blev synad.
Vidare hävdar du att de döda mögelsporerna på något sätt ska kunna komma till liv igen, men helt utan källa.

Edit: Ääh. När jag läser tråden en tredje gång så är ni ju egentligen överens. Enda skillnaden är att du vill torka rent efter att besprutningen. Hursom, att ropa efter forskningsresultat när man inte själv har något att presentera är en klassisk gammal bluff / härskarteknik jag ogillar mer än mögel.

Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Du har uttryckt dig föredömligt luddigt. Du har dessutom försökt dig på att nervärdera någons inlägg genom att prata om forskningsresultat, men utan att kunna plocka fram några egna när du blev synad.
Vidare hävdar du att de döda mögelsporerna på något sätt ska kunna komma till liv igen, men helt utan källa.[/QUOTE

Har jag verkligen hävdat att döda mögelsporer kan komma till liv igen!? I så fall har jag verkligen skrivet i sömnen.
Måhända jag varit luddig och kanske också varit nervärderande.
Ber om ursäkt för detta.

Dock står jag kvar vid min ståndpunkt: Mögel bör saneras, speciellt om arbetsinsatsen är ringa.

Nja. När jag läste inlägg #11 tyckte jag absolut att du gjorde det. Ett par läsningar senare inser jag att ni inte riktigt pratar om samma sak.

För att komma tillbaks till tråden:
Jag röstar för att spraya på något otrevligt, att skrubba bort resterna är valfritt. Därefter skulle jag suttit ner i båten och sett hur miljön på vinden faktiskt ser ut. Kanske räcker ventilation, kanske behövs större insatser. Huset kommer inte rasa för att det är lite vitt på råspånten.

PatrikJo skrev:
Nja. När jag läste inlägg #11 tyckte jag absolut att du gjorde det. Ett par läsningar senare inser jag att ni inte riktigt pratar om samma sak.

För att komma tillbaks till tråden:
Jag röstar för att spraya på något otrevligt, att skrubba bort resterna är valfritt. Därefter skulle jag suttit ner i båten och sett hur miljön på vinden faktiskt ser ut. Kanske räcker ventilation, kanske behövs större insatser. Huset kommer inte rasa för att det är lite vitt på råspånten.
Det där kan jag hålla med om :)

Så vad är det i mitt inlägg #7 som du bråkar om igentligen?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag har själv haft "hela vinden" full med vitt ludd som en följd av tilläggsisolering och i samband med det grävde jag i detta rätt mycket.

Alla jag pratade med var samstämmiga i frågan - skadesanerare, tekniker på Jape, försäkringsbolagets representanter mfl. Det lät ungefär som tidigare i tråden, döda och låt det torka ut.

Det var också precis vad jag gjorde och ett par månder senare var det rent på råsponten.
Hej, gammal tråd det här, men testar... var det Jape MÖGEL-FRI (https://www.bauhaus.se/mogel-fri-jape-5l-uv-lampa#go-to-description) du använde? Gjorde du jobbet själv (låter som du fick bra resultat)?

Ja det var det och jag gjorde jobbet själv. En tryckspruta + ansiktsmask med rätt filter + täta glasögon använde jag.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var det och jag gjorde jobbet själv. En tryckspruta + ansiktsmask med rätt filter + täta glasögon använde jag.
Låter toppen, tack för svar!
Förresten, nu har det gått 6 år, är möglet fortfarande borta?

• Gilla
Skurtrasor
  • Laddar…
Ja det är det men jag vill inte tillskriva det Mögelfri, jag har ju en reglerad ventilation på vinden som installerades samtidigt så det finns inte förutsättningar för påväxt längre.

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är det men jag vill inte tillskriva det Mögelfri, jag har ju en reglerad ventilation på vinden som installerades samtidigt så det finns inte förutsättningar för påväxt längre.
Aha ok, bra kombo!

MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för typ av ventilation? På vinden eller frånluft i bostaden?
Har själv en kallvind med gavelventiler och i takfoten men det verkar inte tillräckligt? Plus att ha för mycket är dåligt om utomhusluften är fuktig? (Enligt Trygghetsvakten).
Hört vissa säga att en avfuktare i princip är enda lösningen som funkar?
Skulle vilja ha många forskningsrapporter på vindar 😉

H Hampa2k skrev:
Vad är det för typ av ventilation? På vinden eller frånluft i bostaden?
Har själv en kallvind med gavelventiler och i takfoten men det verkar inte tillräckligt? Plus att ha för mycket är dåligt om utomhusluften är fuktig? (Enligt Trygghetsvakten).
Hört vissa säga att en avfuktare i princip är enda lösningen som funkar?
Skulle vilja ha många forskningsrapporter på vindar 😉
Trygghetsvakten Vind heter produkten. Använder inte elslinga.

• Gilla
Hampa2k
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.