Halloj.

Kikar på ett hus från -75 med mögel på nockvinden. HELA vinden är angripen av mögel i vitt och svart, ganska mycket. Virket är fint, möglet sitter endast ytligt men det är som sagt ganska mycket, 50/50 svart och vitt. Besiktningsmannen från Anticimex (anlitad av mäklaren, med allt vad det innebär) hävdade att det inte var nån fara, ventilationen i huset behöver förbättras eftersom fuktig luft stiger upp till vinden och kondenserar. Möglet i sig var ingen fara, bara att lämna som det är. Pratade kort med en annan expert (som i och för sig varken sett bilder eller varit på plats) som var inne på samma spår. Går man ut och läser på mögelföretags hemsidor och diverse forum kan man dock få bilden av att mögel gör att man blir impotent och att ens barn blir stammande astmatiker med nervskador för livet. Isoleringen hade även den lite svarta prickar på sig. Finns ju en del trådar redan, tex. den här:

https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/211505-mogel-pa-vinden.html

Alltså: Ventilationen: absolut! Men möglet, måste man sanera och i såna fall hur mycket? Hur farligt är mögel, kommer det ner i boendedelen? Någon som VET?

• Gilla
Gunard och 1 till
  • Laddar…
Sanera ytligt mögel är enkelt.
Däremot kanske inte bättre ventilation är lösningen på grundproblemet utan det kanske måste tätas/plastas mellan vind och bodel, om du nu inte vill sätta in avfuktare eller fläktar på vinden.
Om ni är säkra på att möglet är ytligt och har koll på kostnad för tätning så är det inget att oroa sig för.

• Gilla
Gunard
  • Laddar…
S
Ventilation kan mycket väl vara lösningen. Även i ett hus med "normal" täthet mellan hus och vind, (alltså inget lågenergihus med 100% täthet) så med dålig ventilation i huset så kommer det leta sig upp fuktig luft i de otätheter som finns. Med ventilation skapas undertryck och luften tar sig ut genom ventilation istället för genom otätheterna.

Jag har svartmögel på vinden, ingen vitmögel dock. Vet faktiskt inte vad som avgör när man får vit eller svartmögel.

• Gilla
Gunard
  • Laddar…
S
mrAE, jag hade hit en kille från anticimex för ett tag sen i annat ärende, men jag pratade då om svartmöglet jag har på insidan av masoniten på taket. Jag sa att jag hade för avsikt att riva allt o byta till råspont, han kollade på mig som om jag var dum i huvet o frågade varför, jag sa "för att det är svartmögel på masoniten" varpå han sa "jaja, men du har ju installerat ventilation nu och tillväxten avstannat? Du kommer ju inte få ner det i boendedelen så det är bara slöseri med pengar att byta så länge det inte läcker.

Pratade även med en snickare, som jag tänkte leja ut detta jobb till, han sa exakt samma sak, det behöver du inte alls göra, visst kan vi göra det om du absolut vill ha råspont men det är absolut inte nödvändigt.

Blev jävligt lättad av dessa svar så nu kör jag vidare, är ju inget fel på betongpannorna o har aldrig haft nå läckage. :)

• Gilla
Gunard och 2 till
  • Laddar…
Finns ingen anledning att sanera mögel. Det sanerar sig själv när det dör. Vill du ha hängslen och livrem blåser du på en omgång Mögelfri från Jape, då dör allt direkt.

• Gilla
Gunard och 1 till
  • Laddar…
Se till att sanera möglet....spruta något antimögel som mathias föreslår, vänta en dag och torka bort med en trasa eller borste och dammsugare. Använd mask.
På det viset får du bort alla mögelsporer/farligeter som annars riskerar att sprida sig till bostadsdelen eller utvecklas nästa gång gynnsamma förhållande uppstår.
Om du nyttjar vinden vill du inte ha giftiga mögelsporer som far omkring!
Det är svårt att få bort allt, men 90% blir du av med och det med en relativt liten arbetsinsats.

• Gilla
Gunard
  • Laddar…
Näe detta är inte ett korrekt råd sblixten.

1. När man besprutar dör allt. Det finns inget som kan spridas.
2. Mögelsporer finns oavsett insats i luften ändå och dom kommer växa om möjlighet finns.

Dessutom, när det är dött torkar det bort av sig självt.

• Gilla
Novvehehe12
  • Laddar…
"Torkar bort av sig självt" hahaha

MathiasS skrev:
Näe detta är inte ett korrekt råd sblixten.

1. När man besprutar dör allt. Det finns inget som kan spridas.
2. Mögelsporer finns oavsett insats i luften ändå och dom kommer växa om möjlighet finns.

Dessutom, när det är dött torkar det bort av sig självt.
De döda sporerna är också giftiga för oss människor.
Dessutom kommer det givetvis att bli mer mögel om det finns fler sporer när förhållandena är gynnsamma.
Det är stor skillnad på det antal sporer som finns i luften och de som finns där det varit mögel som ej sanerats.
Den lilla arbetsbörda/kostnad som det innebär är definitivt välinvesterade timmar/pengar enligt mig.
Jag undrar vad du har för belägg för ditt påstående om att det är ett inkorrekt råd?

Jag har själv haft "hela vinden" full med vitt ludd som en följd av tilläggsisolering och i samband med det grävde jag i detta rätt mycket.

Alla jag pratade med var samstämmiga i frågan - skadesanerare, tekniker på Jape, försäkringsbolagets representanter mfl. Det lät ungefär som tidigare i tråden, döda och låt det torka ut.

Det var också precis vad jag gjorde och ett par månder senare var det rent på råsponten.

• Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag har själv haft "hela vinden" full med vitt ludd som en följd av tilläggsisolering och i samband med det grävde jag i detta rätt mycket.

Alla jag pratade med var samstämmiga i frågan - skadesanerare, tekniker på Jape, försäkringsbolagets representanter mfl. Det lät ungefär som tidigare i tråden, döda och låt det torka ut.

Det var också precis vad jag gjorde och ett par månder senare var det rent på råsponten.
Visst kan man göra så, men fortfarande så har du fler sporer som är giftiga och fortfarande kommer du få mer mögel den dag det blir gynnsamma förhållanden.
Jag säger inte att det är fel och att ditt råd är fel, men du bör ha lite mer kött på benen innan du uttalar dig så starkt i frågan tycker jag.
Jag tror inte du kan hitta en enda forskningsrapport som stödjer ditt uttalande!
Bara för att man gör så och alltid gjort det betyder det inte att det är rätt.

Well, denna tråd visar väl rätt tydligt att det finns två läger. Själv vågade jag inte köpa, får leta vidare. Tack för all svar!

O
sblixten skrev:
Visst kan man göra så, men fortfarande så har du fler sporer som är giftiga och fortfarande kommer du få mer mögel den dag det blir gynnsamma förhållanden.
Jag säger inte att det är fel och att ditt råd är fel, men du bör ha lite mer kött på benen innan du uttalar dig så starkt i frågan tycker jag.
Jag tror inte du kan hitta en enda forskningsrapport som stödjer ditt uttalande!
Bara för att man gör så och alltid gjort det betyder det inte att det är rätt.
Då kan man fundera på om du kan hitta massa forskningsrapporter som stödjer ditt uttalande?
Eftersom möglet dör när omständigheterna försämras. varför skulle det då vara mer giftiga sporer i luften?

Dock skulle jag nog sanera det värsta.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Då kan man fundera på om du kan hitta massa forskningsrapporter som stödjer ditt uttalande?
Eftersom möglet dör när omständigheterna försämras. varför skulle det då vara mer giftiga sporer i luften?

Dock skulle jag nog sanera det värsta.
Indirekt finns det rätt mycket på detta.
Dels hur giftiga de döda sporerna är och dels hur länge de överlever.
Sen är det upp till betraktaren att tolka denna data utifrån det enskilda fallet.

• Gilla
Pistablo
  • Laddar…
O
sblixten skrev:
Indirekt finns det rätt mycket på detta.
Dels hur giftiga de döda sporerna är och dels hur länge de överlever.
Sen är det upp till betraktaren att tolka denna data utifrån det enskilda fallet.
Tja med andra ord inga forskningsrapporter där heller... så kan man inte själv visa något så kanske man inte ska kräva något?
Men döda mögelsporer flyger alltså runt i luften? Väntar dessa på att återuppstå då eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.