Brukar göra en kontroll en gång per år och i år så vart det en tråkig överraskning. När jag upptäckte detta. Tror inte att det är taket som läcker utan verkar vara att det kondenseras där eller liknande. Där det är som värst, vid balken så syns ingenting i taket vilket är det som får mig att tro att det kanske inte är taket som läcker. Tror att det är mer eller mindre precis ovanför där köksfläkten rör går och kanske det är det som gör att det kondenserar där. Vad tror ni? Fuktkvot en I de mörka partierna på balken, där det är su log påväxt, är ca 20. De svarta fläckarna, som är mörksvarta, tror jag är från takpappen då huset byggdes. Är helt torrt och på en del ställen är det som asfaltsdroppar, stenhårda, så tror det bara råkar vara så att de är ungefär på samma ställe men kan ha fel.

Är riktigt stökigt där uppe med isoleringen. Är sedan förra ägaren satte spottar och fixade ny ventilation i köket. Börjar definitivt bli dags att ta tag i det också.

Bor i Stockholm, har ni någon rekommendation på firma som kan ta sig en titt och eventuellt sanera?

Känslan av panik börjar infinna sig. Suck
 
  • Fuktfläckar och mögelpåväxt på träbjälke i vindsutrymme, potentiellt kondensproblem ovanför köksfläktens rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelfläckar på trätak, potentiellt orsakade av kondens nära köksfläktens ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar med svarta fläckar och asfaltsdroppar i ett takutrymme, indikerar fukt och mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering och träbalkar i ett oorganiserat utrymme på en vind, med svarta fläckar och tecken på åldrande och potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett råsponttak med mörka fläckar och skador vid en balk, omgiven av oordnad isolering och material i en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta fläckar och märken på en träbalk, eventuellt orsakade av kondens, enligt inlägg om renoveringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

4774
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Brukar göra en kontroll en gång per år och i år så vart det en tråkig överraskning. När jag upptäckte detta. Tror inte att det är taket som läcker utan verkar vara att det kondenseras där eller liknande. Där det är som värst, vid balken så syns ingenting i taket vilket är det som får mig att tro att det kanske inte är taket som läcker. Tror att det är mer eller mindre precis ovanför där köksfläkten rör går och kanske det är det som gör att det kondenserar där. Vad tror ni? Fuktkvot en I de mörka partierna på balken, där det är su log påväxt, är ca 20. De svarta fläckarna, som är mörksvarta, tror jag är från takpappen då huset byggdes. Är helt torrt och på en del ställen är det som asfaltsdroppar, stenhårda, så tror det bara råkar vara så att de är ungefär på samma ställe men kan ha fel.

Är riktigt stökigt där uppe med isoleringen. Är sedan förra ägaren satte spottar och fixade ny ventilation i köket. Börjar definitivt bli dags att ta tag i det också.

Bor i Stockholm, har ni någon rekommendation på firma som kan ta sig en titt och eventuellt sanera?

Känslan av panik börjar infinna sig. Suck
Måla med märkpenna i ytterkanterna av fläckarna (så du märker om det är aktivt och därmed växer) och ställ in några torrbollar. Vänta sedan till vädret blivit torrare och ventilera vinden ordentligt = öppna galler, vindsluckor så vinden får korsdrag. Glöm inte att byta ut fuktsugaren i torrbollen med jämna mellanrum då den blir mättad och slutar fungera. Hur ofta du behöver byta ger en bra fingervisning om hur fuktigt det är på vinden.

I de flesta fall så kommer fukten underifrån, alltså från själva boendedelen. Så beroende på vad för typ av ventilation ni har så kan den behövas öka med ett korsdrag per dag i 15min.

Ökar fläckarna trots detta så får du byta ut de bräder som är angripna mot friska bräder.
 
4774 4774 skrev:
Måla med märkpenna i ytterkanterna av fläckarna (så du märker om det är aktivt och därmed växer) och ställ in några torrbollar. Vänta sedan till vädret blivit torrare och ventilera vinden ordentligt = öppna galler, vindsluckor så vinden får korsdrag. Glöm inte att byta ut fuktsugaren i torrbollen med jämna mellanrum då den blir mättad och slutar fungera. Hur ofta du behöver byta ger en bra fingervisning om hur fuktigt det är på vinden.

I de flesta fall så kommer fukten underifrån, alltså från själva boendedelen. Så beroende på vad för typ av ventilation ni har så kan den behövas öka med ett korsdrag per dag i 15min.

Ökar fläckarna trots detta så får du byta ut de bräder som är angripna mot friska bräder.
Tack för svar... Tyvärr går det inte att ventilera, finns inga vindsluckor etc. Suck

Det finns några ventiler och vad som tidigare var en lucka i gaveln men där har tidigare ägaren byggt altantak så det går en balk som gör att det är omöjligt att öppna. Suck

Tror precis som du att det kommer innefrån. Skillnaden mot tidigare år är att jag har haft den mekaniska frånluften ganska lågt satt så skulle jag gissa så har den inte dragit ut värmen tillräckligt snabbt vid t.ex matlagning så att värme stigit från ventilationsröret och så har det blivit en köldbrygga där balken går. Kan vara så att röret är exponerat precis under där etc. Har inte kunnat känna efter då jag inte kommer åt så jag är rätt lång. Lyckades iaf känna och mäta på skadan igår och balken är fuktig så helt klart pågående.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
janwide
Ingen anledning till panik. Ser inte så illa ut. Följ tidigare råd och ha lite is i magen och se om fläckarna växer. Se också till att frånluftsfläktar till kök och dusch fungerar som de ska så att fuktbelastningen inifrån bostaden hålls nere.
 
janwide janwide skrev:
Ingen anledning till panik. Ser inte så illa ut. Följ tidigare råd och ha lite is i magen och se om fläckarna växer. Se också till att frånluftsfläktar till kök och dusch fungerar som de ska så att fuktbelastningen inifrån bostaden hålls nere.
Har dragit upp frånluften ett snäpp. Hade den på 1/5 men nu är den på 2/5 där dem brukar vara.

Kan det vara värt att ta hit någon som tittar på det eller är det slöseri med pengar? Tänker kanske främst på att åtgärda det värsta och att fixa isoleringen under, om det nu är det som är problemet.
 
janwide
Jag är ingen expert men skulle avvakta och se hur det utvecklas. Blir det värre skulle jag ta in någon sakkunnig. Jag tycker inte det ser så illa ut. Har sett betydligt värre! Men håll koll så att det inte är något läckage eller att det förvärras.
 
Kan uppdatera med att anticimex varit här och de var inte särskilt oroade. Min teori om att det har bildats kondens var mycket riktigt rätt. Mitt eget fel då jag hade dragit ner ventilationen och när jag drog på köksfläkten när jag lagade mat så blev det helt enkelt varmt i rören och det drog inte ut det ordentligt. Men men, man lär sig av sina misstag. Vi ska hålla lite koll och köra mögelmedel på det där vid tillfälle. Ska kolla till isoleringen också så att den inte flyttat på sig. Skönt att det inte var så farligt.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag är ingen expert men skulle avvakta och se hur det utvecklas. Blir det värre skulle jag ta in någon sakkunnig. Jag tycker inte det ser så illa ut. Har sett betydligt värre! Men håll koll så att det inte är något läckage eller att det förvärras.
Ni måste lära er skilja på värmeläckage och läckage av fuktig luft!! Det bildas inte kondens på varma ytor! Men en stråle varm fuktig luft mot en kall takyta kan ge otroliga mängder kondens. Leta t ex efter en otäthet i fläktkanalen (otät skarv?) eller en öppning inifrån längs kanalens utsida.
Ventilation av vinden har mycket liten verkan eftersom den fuktiga inneluften redan avfuktats mot det kalla yttertaket innan den blåser ut...
(Och jag har sett många vindar efter 25 år som skadeutredare...)
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Kan uppdatera med att anticimex varit här och de var inte särskilt oroade. Min teori om att det har bildats kondens var mycket riktigt rätt. Mitt eget fel då jag hade dragit ner ventilationen och när jag drog på köksfläkten när jag lagade mat så blev det helt enkelt varmt i rören och det drog inte ut det ordentligt. Men men, man lär sig av sina misstag. Vi ska hålla lite koll och köra mögelmedel på det där vid tillfälle. Ska kolla till isoleringen också så att den inte flyttat på sig. Skönt att det inte var så farligt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
janwide
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Kan uppdatera med att anticimex varit här och de var inte särskilt oroade. Min teori om att det har bildats kondens var mycket riktigt rätt. Mitt eget fel då jag hade dragit ner ventilationen och när jag drog på köksfläkten när jag lagade mat så blev det helt enkelt varmt i rören och det drog inte ut det ordentligt. Men men, man lär sig av sina misstag. Vi ska hålla lite koll och köra mögelmedel på det där vid tillfälle. Ska kolla till isoleringen också så att den inte flyttat på sig. Skönt att det inte var så farligt.
Uppdatera gärna hur det gick. Om besvären avstannade med bättre ventilation eller om du också behövde täta.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.