Kan du se luftintag i takfoten utv? Ligger sågspånet an mot råsponten? Jag misstänker att luftcirkulationen är för dålig just där sågspånet ligger an mot råsponten. Om fukttillståndet varit kritisk i vindsluften och råsponten generellt så hade du sett fuktskadorna på andra ställen också. Vilket du inte verkar göra eller? Nu ser skadorna ut att vara av röt- och mögelsvamp (typisk svart färg på trät). Du måste känna på virket med en kniv. Om det mjuknat måste du kanske byta råsponten med allt vad detta innebär. Vindavvisare kan vara en bra lösning om felet är dålig luftcirkulation.

Byggkemisten Byggkemisten skrev:
Kan du se luftintag i takfoten utv? Ligger sågspånet an mot råsponten? Jag misstänker att luftcirkulationen är för dålig just där sågspånet ligger an mot råsponten. Om fukttillståndet varit kritisk i vindsluften och råsponten generellt så hade du sett fuktskadorna på andra ställen också. Vilket du inte verkar göra eller? Nu ser skadorna ut att vara av röt- och mögelsvamp (typisk svart färg på trät). Du måste känna på virket med en kniv. Om det mjuknat måste du kanske byta råsponten med allt vad detta innebär. Vindavvisare kan vara en bra lösning om felet är dålig luftcirkulation.
Nej jag har inget luftintag i takfoten. Det var det jag tänkte isåfall såga upp hål för och sedan sätta sådana luftstyrningar i varje fack? Ja vad jag sett så är det jätte fint i övrigt på vinden. Bara just där nere runt vinden är det mögligt. Ja spånet ligger i regel an mot råsponten vid nedre delarna. Nu har jag bara känt med nageln på det svarta men det jag känt på känns väldigt torrt och hårt.

Tack så mycket

Har du mycket is på vintern vid takfoten som hänger?

Nog har jag lite is i rännorna men inget märkvärdigt som syns från långt håll iallafall

• Ett hus med snötäckt tak och takrännor, synliga men inte överväldigande isbildningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att veta exakt, jag skulle tro att problemet är fuktig luft just där, jag skulle köpt ett gäng sensorer av bättre kvalité och lagt några vid takfoten där det är svart, och hängt några i nocken, och lagt några i mitten. Och se hur det ser ut.

När var ni på vinden senast, alltså under ungefär hur lång tid har det uppkommit?

• Gilla
Annabel
  • Laddar…
När var ni på vinden senast, alltså under ungefär hur lång tid har det uppkommit?[/QUOTE]

Var nog upp för 2 år sen. Då har jag för mig att jag inte såg något sådant. Det borde jag ha tänkt på. Vi har bott där i 5-6 år. Vi bytte taket efter ett år ca.råsponten var fin då så den är original . Sen har vi renoverat inne. Men inte ändrat på så hemskt mycket som kan påverka där uppe.

Då känns det ändå som att det har hänt efter ni bytt tak, om sponten var fin innan.
Vad hade ni för tak och vad har ni nu, vilka andra förändringar gjordes?

Vi hade lertegel innan nu har vi betong. Det är väll typ det jag vet jag anlitade snickare så jag var inte med så mycket.

Ok jag är ingen expert på detta, nån annan kanske har mer input. Det laddes en duk antar jag, troligtvis var det en innan men inte säkert. Med en duk så andas inte vinden utåt som den kanske gjorde förut.

Ok. Vad har du för typ av yttertak?

Byggkemisten Byggkemisten skrev:
Ok. Vad har du för typ av yttertak?

• Stödkonsol för stuprör monterad på tegelfasad under takutsprånget av ett hus.
    Skapa konto
  • Takpannor på ett hus med hängrännor, tegelfasad och ett fönster, under klart himmel.
    Skapa konto
Ok. Som det ser ut och den info du lagt ut så tror jag följande gäller:
Fukt kommer in via luften på ngt sätt via läckage. Överallt där vindsluften kan cirkulera ser virket fint ut. Bara där luftens cirkulation begränsas verkar skador uppkomma. Enda sättet för virke att torka är via avdunstning till luften. Så är det för allt virke! Börja med att göra plats för ca 5 cm luft för råsponten. Spraya på ett medel av typen Boracol special som dödar både rötsvamp och mögelsvampar på de mörka virket. Känn med en kniv hur hållfastheten verkar. Mvh Mikael Theorin sakkunnig inom träskyddsfrågor

Tack Mikael för svaret. (y)

Ja det låter mycket rimligt det du säger. Ska ta och göra som du säger. Finns det på vanliga färghandeln?. Tycker du det låter vettigt att sätta dit sådana vindavledare, så det blir en liten luftspalt en meter upp ca. Sen om man ska göra nå ventilationshål.? Eller hade det räckt att ta bort spånet just där?

Mvh Tomas

Köp hellre vindavledare i frigolit/plast, ifall det är fukt kvar kommer wellpappen funka dåligt. Sen är dom i frigolit nog lättare att trycka dit också!

J jostsweden skrev:
Köp hellre vindavledare i frigolit/plast, ifall det är fukt kvar kommer wellpappen funka dåligt. Sen är dom i frigolit nog lättare att trycka dit också!
Har du någon länk på var man kan köpa
Tack så mycket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.