Hej,
Behöver kloka råd från forumet. Efter 3 vintrar med hosta och förkylningssymptom har det nu slagit mig att det hela kanske beror på mögel. Hur ska jag nu ta mig vidare?
Jag har bokat läkartid för mögelallergi-kontroll, men vad mer kan jag göra för att bevisa/dra slutsats/vidta åtgärder? Jag har även köpt hygrometer och det håller ca 20 grader och 55-62% luftfuktighet runt om i lägenheten (nu under November). Fönstret precis vid vår säng med stängda gardiner håller 16 grader och 72% luftfuktighet förmiddag och dagtid (55% på kvällen). Kondens på rutan ibland och mögel i fogarna på detta fönster. Även på fogarna på altandörr i kök. Hela lägenheten luktar bra i övrigt. Fönstret verkar inte fuktskadat i träet, där i är 7-10% fukt vid kontroll. Mer info om ventilation nedan. Är denna mögel i fogarna möjlig källa till mina symptom? Om ni undrar varför jag inte gått till läkaren innan beror det på en 2,5-åring som går på förskola. Där i ligger kanske hela svaret, i alla fall att jag inte sökt förklaringar tidigare. Men sanningen är att barnet och min fru knappt är sjuka alls.
Vilken sorts analys av luften ska jag göra? Vilken yrkesroll ska jag kontakta? Försäkringsbolaget hänvisar till BRF och BRF behöver ju bevis. Mögel på fogar är kanske tillräckligt? Avfuktare låter ju lockande, men på nedan länk (Condair) skriver de att det är ett missförstånd - att torr luft kan snarare vara mer spridning för mögelsporer i luften: "Om luften är mycket torr, omkring 20-30 %, kommer många svampar att försöka öka sin överlevnadschans genom att öka produktionen av sporer. I torr luft kan dessa luftburna partiklar spridas lättare, eftersom de virvlar runt och därmed lättare kan tränga in i våra luftvägar."
Bor i en BRF (40-talshus). Ingen lukt, ventilation in under fönster samt badrum. Ventilation ut kök (ej fläkt, separat) samt badrum. Är ca 20 grader i lägenheten dygnet runt +/- 1 gr
Vad hade ni gjort? //Ludvig
Behöver kloka råd från forumet. Efter 3 vintrar med hosta och förkylningssymptom har det nu slagit mig att det hela kanske beror på mögel. Hur ska jag nu ta mig vidare?
Jag har bokat läkartid för mögelallergi-kontroll, men vad mer kan jag göra för att bevisa/dra slutsats/vidta åtgärder? Jag har även köpt hygrometer och det håller ca 20 grader och 55-62% luftfuktighet runt om i lägenheten (nu under November). Fönstret precis vid vår säng med stängda gardiner håller 16 grader och 72% luftfuktighet förmiddag och dagtid (55% på kvällen). Kondens på rutan ibland och mögel i fogarna på detta fönster. Även på fogarna på altandörr i kök. Hela lägenheten luktar bra i övrigt. Fönstret verkar inte fuktskadat i träet, där i är 7-10% fukt vid kontroll. Mer info om ventilation nedan. Är denna mögel i fogarna möjlig källa till mina symptom? Om ni undrar varför jag inte gått till läkaren innan beror det på en 2,5-åring som går på förskola. Där i ligger kanske hela svaret, i alla fall att jag inte sökt förklaringar tidigare. Men sanningen är att barnet och min fru knappt är sjuka alls.
Vilken sorts analys av luften ska jag göra? Vilken yrkesroll ska jag kontakta? Försäkringsbolaget hänvisar till BRF och BRF behöver ju bevis. Mögel på fogar är kanske tillräckligt? Avfuktare låter ju lockande, men på nedan länk (Condair) skriver de att det är ett missförstånd - att torr luft kan snarare vara mer spridning för mögelsporer i luften: "Om luften är mycket torr, omkring 20-30 %, kommer många svampar att försöka öka sin överlevnadschans genom att öka produktionen av sporer. I torr luft kan dessa luftburna partiklar spridas lättare, eftersom de virvlar runt och därmed lättare kan tränga in i våra luftvägar."
Bor i en BRF (40-talshus). Ingen lukt, ventilation in under fönster samt badrum. Ventilation ut kök (ej fläkt, separat) samt badrum. Är ca 20 grader i lägenheten dygnet runt +/- 1 gr
Vad hade ni gjort? //Ludvig
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har du funderat på att torka och göra rent som ett första steg?
Fönster är i regel föreningens ansvar men du har ju ett eget ansvar för utskikt
Fönster är i regel föreningens ansvar men du har ju ett eget ansvar för utskikt
Det är riktigt att halterna av sporer stiger då ett mögelangrepp torkar ut men merparten fångas av avfuktarens filter i alla fall på modernare maskiner, tex Woods. Du har ju inte alarmerande hög fuktighet. idealet är väl runt 50 procent.L LallemansHus skrev:Hej,
Behöver kloka råd från forumet. Efter 3 vintrar med hosta och förkylningssymptom har det nu slagit mig att det hela kanske beror på mögel. Hur ska jag nu ta mig vidare?
Jag har bokat läkartid för mögelallergi-kontroll, men vad mer kan jag göra för att bevisa/dra slutsats/vidta åtgärder? Jag har även köpt hygrometer och det håller ca 20 grader och 55-62% luftfuktighet runt om i lägenheten (nu under November). Fönstret precis vid vår säng med stängda gardiner håller 16 grader och 72% luftfuktighet förmiddag och dagtid (55% på kvällen). Kondens på rutan ibland och mögel i fogarna på detta fönster. Även på fogarna på altandörr i kök. Hela lägenheten luktar bra i övrigt. Fönstret verkar inte fuktskadat i träet, där i är 7-10% fukt vid kontroll. Mer info om ventilation nedan. Är denna mögel i fogarna möjlig källa till mina symptom? Om ni undrar varför jag inte gått till läkaren innan beror det på en 2,5-åring som går på förskola. Där i ligger kanske hela svaret, i alla fall att jag inte sökt förklaringar tidigare. Men sanningen är att barnet och min fru knappt är sjuka alls.
Vilken sorts analys av luften ska jag göra? Vilken yrkesroll ska jag kontakta? Försäkringsbolaget hänvisar till BRF och BRF behöver ju bevis. Mögel på fogar är kanske tillräckligt? Avfuktare låter ju lockande, men på nedan länk (Condair) skriver de att det är ett missförstånd - att torr luft kan snarare vara mer spridning för mögelsporer i luften: "Om luften är mycket torr, omkring 20-30 %, kommer många svampar att försöka öka sin överlevnadschans genom att öka produktionen av sporer. I torr luft kan dessa luftburna partiklar spridas lättare, eftersom de virvlar runt och därmed lättare kan tränga in i våra luftvägar."
Bor i en BRF (40-talshus). Ingen lukt, ventilation in under fönster samt badrum. Ventilation ut kök (ej fläkt, separat) samt badrum. Är ca 20 grader i lägenheten dygnet runt +/- 1 gr
Vad hade ni gjort? //Ludvig
Imma insidan mot rummet på fönstren redan nu innan det är rejält kallt utomhus är ingen bra och tyder på dålig ventilation, och sedan detta med rengöring... ytskyddet och renhållningen där (som att tvätta fönstren inklusive efter alla lister och hörn) på insidan i lägenheten i en BRF är ditt ansvar.
Ser det ut sådär så har det inte gjort på åratal och damm är grogrund för mögel när det hålls tillräckligt fuktigt i en längre tid.
- Men dålig ventilation är inte ditt ansvar om det är inget du kan styra över som att öppna och stänga ventiler eller slå av och på fläktar. Medans kan du reglera sådan så är det på dig att se till att ventilationen är tillräcklig och tex. inte stängt till friskluftsventiler för att det 'drar kalluft' eller att man har stängt av existerande fläktar i tex. badrum/toaletter
Första steget vid sådana här frågor är att skaffa en hygrometer - är den hög även vinterhalvåret så är det indikation att ventilationen är dålig.
Som min lilla stuga med regn i flera dagar i sträck utomhus vid några plusgrader så är inomhus (ca 22 grader C) bara 33 % Rh, ligger man bit över 50 - 60 % Rh även vinterhalvåret så skulle jag fundera på detta hur ventilationen fungerar.
Ser det ut sådär så har det inte gjort på åratal och damm är grogrund för mögel när det hålls tillräckligt fuktigt i en längre tid.
- Men dålig ventilation är inte ditt ansvar om det är inget du kan styra över som att öppna och stänga ventiler eller slå av och på fläktar. Medans kan du reglera sådan så är det på dig att se till att ventilationen är tillräcklig och tex. inte stängt till friskluftsventiler för att det 'drar kalluft' eller att man har stängt av existerande fläktar i tex. badrum/toaletter
Första steget vid sådana här frågor är att skaffa en hygrometer - är den hög även vinterhalvåret så är det indikation att ventilationen är dålig.
Som min lilla stuga med regn i flera dagar i sträck utomhus vid några plusgrader så är inomhus (ca 22 grader C) bara 33 % Rh, ligger man bit över 50 - 60 % Rh även vinterhalvåret så skulle jag fundera på detta hur ventilationen fungerar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Varför låter du fönstret se ut så? Städar du resten av lägenheten lika dåligt?
I så fall är nog det en bra början att städa lite.
Sen ska det inte vara kondens på insidan, men det behöver inte vara dålig ventilation utan bero på gardinerna stoppar luftflödet.
Skaffa en hygrometer och mät.
I så fall är nog det en bra början att städa lite.
Sen ska det inte vara kondens på insidan, men det behöver inte vara dålig ventilation utan bero på gardinerna stoppar luftflödet.
Skaffa en hygrometer och mät.
Klart vi städar men inte varje månad. Så visst har vi städat bort detta! Men frågan är om städning + avfuktare med filter löser det? I alla fall värt att testa. Tack för all input!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Kordens uppstår på ytor som är kallare än omgivningen. Det behöver inte bero på dålig ventilation, snarare på dåligt tätade fönster. På köksfönstret i mitt ena hus var det så illa att kondensen frös till is, på insidan alltså, när det var 10 minus ute. Det var på nivån att krukväxter i köksfönstret dog. Kopplade 2-glas från 1970-talet. Lösning: nya tätningslister! Krukväxterna lever och ingen frusen kondens på insidan av fönstret längre. Har för övrigt inte rört ventilationen.
Även om fönstren typiskt är brf:s ansvar, har jag svårt att tänka mig att föreningen skulle bli sur om du testar att sätta dit tätningslister.
Även om fönstren typiskt är brf:s ansvar, har jag svårt att tänka mig att föreningen skulle bli sur om du testar att sätta dit tätningslister.
Klicka här för att svara

